SAHNE SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TLL1004 | ||||||||
Ders İsmi: | Türk Dili ve Edebiyatı II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Must Course | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. KENAN SAYACI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NEBİ CEYLAN Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin ana dilleri Türkçeyi düzgün ve kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı ifadede en etkin bir biçimde kullanmasına yardımcı olmaktır. Dil bilinci kazandırmanın yanı sıra ders, öğrencilere Türk edebiyatı hakkında bilgi vermeyi; edebi türlerden örneklerle öğrencinin metin analizi yapma, yorumlama ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | 1. Yazma Kültürü 2. Güzel yazı yazmanın kuralları, 3. Anlatım biçimleri, 4. Düşünceyi geliştirme yolları, 5. Anlatım ilkeleri. 6. Yazı Türleri 7. Makale, 8. Köşe yazısı, 9. Söyleşi, 10. Röportaj, 11. Deneme, 12. Mektup, 13. Gezi yazısı, 14. Günlük, 15. Anı, 16. Biyografi, otobiyografi, 17. Tiyatro 18. Roman: Türk romanın gelişimi, 19. Romancılarımızın edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri 20. Roman Analizi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yazma Kültürü | Yazının önemi, güzel yazı yazmanın kuralları, anlatım biçimleri, düşünceyi geliştirme yolları,anlatım ilkeleri |
2) | Yazı Türleri | Makale “Lüzumsuz Adam'da Yalnızlığın Toplumsal Dolayımı”, Fatih Altuğ |
3) | Yazı Türleri | Köşe yazısı Gündemdeki bir konunun farklı gazetelerde ele alınışı. |
4) | Yazı Türleri | Söyleşi, röportaj Edebi ve önemli kişilerinde söyleşi ve röportajlarından örnekler |
5) | Yazı Türleri | Deneme “Geceye Övgü”, Gündüz Vassaf “Acıların Çocuğu”, Nurdan Gürbilek |
6) | Yazı Türleri | Mektup, gezi yazısı, günlük, anı Ziya’ya Mektuplar, Cahit Sıtkı Tarancı, Bir Şehit Mektubu örneği Velosipet ile Bir Cevelan, İbnülcemal Ahmet Tevfik Evliya Çelebi’nin Seyahatname’sinden örnekler Günlük, Oğuz Atay |
7) | Yazı Türleri | Biyografi, otobiyoğrafi “Toprak Olmak, Dil Olmak”,Oğuz Demiralp Türk Casusu İngiliz Kemal Milli Mücadelede, Recai Sanay, Ben Buradayım: Oğuz Atay’ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası, Yıldız Ecevit, |
8) | Yazı Türleri | Tiyatro Behçet Necatigil’den Bir Radyo Tiyatrosu Türk tiyatrosundan örnekler |
9) | Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi | Şemsettin Sami Namık Kemal Ahmet Mithat Efendi Samipaşazade Sezai Fatma Aliye Roman: Kürk Mantolu Madonna by Sabahattin Ali |
10) | Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi | Nabizade Nazım Recaizade Ekrem Halit Ziya Uşaklıgil Mehmet Rauf Hüseyin Rahmi Gürpınar Reading: Kürk Mantolu Madonna by Sabahattin Ali |
11) | Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi | Halide Edip Adıvar Yakup Kadri Karaosmanoğlu Reşat Nuri Güntekin Peyami Safa Nahit Sırrı Örik Analiz Romanı: Kürk Mantolu Madonna, Ssbahattin Ali |
12) | Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi | Ahmet Hamdi Tanpınar Sabahattin Ali Kemal Tahir Orhan Kemal Tarık Buğra Mahmut Makal Yusuf Atılgan Analiz Romanı: Puslu Kıtalar Atlası, İhsan Oktay Anar |
13) | Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi | Oğuz Atay Adalet Ağaoğlu Sevgi Soysal Yaşar Kemal Bilge Karasu Analiz Romanı: Puslu Kıtalar Atlası, İhsan Oktay Anar |
14) | Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi | Orhan Pamuk İhsan Oktay Anar Latife Tekin Elif Şafak Hasan Ali Toptaş Murat Uyurkulak Analiz Romanı: Puslu Kıtalar Atlası, İhsan Oktay Anar |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Sabahhatin Ali, Kürk Mantolu Madonna, İstanbul: YKY, 2011. İhsan Oktay Anar, Puslu Kıtalar Atlası, İstanbul: İletişim, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | Ülkü Giray, Türkçeyi Güzel Konuşma Kılavuzu, İstanbul: Bilgi Yayınevi, 2007. Ömer Asım Aksoy, Dil Yanlışları, İstanbul: İnkılap Kitapevi, 2008. Metin And, Türk Tiyatro Tarihi: Başlangıçtan 1983’e, İstanbul: İletişim, 2004. Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1/2/3, İstanbul: İletişim, 1999. |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. | ||||||||||||||
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. | ||||||||||||||
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | ||||||||||||||
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | ||||||||||||||
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | ||||||||||||||
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ||||||||||||||
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. | ||||||||||||||
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. | ||||||||||||||
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. | ||||||||||||||
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. | ||||||||||||||
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. | ||||||||||||||
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. | ||||||||||||||
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. | ||||||||||||||
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. | ||||||||||||||
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. | |
2) | Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. | |
3) | Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |
4) | Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |
5) | Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |
6) | Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | |
7) | Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. | |
8) | Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. | |
9) | Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. | |
10) | Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. | |
11) | Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. | |
12) | İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. | |
13) | Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. | 3 |
14) | Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. | |
15) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 6 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 6 | 12 |
Ödevler | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 57 |