INT2013 History of Art and ArchitectureBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: INT2013
Ders İsmi: Sanat ve Mimarlık Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MERVE DİLARA YILDIRIM
Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin Çatalhöyük’teki Neolitik yerleşmelerden itibaren Rönesans dönemine kadar yapıları, malzeme, teknoloji ve düşünceler aracılığıyla sosyal değerleri ve anlamları temsil eden kültürel olgular olarak anlamaları hedeflenir. Bu yaklaşımla öğrenciler hem yerleşim alanları, yapılar, iç mekanlar ve mobilyanın kültür, toplum ve tasarım felsefesi ile olan ilişkilerini keşfedecekler, hem de birçok farklı yapı kültürü ve tasarım yaklaşımlarını birbirlerinden ayırt edebileceklerdir. Bu derste öğrenciler görsel ve tarihsel analizi eskiz becerileri ile birlikte kullanmaya teşvik edilir. Final ödevinin temel amacı, her öğrencinin eskiz defterini kişisel bir araç olarak kullanarak görsel algı, gözlem ve kuramsal kavrayış ile bir sanat ve mimarlık tarihini yazı ve çizgi ile not etmeleridir. Bu çalışma için öğrenci tarafından seçilen iki tarihi yapılı alan, yazılı bir mekan analizi ve eskizler ile temsil edilerek karşılaştırılır.
Dersin İçeriği: 1. GİRİŞ

2. MİMARİNİN BAŞLANGIÇLARI: ÇATALHÖYÜK, STONEHEDGE
Zorunlu okuma metni: Michael Fazio, Marian Moffett and Lawrence Wodehouse, A World History of Architecture (London: Laurence King, 2008), pp. 9-14.
Tartışma konusu: Tarihten Öğrenmek: Kültür, Bağlam ve Temsiliyet
Tartışma metni: Ian Hodder, “Catalhöyük: Orta Anadolu’da 9000 Yıllık Konut ve Yerleşme,” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 43-48. Also available in English.
Leland M. Roth, “Mimarlık, Kaçınılamayan Sanat,” in Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000), pp. 19-26.

3. ANTİK MİMARLIK: MISIR, MEZOPOTAMYA
Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 14-20.
Harwood, Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 4, pp. 51-63.
Tartışma konusu: Sembol Olarak Mimarlık
Tartışma metni: Louis Kahn, “Monumentality,” in Louis Kahn: Essential Texts (New York: W.W.Norton, 2003), pp. 21-31. The article is first published in 1944.

4. YUNAN MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 5, pp. 64-79.
Ekrem Akurgal, “Batı Anadolu’da Konut, Yerleşme ve Kent Planlaması (MÖ 3000-30),” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 122-145. Also available in English.
Tartışma konusu: Düzen Olarak Mimarlık
Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture III: Pure Creation of the Mind,” in Toward An Architecture, pp. 231-251. (in Turkish: “Mimarlık III: Ruhun Saf Yaratısı,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 213-236.)

5. ROMA MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 6, pp. 80-98.
Vitrivius, “Kitap VI,” in Mimarlık Üzerine On Kitap (Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1990), pp. 119-135. Also available in English.
Tartışma konusu: İktidar Olarak Mimarlık
Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture I: The Lesson of Rome,” in Toward An Architecture, pp. 194-212. (in Turkish: “Mimarlık I: Roma’nın Verdiği Ders,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 169-190.)

6. ASYA MİMARLIĞI: JAPONYA, ÇİN, HİNDİSTAN
Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, Chapter 3, pp. 63-79. Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 2 and 3, pp. 16-49.
Tartışma konusu: Toplumsal Kimlik Olarak İmar
Tartışma metni: Bruno Taut, “The Permanent,” in Houses and People of Japan (Tokyo: The Sanseido, 1958), pp. 275-307.

7. ARA SINAV TESLİM & SUNUMLARI

8. ERKEN HIRİSTİYAN VE BİZANS MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 7 and 8, pp. 100-115.
Tartışma konusu: Kentlerin Yapımı – Rome, Ravenna, Konstantinopel
Tartışma metni: Le Corbusier, “Constantinople,” in Journey to the East (London: The MIT Press, 2007), pp. 83-99. (in Turkish: “Kostantiniye,” in Şark Seyahati, pp. 61-75.)

9. AMERİKA KITASINDA MİMARLIK: MEKSİKA, PERU
Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 250-274.
Tartışma konusu: Mimarlıkta Gelenek ve Vernaküler
Tartışma metni: Le Corbusier, “Plagiarism: Folk Culture,” in The Decorative Art of Today (London: The Architectural Press, 1987), pp. 25-37.

10. YEREL MİMARLIK: AVUSTRALYA, AFRIKA
Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 274-283.
Tartışma konusu: Mimarlıkta Anonimlik
Tartışma metni: Bernard Rudofsky, “Introduction,” in Architecture without Architects (New York: Museum of Modern Art, 1964), pp. 1-7.

11. ISLAM VE ERKEN OSMANLI MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 9, pp. 116-129.
Tartışma konusu: Kentlerin Yapımı – Bursa, Istanbul
Tartışma metni: Le Corbusier, “The Mosques,” in Journey to the East (London: The MIT Press, 2007), pp. 100-119.

12. ROMANESK VE GOTİK MİMARLIĞI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 10 and 11, pp. 130-161.
Tartışma konusu: Mimar Olarak Ustabaşı (taş ustası)
Tartışma metni: Leland M. Roth, “Mimar Başrahiplikten Profesyonelliğe,” in Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000), pp. 155-174.

13. DOĞU’NUN VE BATI’NIN RÖNESANSI
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 12, pp. 163-185.
Spiro Kostof, “Istanbul and Venice,” in History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995), pp. 453-483.
Tartışma konusu: Mantık ve Süsleme
Tartışma metni: Alpaslan Ataman, Bir Göz Yapıdan Külliyeye: Osmanlı Külliyelerinde Kamusal Mekan Mantığı (Istanbul: Mimarlar Tasarım Yayınları, 2000), pp. 45-71.
Doğan Kuban “Saray ve Yaşam Felsefesi,” Kaybolan Kent Hayalleri: Ahşap Saraylar (Istanbul: YEM, 2001), pp. 44-54.

"Tarih Portföyü" ödevi teslimi ve Tartışma/Değerlendirme

14. TEKRAR SUNUMU

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ
2) MİMARİNİN BAŞLANGIÇLARI: ÇATALHÖYÜK, STONEHEDGE Zorunlu okuma metni: Michael Fazio, Marian Moffett and Lawrence Wodehouse, A World History of Architecture (London: Laurence King, 2008), pp. 9-14. Tartışma konusu: Tarihten Öğrenmek: Kültür, Bağlam ve Temsiliyet Tartışma metni: Ian Hodder, “Catalhöyük: Orta Anadolu’da 9000 Yıllık Konut ve Yerleşme,” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 43-48. Also available in English. Leland M. Roth, “Mimarlık, Kaçınılamayan Sanat,” in Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000), pp. 19-26.
3) ANTİK MİMARLIK: MISIR, MEZOPOTAMYA Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 14-20. Harwood, Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 4, pp. 51-63. Tartışma konusu: Sembol Olarak Mimarlık Tartışma metni: Louis Kahn, “Monumentality,” in Louis Kahn: Essential Texts (New York: W.W. Norton, 2003), pp. 21-31. The article is first published in 1944.
4) YUNAN MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 5, pp. 64-79. Ekrem Akurgal, “Batı Anadolu’da Konut, Yerleşme ve Kent Planlaması (MÖ 3000-30),” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 122-145. Also available in English. Tartışma konusu: Düzen Olarak Mimarlık Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture III: Pure Creation of the Mind,” in Toward An Architecture, pp. 231-251. (in Turkish: “Mimarlık III: Ruhun Saf Yaratısı,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 213-236.)
5) ROMA MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 6, pp. 80-98. Vitrivius, “Kitap VI,” in Mimarlık Üzerine On Kitap (Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1990), pp. 119-135. Also available in English. Tartışma konusu: İktidar Olarak Mimarlık Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture I: The Lesson of Rome,” in Toward An Architecture, pp. 194-212. (in Turkish: “Mimarlık I: Roma’nın Verdiği Ders,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 169-190.)
6) ASYA MİMARLIĞI: JAPONYA, ÇİN, HİNDİSTAN Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, Chapter 3, pp. 63-79. Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 2 and 3, pp. 16-49. Tartışma konusu: Toplumsal Kimlik Olarak İmar Tartışma metni: Bruno Taut, “The Permanent,” in Houses and People of Japan (Tokyo: The Sanseido, 1958), pp. 275-307.
7) VİZE TESLİM & SUNUMLARI
8) ERKEN HIRİSTİYAN VE BİZANS MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 7 and 8, pp. 100-115. Tartışma konusu: Kentlerin Yapımı – Rome, Ravenna, Konstantinopel Tartışma metni: Le Corbusier, “Constantinople,” in Journey to the East (London: The MIT Press, 2007), pp. 83-99. (in Turkish: “Kostantiniye,” in Şark Seyahati, pp. 61-75.)
9) AMERİKA KITASINDA MİMARLIK: MEKSİKA, PERU Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 250-274. Tartışma konusu: Mimarlıkta Gelenek ve Vernaküler Tartışma metni: Le Corbusier, “Plagiarism: Folk Culture,” in The Decorative Art of Today (London: The Architectural Press, 1987), pp. 25-37.
10) YEREL MİMARLIK: AVUSTRALYA, AFRIKA Zorunlu okuma metni: Fazio et al., A World History of Architecture, pp. 274-283. Tartışma konusu: Mimarlıkta Anonimlik Tartışma metni: Bernard Rudofsky, “Introduction,” in Architecture without Architects (New York: Museum of Modern Art, 1964), pp. 1-7.
11) ISLAM VE ERKEN OSMANLI MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 9, pp. 116-129. Tartışma konusu: Kentlerin Yapımı – Bursa, Istanbul Tartışma metni: Le Corbusier, “The Mosques,” in Journey to the East (London: The MIT Press, 2007), pp. 100-119.
12) ROMANESK VE GOTİK MİMARLIĞI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 10 and 11, pp. 130-161. Tartışma konusu: Mimar Olarak Ustabaşı (taş ustası) Tartışma metni: Leland M. Roth, “Mimar Başrahiplikten Profesyonelliğe,” in Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000), pp. 155-174.
13) DOĞU’NUN VE BATI’NIN RÖNESANSI Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 12, pp. 163-185. Spiro Kostof, “Istanbul and Venice,” in History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995), pp. 453-483. Tartışma konusu: Mantık ve Süsleme Tartışma metni: Alpaslan Ataman, Bir Göz Yapıdan Külliyeye: Osmanlı Külliyelerinde Kamusal Mekan Mantığı (Istanbul: Mimarlar Tasarım Yayınları, 2000), pp. 45-71. Doğan Kuban “Saray ve Yaşam Felsefesi,” Kaybolan Kent Hayalleri: Ahşap Saraylar (Istanbul: YEM, 2001), pp. 44-54.
14) TEKRAR SUNUMU

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Buie Harwood, Bridget May and Curt Sherman, Architecture and Interior Design Through the 18th Century (New Jersey: Prentice Hall, 2002).
Le Corbusier, Bir Mimarlığa Doğru (Istanbul: Yapi Kredi Yayınları, 2003). In English: Toward An Architecture (Los Angeles: Getty Research Institute, 2007).
Le Corbusier, Şark Seyahati: Istanbul 1911 (Istanbul: Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları, 2009). In English: Journey to the East (Cambridge, MA: The MIT Press, 2007).
Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü (Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000).
Diğer Kaynaklar: Derste kullanılacak diğer kaynaklar ders içeriğinde haftalara göre zorunlu okuma ve tartışma metinleri olarak belirtilmiştir.

Course references other than the assigned textbooks are listed in the weekly course content under the required and discussion readings.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 15
Sunum 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 24
Sunum / Seminer 2 4
Proje 13 31
Ödevler 7 9
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 100