IB3413 International Trade TheoryBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IB3413
Ders İsmi: Uluslararası Ticaret Teorisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 9
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin uluslar arasındaki ticaret ilişkilerini kuramsal olarak anlayabilmeleri amacıyla bir temel sağlamayı amaçlamaktadır Bu ders ülkelerin neden ticaret yaptığı, ticaret yapılarını nelerin belirlediği, ticaretin serbestleştirilmesinin etkilerinin neler olduğu ve ticaretten kimin kazançlı çıktığı gibi sorulara cevap arayan uluslararası ticaret kuramlarını incelemektedir.
Dersin İçeriği: 1. Hafta: Genel giriş: Uluslararası ticaret nedir? Dünya mal ve hizmet ticaretinde genel yönelimler nelerdir?
2. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Mutlak üstünlükler ve fırsat maliyeti
3. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardo ve karşılaştırmalı üstünlükler kuramı
4. H: Klasik Dış Ticaret Kuramı: Ricardocu model ve açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler
5. H: Neoklasik Ticaret kuramı: ‘Heckscher-Ohlin’ model
6. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi
7. H: Neoklasik Ticaret kuramı: factor donanımı teorisi
Ara sınav
8. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Stolper-Samuelson teorisi; Rybczynski teorisi ve faktör fiyatlarının eşitlenmesi teorisi
9. H: Neoklasik Ticaret kuramı: Standard Ticaret Modeli
10. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet
11. H: Yeni Dış Ticaret Kuramları: Ölçek ekonomisi ve eksik rekabet (devam)
12. H: Yeni dış ticaret kuramı ve etkileri, stratejik ticaret teorisi, endüstri-içi ticaret
13. H: Ürün devreleri modeli
14. H: Genel değerlendirme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Hafta: Genel tanıtım: “Uluslararası ticaret” nedir? Mal ve hizmetlerde dünya ticaretindeki eğilimler.
2) 2. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Mutlak Avantaj ve Fırsat Maliyeti.
3) 3. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Ricardian Modeli ve Karşılaştırmalı Avantaj.
4) 4. Hafta: Klasik Ticaret Modeli: Ricardian Modeli ve Karşılaştırmalı Avantaj.
5) 5. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: “Heckscher-Ohlin” modelinin koordinatları.
6) 6. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Faktör bağışları ve ecks Heckscher-Ohlin ’modeli.
7) 7. Hafta: Ara sınav
8) 8. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Stolper-Samuelson teoremi; Rybczynski teoremi; Faktör-fiyat eşitleme teoremi.
9) 9. Hafta: Neoklasik Ticaret Modeli: Standart Ticaret Modeli.
10) 10. Hafta: Yeni ticaret teorisi: Ölçek ekonomileri ve eksik rekabet.
11) 11. Hafta: Yeni ticaret teorisi: Ölçek ekonomileri ve eksik rekabet.
12) 12. Hafta: Ticaretin Yeni Ticaret Teorisinin Sonuçları; stratejik ticaret politikası ve endüstri içi ticaret.
13) 13. Hafta: Ürün döngüsü teorisi.
14) 14. Hafta: Genel değerlendirme.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel kaynak kitap:
Required Text:
Krugman, P. and M. Obstfeld (2011), International Economics, 9th edition, Pearson, Addison Wesley.
Diğer Kaynaklar: Yararlı eserler:
Optional Texts:
Caves, Frankel and Jones (2007), World Trade and Payments: An Introduction, 10th edition, Pearson, Addison Wesley.

Seyidoğlu, Halil (2009), Uluslararası İktisat, 17. Baskı. (In Turkish).

Karluk, Rıdvan (2009), Uluslararası Ekonomi, 9. Baskı, Beta yayınevi. (In Turkish).

Pugel, Thomas (2009), International Economics, 14th ed., McGraw-Hill-Irwin.

Suranovic, S. (2010), International Trade Theory and Policy, Flat World Knowledge, online textbook.

Bhagwati, J. (2002), Free Trade Today, Princeton Univ. Press.

WTO (2007), World Trade Review 2007, Geneva: WTO.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili yönetim, işletme, ticaret, ekonomi, girişimcilik, inovasyon, sürdürülebilir kalkınma konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir
2) Küresel iş dünyasındaki farklı kaynaklardan veri toplayabilir ve araştırma tekniklerini başarılı bir şekilde uygulayabilir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
3) Sürekli değişen küresel iş dünyasındaki farklı kaynak ve kanalları kullanarak fırsat ve tehditleri, stratejik düşünebilme yeteneğiyle analiz edebilir.
4) İyi bir İngilizce dil bilgisi ile yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
5) Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir.
6) Mesleki sorumluluk bilinciyle iş etiği ilkelerini benimser ve bu ilkeleri küresel ticaret ve işletme alanında hukuki kaideler çerçevesinde uygulayabilir.
7) Alan içi ve alan dışı ekip çalışmalarında işbirliği yapabilir, sorumluluk alabilir, kültürel farklılıklara saygılı ve etik değerlere sahiptir.
8) Sosyal haklar, adalet, kültürel değerler, çevreye duyarlılık, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9) Kazandığı yaşam boyu öğrenme becerisi ile öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendisini geliştirebilir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili yönetim, işletme, ticaret, ekonomi, girişimcilik, inovasyon, sürdürülebilir kalkınma konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir 5
2) Küresel iş dünyasındaki farklı kaynaklardan veri toplayabilir ve araştırma tekniklerini başarılı bir şekilde uygulayabilir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 3
3) Sürekli değişen küresel iş dünyasındaki farklı kaynak ve kanalları kullanarak fırsat ve tehditleri, stratejik düşünebilme yeteneğiyle analiz edebilir. 4
4) İyi bir İngilizce dil bilgisi ile yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. 5
5) Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir. 3
6) Mesleki sorumluluk bilinciyle iş etiği ilkelerini benimser ve bu ilkeleri küresel ticaret ve işletme alanında hukuki kaideler çerçevesinde uygulayabilir. 3
7) Alan içi ve alan dışı ekip çalışmalarında işbirliği yapabilir, sorumluluk alabilir, kültürel farklılıklara saygılı ve etik değerlere sahiptir. 3
8) Sosyal haklar, adalet, kültürel değerler, çevreye duyarlılık, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 4
9) Kazandığı yaşam boyu öğrenme becerisi ile öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendisini geliştirebilir 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 101
Küçük Sınavlar 2 2
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 147