MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5434 | Mimaride Kentsel Konular | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NESLİHAN AYDIN YÖNET |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU Öğ.Gör. MAAN CHIBILI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Mimarlık disiplini içinde, kent mekanı sorunsalı, kentsel mekan bilincinin evrimi olarak özetlenebilir. Bu evrim, bilinçli kentsel tasarım ile çağdaş kentin gelişimindeki dinamizm ve kaos ortamında kendini göstermek isteyen mimarlık arasındaki karşılıklı etkileşim olarak düşünülebilir. Mimarlıkta kentsel mekan sorunsalına birkaç açıdan yaklaşılabilir. Kategorik olarak sosyal açıdan toplumsal ve mekansal farklılaşma, bölüşüm, eşitlik ve adalet durumlarını içerir. Öte yandan kentsel yaşam tarzı olarak, mülkiyet, katılım, sorumluluk ve davranışlar olarak bakılabilir. Kentsel form meselesi ise anlam, doğallık, canlılık, duygu ve görsellik olarak ele alınabilir. Böylece, dersin amacı, öğrencilerin kentsel mekan kavramının evrimini zamanın ruhu açısından karşılaştırmalı ve sorgulayıcı yaklaşımla okuma ve çalışmalarıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kentsel mekan bilincinin evrimi hakkında farkındalık oluşturur. 2. 19. Yüzyıldan itibaren kentleşmenin sosyal ve ekonomik boyutunu karşılaştırmalı olarak tartışır. 3. Erken, modern ve post-modern kentsel mimarlığın aşamalarını ayırt eder ve tartışır. 4. Planlanarak yaratılmış yeni kentlerde kensel mekan olgusunu araştırır ve tartışır. 5. Satelit şehirler, banliyöler ve toplu konut projelerindeki kentsel mekan meselesini araştırır ve tartışır. 6. Dönem ruhunu yaratan felsefi perspektifi anlayarak kentsel mekan meselesini çeşitli anlatım ortamlarıyla yansıtmayı öğrenir.. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma. St. Simon ve yeni mimarlık üzerine tartışma. | |
2) | 19. Yüzyıl Ütopyacıları. Fourier'in falansteri; Godin'in familisteri | |
3) | 19.Yüzyıl Ütopyacıları. Owen'ın New Harmony projesi. Ütopik Sosyalistlerin tartışılması. | |
4) | "Güzel Şehir" Hareketi, Olmsted. Chicago için Burnham Planı. | |
5) | Endüstri Kenti için yeni düşünceler: Tony Garnier'in Cité Industriel. Santelia's Futurist Kenti. | |
6) | Erken Modern: Modern Kentsel Ütopyalar: Ebenezer Howard: Bahçe Şehir. | |
7) | Erken Modern: Frank Lloyd Wright: Broadacre(banliyö yayılımı). Le Corbusier. | |
8) | Dönem ortası sunumlar | |
9) | Dönem ortası sunumların tartışma ve değerlendirmesi | |
10) | Bauhaus Kentselliği: Hilberseimer, Büyük Şehir Mimarlığı. | |
11) | Vienna Rosso: Sosyalist Konut Projeleri | |
12) | CIAM: Atina Kartası. Team X | |
13) | Megastrüktürler ve Louis Kahn. Metabolizm | |
14) | Kentsel Mekanın Yeniden Keşfi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | - Benevolo, L., “Origins of Modern Town Planning”, MIT Press, 1971. - Cullen, G., “The Concise Townscape”, Van Nostrand, NY, 1961. - Duany, A., Speck, J., Lydon, M., “Smart Growth: New Urbanism in American Communities”, Wiley, 2010. - Fishman, R., “Urban Utopias in the 20th Century: Howard, Wright, Le Corbusier”, MIT Press, 1982. - Frampton, K., “Modern Architecture: A Critical History” 4th Edition, Thames & Hudson World of Art, 2007. - Gehl, J., “Cities for People”, Island Press, 2010. - Haas, T., “Sustainable Urbanism and Beyond: Rethinking Cities for the Future”. Rizzoli International Publications, 2012. - Hall, P., “Cities of Tomorrow: An Intellectual History of Urban Planning and Design since 1880”, Willey-Blackwell, 2014. - Harvey, D., “Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution”, Verso, 2012. - Lynch, K., “The Image of the City”, MIT Press, 1960. - Riddell, R., “Sustainable Urban Planning: Tipping the balance”, Willey, 2003. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Ödev | 13 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Ödevler | 13 | 6 | 78 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 197 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |