ARC5416 Standart Dışı ModenizmBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC5416 Standart Dışı Modenizm Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin iki temel amacı vardır:
1. Mimarlık ve kültür arasındaki ilişkinin karmaşık yapısı ve çelişkilerini açıklayamayan modernizme ilişkin standart anlatıları sorunsallaştırmak.
2. Mimarlık, kültür politikası ve ideoloji arasındaki etkileşimlerin esaslı bir şekilde kavranmasını sağlamak.
Mimarlığın kurumlar, toplumlar veya kültürler arasında bir iletişim aracı olarak kabul edildiği bu derste modern mimarlık, düşüncelerin yukarıdan aşağı tek yönlü ithal ya da ihraç edilerek doktrinleştirildiği bir yapıdan ziyade iki özne/kurum arasında gündelik hayatta sürekli icra edilen bir değişim olarak yorumlanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Modern mimarlığı kurumlar, toplumlar veya kültürler arasında bir iletişim aracı olarak anlayabilir.
2. Modernizme ilişkin standart tarih anlatılarına yönelik eleştirel bir bakış geliştirebilir.
3. 20. yüzyıl boyunca modern mimarlıkta gerçekleşen önemli tartışmaların derinlemesine analizi yoluyla modernizm ve kültür arasındaki gerilimleri kavrayabilir.
4. Mimarlık, kültür politikası ve ideoloji arasındaki etkileşimleri ve bunların mimarlık bilgisi ve üretimi üzerindeki etkilerini derinlemesine anlayabilir.

Dersin İçeriği

Bu ders, modernizm, kültür ve mimarlık arasındaki karmaşık ilişkileri derinlemesine incelemektedir. Üç ana bölümde yapılandırılan ders, modernizm ve kültür arasındaki etkileşimleri, sıradan olanın mimarlık üzerindeki etkilerini ve modernizmin kendi içindeki çelişkilerini araştırır. İlk bölümde, modernizmin kültürle ilişkisi farklı açılardan ele alınarak, modern mimarlık tarihindeki geleneksel anlatılara eleştirel bir yaklaşım geliştirilir. İkinci bölümde, sıradan ve anonim mimarlığın modern mimarlıkla olan bağları tartışılır. Üçüncü bölüm ise, modernizmin kendi içindeki farklı yorumlarını ve bu yorumların mimarlık üzerindeki etkilerini analiz eder.
Ders boyunca, öğrenciler Kenneth Frampton, Michael K. Hays, Gülsüm Baydar gibi önemli isimlerin eserlerini okuyarak teorik bir temel oluşturur ve seçilen vaka çalışmaları ile kavramsal bir derinlik kazanır.

Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, , Grup Çalışması, Okuma, Örnek Olay İnceleme, Tartışma, Diğer dir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) KÜLTÜR(LÜ)/(SÜZ) MODERNİZM I Modernizm ve kültür arasındaki çekişme / modernizmin 'standart anlatılarındaki' yansıması veya silinmesi / modern mimarlığın kanonik tarihyazımının eleştirisi: Sigfried Giedion’un Space, Time and Architecture (1941) / Reyner Banham’ın Theory and Design in the First Machine Age (1960): “kültürel yükten kurtulma” → teknolojiye karşı gelenek / Kenneth Frampton’ın Studies in Tectonic Culture (1995) → geleneğin içinde tektonik Öğrenciler, belirli haftalara atanmış tüm metinleri eleştirel bir bakış açısıyla okumalı ve belirli bir tema hakkında kısa bir yanıt yazısı hazırlamalıdır.
3) KÜLTÜR(LÜ)/(SÜZ) MODERNİZM II Yerel ev ile burjuva konutu arasındaki karşıtlık / erken modernistlerin kültüre yönelik zıt vizyonları: Gottfried Semper’in mimarlığa antropolojik yaklaşımı; Adolf Loos’un yerel kültürleri ve yaşam alışkanlıklarını küçümsemesi / Wohnkultur’a karşı kültürsüz yaşam / Loos’un modern konutlara yönelik düzenlediği kültürel turlar—Wohnungswanderungen
4) KÜLTÜR(LÜ)/(SÜZ) MODERNİZM III Modernizmin Oryantalizmi / modern mimarlığın kültürel çelişkileri: Loos tarafından tasarlanan modernist iç mekanlardaki Oryantal halı / modernizmde Batı ve Doğu arasındaki ayrımın eleştirisi: Le Corbusier’in Journey to the East / Bruno Taut’un Japonya ve Türkiye gezileri
5) KÜLTÜR(LÜ)/(SÜZ) MODERNİZM IV Modernizmde Yerel, Anonim ve Yerli / Bernard Rudofsky’nin MOMA’daki sergileri: Are Clothes Modern? (1944); Architecture without Architects (1964) / Sibly Moholy-Nagy’nin Native Genius in Anonymous Architecture (1957) / Christopher Alexander’ın The Timeless Way of Building (1979) → Topkapı Sarayı’ndaki “en güzel” iç mekan hakkındaki tartışması
6) SUNUMLAR ve BİRİNCİ BÖLÜM SONU TARTIŞMALAR Üç ders sonunda, öğrenciler belirli bir yer, eser, proje veya bir mimarın modernizm ve kültüre yaklaşımını analiz eden, derslerde ve sınıf tartışmalarında ele alınan sorular ve konularla ilişkilendiren 20 dakikalık görsel bir sunum yapmalıdır.
7) MİMARLIKTA SIRADAN OLAN I : Yüksek modernizmin gündelik yaşamda popülerleşmesi / Mimarlıkta standart modernizme yönelik bir eleştiri olarak gündelik yaşam / Gündelik yaşam teorileri
8) MİMARLIKTA SIRADAN OLAN II: Mimarlıkta gündelik, sıradan ve normatif arasındaki ayrım / çeşitli ölçeklerdeki temsilleri: kentselden ev içi alana kadar
9) MİMARLIKTA SIRADAN OLAN III: Sıradanlığın eleştirel temsilleri, özellikle edebiyat, sinema ve görsel sanatlarda
10) SUNUMLAR ve İKİNCİ BÖLÜM SONU TARTIŞMALAR
11) MODERNİZM MODERNİZME KARŞI I: Modernizmi Ulus(al)/(lararası)laştırmak / kanonik modernizme direnen mimari formlar / Alvar Aalto: Finlandiya’daki ve yurtdışındaki işleri arasındaki karşılaştırma
12) MODERNİZM MODERNİZME KARŞI II: Eleştirel bölgeselcilik / Birinci Dünya ile Üçüncü Dünya coğrafyaları arasındaki farklar / CIAM (1949): “Doğu/Batı: Mimarlar ve Politika” üzerine tartışma / Savaş sonrası Türkiye’de yerel modernizm / Sedad Hakkı Eldem ve mimarlık söyleminin ulusallaştırılması
13) MODERNİZM MODERNİZME KARŞI III: Mimarlık bir iletişim ve değişim aracı olarak: sergiler, yarışmalar, dünya fuarları / kent veya bölge teması: IBA-Internationale Bauausstellung’a karşı Aga Khan Ödülleri → mimari ve mimari olmayan
14) SUNUMLAR ve ÜÇÜNCÜ BÖLÜM SONU TARTIŞMALAR

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kenneth Frampton, Modern Architecture: a critical history ( Oxford University Press, 1980);
Michael K. Hays, “Critical Architecture: between culture and form,” Perspecta, 1984, no.21, p.14-29; doi:10.2307/1567078.
Gülsüm Baydar and Wong Chong Thai (eds.) Postcolonial Space(s) (Princeton Architectural Press, 1997);
Sibyl Moholy-Nagy, Native Genius in Anonymous Architecture (Horizon Press, 1957).
Diğer Kaynaklar: Chapters from other relevant books and selected articles will be compiled in a Course Reader that will be available to students at the beginning of the course.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 13 % 20
Sunum 3 % 30
Projeler 1 % 30
Final 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 11 3 33
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 12 156
Sunum / Seminer 3 1 3
Ödevler 13 8 104
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 299

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
2) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur.
3) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir.
4) Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir.
5) Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir.
6) Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur.
7) Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar.
8) Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir.
9) Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur.