Öğretim Dili: |
İngilizce |
Dersin Türü: |
Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: |
LİSANS
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Dersin Koordinatörü: |
Doç. Dr. GÜVEN ÇATAK |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. BARBAROS BOSTAN
|
Opsiyonel Program Bileşenleri: |
Ders, Hikaye Anlatımının Temelleri kursunun anlatı tasarımı kavramları üzerine inşa edilecek, ancak kelimeler aracılığıyla hikaye anlatmaya daha fazla odaklanacaktır. |
Dersin Amacı: |
Bu modül, karakterler, dünyalar, olay örgüsü, yapı hızı, ritim, diyalog, kullanıcı arayüzü metni, seçim metni, açıklama, karakterizasyon, karakter yolculukları, format, tür ve medya ifade gücü ile ilgili olan oyunlar için yazmanın farklı yönlerini ele almayı amaçlamaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
This lecture starts with a walkthrough through the syllabus. An overview of lectures, resources, assignments, and grading will be given. |
|
2) |
The lecture starts with the differences between narrative design and writing for games. Story elements and story structures from Basics of Storytelling will be reminded. Eleven step story structure will be analyzed. |
|
3) |
The lecture starts with journeys of characters and will proceed with creating a protagonist. Three dimensional character design will be introduced. The first class-assignment will be given. The first itslearning assignment will be given. |
|
4) |
This week students will present their first itslearning assignments in the class. Feedback will be given by the instructor and the weaknesses strengths of the assignment will be discussed. |
|
5) |
The lecture starts with basics of worldbuilding and explains different world types. Different storytelling techniques for the player to experience the world will be discussed. The second class-assignment will be given. The second itslearning assignment will be given. |
|
6) |
This week students will present their second itslearning assignments in the class. Feedback will be given by the instructor and the weaknesses strengths of the assignment will be discussed. |
|
7) |
The lecture starts with different encounter types and their story functions. Story hooks, obstacles, predicaments and prospects will be explained. The third class-assignment will be given. The third itslearning assignment will be given. |
|
8) |
This week students will present their third itslearning assignments in the class. Feedback will be given by the instructor and the weaknesses strengths of the assignment will be discussed. |
|
9) |
The lecture starts with functions of dialogue in games and will proceed with ambient dialogue, interactive dialogue, cutscenes, combat barks, different banter types. The lecture will end with quest giving dialogue for games. The fourth class-assignment will be given. The fourth itslearning assignment will be given. |
|
10) |
This week students will present their fourth itslearning assignments in the class. Feedback will be given by the instructor and the weaknesses strengths of the assignment will be discussed. |
|
11) |
The lecture is about creating factions/guilds by class, regional/political factions/guilds, based on a philosophy and factions/guilds as a subclass. The fifth class-assignment will be given. The fifth itslearning assignment will be given. |
|
12) |
This week students will present their fifth itslearning assignments in the class. Feedback will be given by the instructor and the weaknesses strengths of the assignment will be discussed. |
|
13) |
The lecture is on published research on writing for games from the literature. Students will read and evaluate an academic article as an exercise. |
|
14) |
The lecture is on published research on writing for games from the literature. Students will read and evaluate an academic article as an exercise. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak.
|
4 |
2) |
Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. |
3 |
3) |
Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. |
5 |
4) |
Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. |
2 |
5) |
Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. |
2 |
6) |
Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. |
2 |
7) |
Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. |
3 |
8) |
Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. |
5 |
9) |
Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. |
1 |
10) |
Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. |
1 |
11) |
Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. |
1 |
12) |
Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |
1 |