Dersin Amacı: |
Bu orta-ileri düzey sosyoloji dersi olan “Sosyolojide Okumalar: Postkolonyal/ Dekolonyal Sosyolojiler”, bireysel öznelelikler ile çok katmanlı, yapısal sosyokültürel faktörler arasındaki karmaşık etkileşimi, post/koloniyal teori bağlamında keşfetmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, W.E.B. Du Bois, Sigmund Freud, Frantz Fanon, Edward Said, Homi K. Bhabha, Stuart Hall, Paul Gilroy, Lila Abu-Lughod, Gayatri Spivak ve Trint T. Minh-ha gibi etkili düşünürlerin önemli eserleriyle eleştirel bir şekilde etkileşimde bulunacaklardır. Bu düşünürlerin fikirlerinin, sömürge ve postkolonyal varoluşun psikolojik ve sosyopolitik boyutlarını nasıl aydınlattığını inceleyecekler; aynı zamanda, çift bilinç, hibritlik ve kültürel hegemonya gibi postkolonyaliteye dair ana sosyolojik kavramları daha derinlemesine anlamak için fırsat bulacaklardır. Öğrenciler, bu teorilerin güncel sosyal sorunlarla olan ilişkisini değerlendirmek için analitik beceriler geliştirirken, bu teorik çerçeveleri, günümüz küresel toplumlarındaki sömürge miraslarının devam eden sonuçlarını gösteren vaka çalışmalarıyla uygulamaya teşvik edilecektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, postkolonyal/dekolonyal sosyolojilere odaklanmaktadır. Postkolonyal ve dekolonyal sosyolojilerin kapsamlı bir incelemesini sunarak, alanı şekillendiren temel düşünürler ve temalarla etkileşimde bulunmaktadır. Sosyolojiyi dekolonize etme konusundaki temel tartışmalarla başlayarak, öğrenciler W.E.B. Du Bois, Sigmund Freud, Frantz Fanon ve Edward Said gibi akademisyenlerin eserlerini inceleyerek kolonizasyonun psikolojik ve sosyopolitik boyutlarını anlamaya çalışmaktadırlar. Ders, ikili bilinç, melezlik ve kültürel hegemonya gibi temel postkolonyal kavramlara odaklanmakta ve bu fikirleri çağdaş sosyal sorunlara uygulamaktadır. Feminist ve kesişimsel eleştiriler, cinsiyet, ırk ve cinselliğin koloniyal tarihlerle nasıl iç içe geçtiğini incelemede kritik bir rol oynamaktadır.
Dersin öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanı sıra Saha Çalışması, Grup Çalışması, Okuma, Örnek Olay İnceleme, Teknoloji Destekli Öğrenme, Tartışma Şeklindedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders Gereksinimlerine Giriş (Ders İçeriği Tanıtımı) |
C. W. Mills, Excerpts from The Sociological Imagination
R. Connell (2018). “Decolonizing Sociology”. Pp. 399-407 (7)
|
2) |
Postkolonyal Sosyolojinin Temel Boyutları |
J. Go (2016). “For a Postcolonial Sociology”. Pp. 25-55 (30).
S. Seidman (2016). The Colonial Unconscious of Classical Sociology. Pp. 35-54 (20).
|
3) |
Du Bois'un İkili Bilinç Kavramı ve Dekolonyal Çalışmalardaki Önemi |
W. E. B. Du Bois, Excerpts from The Souls of Black Folk (1903).
M. F. Weiner (2018). “Decolonial Sociology: W.E.B. Du Bois’s Foundational Theoretical and Methodological Contributions”. Pp. 16 (15).
|
4) |
Freud'un Psikanalizinin Sömürgeci Özneliklerle İlişkisini Anlamak |
S. Freud (1917). “Lecture I”. Introductory Lectures on Psychoanalysis. Pp. 39-49 (11).
S. Freud. (1917). “Lectures XVII & XVIII”. Introductory Lectures on Psychoanalysis. Pp. 296-326 (31).
|
5) |
Freud'un İnsan Psikolojisini Sömürgeci Baskı ve Arzular Bağlamında Analizi |
S. Freud (1917). “Lectures XIX & XX”. Introductory Lectures on Psychoanalysis. Pp. 327-361 (35).
S. Freud (1917). “Lecture XXI”. Introductory Lectures on Psychoanalysis. Pp. 362-382 (21).
|
6) |
Frantz Fanon’un Sömürgeciliğin Kimlik Üzerindeki Etkisine Dair Psikolojik Analizinin Keşfi |
F. Fanon (1952). “Introduction”. Black Skin, White Masks. Pp: xi-xviii (8).
F. Fanon. “Chapter 1 & Chapter 2”. Black Skin, White Masks. Pp: 1-44 (44).
|
7) |
Fanon’un Sömürgeci İktidar Dinamikleri ve Psikolojik Travma Üzerine Eleştirisi |
F. Fanon (1952). “Chapter 3”. Black Skin, White Masks. Pp. 45-63 (18).
F. Fanon (1952). “Chapter 5 & Chapter 6”. Black Skin, White Masks. Pp: 82-122 (37)
|
8) |
Vize Sınavı (Sınıfta gerçekleşecektir.) |
Sınav |
9) |
Edward Said'in Batı'nın Doğu Tasvirlerine ve 'Öteki' Kavramına Yönelik Eleştirisi |
E. Said, E. (1978). “Introduction” & “Knowing the Oriental” & “Crisis” Orientalism: Western Conceptions of the Orient. Pp. 1-28; 31-49; 92-110 (73). |
10) |
Césaire'in Sömürgecilik Söylemi ve Stuart Hall'un Postkolonyalite Üzerine Düşüncelerinin İncelenmesi |
Césaire (1950). Selected Parts from Discourse on Colonialism. Pp. 31-64
S. Hall (1996). “When Was ‘The Post-Colonial’? Thinking at The Limit.”. The Postcolonial Question: Common skies, Divided Horizons. Pp. 242-260 (18)
|
11) |
Hibridite, Irk ve Modern Küresel Yapılardaki Sömürgecilik Mirasının Sürekliliği |
P. Gilroy (2003). “Race is Ordinary: Britain’s Post-Colonial Melancholia”. Pp. 31-46 (15)
A. Quijano (2007). “Coloniality and Modernity/Rationality” Cultural Studies 21. Pp. 168-178. (10)
|
12) |
Postkolonyal Teori Üzerine Feminist Perspektifler |
K. Appiah, “The Postcolonial and the Postmodern”. The Post-Colonial Studies Reader. Pp. 119-124.
T. T. Minh-Ha (1989). “Writing Postcoloniality and Feminism”. The Post-Colonial Studies Reader. Pp. 264-268. (4)
C. T. Mohanty (1984). “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses”. Boundary. Pp. 333-358 (26)
|
13) |
Cinsiyet, Cinsellik ve Kolonyal Sistem |
M. Lugones (2007). “Heterosexualism and the Colonial/Modern Gender System”. Hypatia. Pp. 186-209 (23).
A. Stoler (1997). “Carnal Knowledge and Imperial Power”. The Gender/ Sexuality Reader. Pp. 13-36
|
14) |
Subaltern Siyaseti ve Kültürel Görecelik |
G. C. Spivak (2003). “Can the Subaltern Speak?” Die Philosophin. Pp. 42-58 (16)
L. Abu-Lughod (2002) “Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Reflections on Cultural Relativism and its Others.” American Anthropologist. Pp. 783-790 (7)
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. |
|
2) |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
|
3) |
Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. |
|
4) |
Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. |
|
5) |
Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. |
|
6) |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. |
|
7) |
En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. |
|
8) |
Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. |
|
9) |
Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. |
|
10) |
Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. |
|
11) |
Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. |
|
12) |
Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. |
|
13) |
Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda yetkinlik sahibidir. |
|
14) |
Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. |
|
15) |
Mesleki ve etik sorumluluk yetkinliğine sahiptir. |
|
16) |
Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. |
|
17) |
Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir. |
|
18) |
Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. |
|