SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IB4611 | ||||||||
Ders İsmi: | İşletme Etiği | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | English | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHU ERGEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Görevlisi BİLGE UYAN ATAY |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler; (a) etik teorileri, gerçek kamu yararına sahip etik faaliyetleri üstlenmek için kurumsal yapılardan ve kar amacı gütmeyen kuruluşların deneyimlerinden nasıl yararlanacak, (b) etik ve kurumsal kişisel çıkar arasındaki ilişki ve (c) girişimlerin iyi etik davranışlarda bulunup bulunmadıklarını nasıl değerlendirebilecekleri uygulamaları õğrenecekler. Bu ders sayesinde, işletme veya diğer bölümlerden öğrenciler, özel sektörün eylemleri ve bunların paydaşlarıyla ilişkileri hakkında daha iyi bir anlayış geliştireceklerdir. Paydaş teorisi, vekalet teorisi, kurumsal yönetim, içeriden eğitim, rüşvet, ayrımcılık, kurumsal ve sosyal sorumluluk gibi potansiyel olarak tartışmalı konulara ilişkin uygun iş politikalarını ve uygulamalarını öğrenecekler. Sonunda dünya çapındaki birçok vaka örneğinden ders alacaklar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında öğrenciler iş etiği ile ilgili teorik bilgilerin yanında uygulamadan örneklerle tanışacak, vaka çalışmalarıyla ve interaktif bir ortamda İnsan Kaynakları’nın tüm süreçlerini ve bu süreçlerde iş etiğinin yeri ve önemini etkin ve kalıcı bir şekilde öğreneceklerdir. Bu suretle kendilerine sağlayacakları katma değerle öğrenciler işlenen konulardaki iş tecrübesi eksikliğini önemli ölçüde giderebileceklerdir. Bu dersin öğretim yöntemleri örnek olay inceleme, işbirlikçi çalışma, eğitsel oyun, konuk/uzman daveti, anlatım, okuma, uygulama, gözlem. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İş Etiğine Giriş Ahlak Tartışması, Kültürel Faktörler Etik ve iş ilişkisi nedir, etik göreceliği anlamak Ders Programı Projelerin ve vakaların açıklanması | |
2) | İş dünyasında etik konu: BT, genetik mühendisliği, uluslararası konular, küreselleşme | |
3) | İşletmede Etik Prensip - Faydacılık - Haklar ve Görevler | |
4) | İşletme Etiği Prensibi devamı - Adalet ve Hakkaniyet - Bakım Etiği Fayda, Hak, Adalet ve Bakımın Bütünleştirilmesi - Erdem Etiği - Bilinçsiz Ahlaki Karar | |
5) | İş Sistemi: Hükümet - Küreselleşme Ekonomik Sistemler: Hükümet, Piyasalar ve Uluslararası Ticaret | |
6) | Ekonomik Sistemler: Devlet Piyasaları ve Uluslararası Ticaret (devamı) | |
7) | Piyasada Etik - Mükemmel Rekabet - Tekel Rekabeti | |
8) | Arasınav | |
9) | Piyasada Etik (devamı) | |
10) | Etik ve Çevre -Kirlilik ve Kaynak Tükenmesinin Boyutu -Su Kirliliği -Toprak Kirliliği | |
11) | Etik ve Çevre (devamı) | |
12) | Tüketici Üretimi ve Pazarlama Etiği -Piyasalar ve Tüketicinin Korunması -İşletme Firmasının Tüketicilere Karşı Görevlerine İlişkin Sözleşme Görünümü | |
13) | Tüketici Üretimi ve Pazarlama Etiği (devamı) | |
14) | İş Ayrımcılığı Etiği |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Business Ethics Concepts and Cases Manuel G. Velasquez, Pearson New International Edition, Seventh Edition Additional Resources: Melé, D. Business Ethics in Action. Seeking Human Excellence in Organizations, Palgrave- MacMillan, New York, 2009. • Melé, D. Management Ethics: Placing Ethics at the Core of Good Management, Palgrave MacMillan, New York, 2012. General Bibliography • Bowie, N. E.: 1999, 'A Kantian Approach to Business Ethics ', in R. E. Frederick (eds.) A Companion to Business Ethics (Blackwell, Oxford), 3-16. • Brenkert, G. and T. L. Beauchamp (eds.): 2010, The Oxford Handbook of Business Ethics (Oxford University Press, New York). • Crane, A. and D. Matten: 2010, Business Ethics 3rd ed. (Oxford University Press, Oxford). • Crane, A., A. Williams, D. Matten, J. Moon and D. S. Siegel: 2008, 'The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility', in (eds.) (Oxford University Press, Oxford-New York), |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | |||||||||||
2) Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | |||||||||||
3) Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | |||||||||||
4) Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | |||||||||||
5) İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | |||||||||||
6) Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | |||||||||||
7) Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |||||||||||
8) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | |||||||||||
9) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | |||||||||||
10) İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | |||||||||||
11) Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | |||||||||||
12) İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 2 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 2 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | 3 |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 3 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 3 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 2 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 2 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 2 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 2 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 10 | 100 |
Proje | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 150 |