IB4322 World Trade Organization and European UnionBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IB4322
Ders İsmi: Dünya Ticaret Örgütü ve Avrupa Birliği
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ELA ÜNLER
Dersi Veren(ler): Dr. VİRON MATARANGAS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı dünya ticaret sistemine ilişkin konuların altındaki iktisadi, kurumsal ve siyasi yönleri incelemek ve AB’nin modern ticaret ilişkilerindeki izlediği politikasını ve tutumunu analiz etmektir. Ders ticaret politikasının temellerini inceledikten sonra, GATT ve DTÖ bağlamında dünya ticaret sisteminin gelişimini ele almaktadır. Bu ders bağlamında ilerleyen haftalarda AB’nin ticaret politikasının gelişimi, özellikleri ve buna ilişkin gelişmeler incelenmektedir. Ders AB’nin çok taraflı ticaret sistemi ve bölgesel ticaret anlaşmalarındaki önceliklerini ve ‘Küresel Ticaret’ stratejisini detaylı şekilde analiz etmektedir.
Dersin İçeriği: Hafta 1: Genel giriş ve dünya ticaretine ilişkin konular
H2: Serbest ticaret ve korumacılığın iktisadi ve siyasi yönden değerlendirmesi
H3: Ticaret politikası konuları (tarife ve tarife dışı engeller)
H4: DTÖ sistemi: tarihsel gelişimi ve temelleri
H5: DTÖ sistemi: yapısı ve kurumsal işleyişi
H6: DTÖ Anlaşması: sanayi ürünleri, tarım ticareti, hizmet ticareti anlaşması (GATS) ve fikri mülkiyet konuları (TRIP)
H7: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri
H8: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri
Ara sınav
H9: DTÖ ve Küreselleşme: Dünya ticaretinin genişleyen gündemi
H10: AB’nin dış ticaret politikası: temelleri ve özellikleri
H11: AB’de dış ticaret politikasının inşası
H12: AB ticaret politikasında değişim: Küresel Avrupa stratejisi
H13: DTÖ çok taraflı sistemi ve Doha Turu müzakerelerinde AB
H14: AB’nin bölgesel ve ikili ticaret anlaşmaları (STA’ları)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1: Genel giriş ve dünya ticaretine ilişkin konular .
2) 2) Serbest ticaret ve korumacılığın ekonomik ve politik değerlendirmesi
3) 3) Ticaret politikası sorunları (tarifeler, NTB'ler)
4) 4) DTÖ Sistemi: kökenleri ve ilkeleri
5) 5) WTO Sistemi: yapı ve kurumsal işleyiş
6) 6) DTÖ Anlaşması: endüstriyel ürünler tarım, GATS, TRIPs
7) 7) Doha Çok taraflı ticaret müzakereleri
8) 8) Tekrar
9) 9) DTÖ ve Küreselleşme: Dünya ticaretinin genişletilmiş bir kapsamı
10) 10) AB Ticaret politikası: Kökenler ve özellikleri
11) 11)AB'de ticaret politikası oluşturma
12) 12)AB’nin ticaret politikasının yenilenmesi: Küresel Avrupa stratejisi
13) 13) DTÖ multilateralizminde ve Doha Tur müzakerelerinde AB
14) 14)AB'nin ikili ilişkilerde ticari ilişkileri ve anlaşmaları (STA'lar)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dünya ticaret sistemi ve DTÖ konularında:
About world trading system and the WTO:

Hoekman B. And M. Kostecki, (2009), The Political Economy of the World Trading System, 3rd ed., Oxford University Press.

Boscsche, P. Van den (2008), The Law and Policy of the World Trade Organization, 2nd ed., Cambridge University Press.

WTO (2008), Understanding the WTO, Geneva: WTO. Also available as PDF format at: http://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/tif_e/understanding_e.pdf

Narlikar, A. (2005), World Trade Organization: A Very Short Introduction, Oxford University Press.

Barton, Goldstein, Josling and Steinberg eds. (2006), The Evolution of the Trade Regime: Politics, Law, and Economics of the GATT and the WTO, Princeton University Press.

Stiglitz, J. E. and A. Charlton (2005), Fair Trade for All: How Trade Can Promote Development, Oxford University Press.

Lee, D. and R. Wilkinson eds. (2007), The WTO After Hong Kong: Progress in, and prospects for, the Doha Development Agenda, Routledge.

Akman, M. S. and S. Yaman eds. (2008), World Trade Organization Doha Round of Multilateral Trade Negotiations and Turkey (in Turkish), Ankara: TEPAV Publication.

Cottier, T. and M. Elsig eds. (2011), Governing the World Trade Organization: Past, Present and Beyond Doha Round, Cambridge Univ. Press.
Diğer Kaynaklar: AB ticaret politikası konusunda:
About EU trade policy:

Akman, Sait (2012), ‘AB Dış Ticaret Politikası’, B. Akçay (ed.), Avrupa Birliği; Ankara: Seçkin Yayınevi.

Young, Alisdair (2007), ‘Trade Politics Ain’T What is Used to Be’, Journal of Common Market Studies, 45(4).

Young, A. and J. Peterson (2006), ‘The EU and the New Trade Politics’, Journal of European Public Policy, 13(6).

JCMS Special Issue 45(4), November 2007 concerning EU Trade Policy.

EJPP Special Issue 13(6), September 2006 concerning EU Trade Policy.

Aussenwirtschaft Special Issue 61 (4), 2006 ‘The European Union’s New Trade Policy’.

WTO (2011), Trade Policy Review: European Union, Geneva: WTO. Also available at: http://www.wto.org/english/tratop_e/tpr_e/tp348_e.htm



Meunier, S. (2005), Trading Voices: The European Union in International Commercial Negotiations, Princeton University Press.

Elsig, Manfred (2002), The EU’s Common Commercial Policy: Institutions, Interests and Ideas, Ashgate.

Messerlin, P. (2001), Measuring the Cost of Protection in Europe, Washington D.C.: Institute for International Economics.

Aggarwal, V.K. and E.A. Fogarty, (2004), EU Trade Strategies, Hampshire: Palgrave Macmillan.

ECIPE (2010), A Modern Trade Policy for the European Union, Report by EU Trade Policy Study Group, January 2010. This Report available via ECIPE website: http://www.ecipe.org/tpsg/A%20Modern%20Trade%20Policy%20for%20The%20European%20Union.pdf

European Commission (2006), Global Europe: Competing in the World, Communication from the Commission to the Council, and the European Parliament, Commission Staff Working Document, SEC(2006) 1230, Brussels, 4 October.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili yönetim, işletme, ticaret, ekonomi, girişimcilik, inovasyon, sürdürülebilir kalkınma konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir
2) Küresel iş dünyasındaki farklı kaynaklardan veri toplayabilir ve araştırma tekniklerini başarılı bir şekilde uygulayabilir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
3) Sürekli değişen küresel iş dünyasındaki farklı kaynak ve kanalları kullanarak fırsat ve tehditleri, stratejik düşünebilme yeteneğiyle analiz edebilir.
4) İyi bir İngilizce dil bilgisi ile yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
5) Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir.
6) Mesleki sorumluluk bilinciyle iş etiği ilkelerini benimser ve bu ilkeleri küresel ticaret ve işletme alanında hukuki kaideler çerçevesinde uygulayabilir.
7) Alan içi ve alan dışı ekip çalışmalarında işbirliği yapabilir, sorumluluk alabilir, kültürel farklılıklara saygılı ve etik değerlere sahiptir.
8) Sosyal haklar, adalet, kültürel değerler, çevreye duyarlılık, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9) Kazandığı yaşam boyu öğrenme becerisi ile öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendisini geliştirebilir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili yönetim, işletme, ticaret, ekonomi, girişimcilik, inovasyon, sürdürülebilir kalkınma konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir 3
2) Küresel iş dünyasındaki farklı kaynaklardan veri toplayabilir ve araştırma tekniklerini başarılı bir şekilde uygulayabilir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 3
3) Sürekli değişen küresel iş dünyasındaki farklı kaynak ve kanalları kullanarak fırsat ve tehditleri, stratejik düşünebilme yeteneğiyle analiz edebilir. 2
4) İyi bir İngilizce dil bilgisi ile yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. 3
5) Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir. 3
6) Mesleki sorumluluk bilinciyle iş etiği ilkelerini benimser ve bu ilkeleri küresel ticaret ve işletme alanında hukuki kaideler çerçevesinde uygulayabilir. 2
7) Alan içi ve alan dışı ekip çalışmalarında işbirliği yapabilir, sorumluluk alabilir, kültürel farklılıklara saygılı ve etik değerlere sahiptir. 4
8) Sosyal haklar, adalet, kültürel değerler, çevreye duyarlılık, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 2
9) Kazandığı yaşam boyu öğrenme becerisi ile öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendisini geliştirebilir 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 63
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 107