Dersin Amacı: |
Bu ders başlıca edebi eserlerin derin okuması ve yapısal açıdan incelenmesi aracılığıyla görünür kılınabilecek yazma eyleminin teknik ve stratejilerini keşfetmek üzere kurgulanmıştır. Amaç, yaratıcı kurmacaya; roman ve öykü başta olmak üzere, şiir, biyografi, otobiyografi gibi türlere odaklanmak, bu türleri örnekleri üzerinden ayrıntılı bir biçimde analiz ederek yazma becerisini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Edebiyat Nedir? Edebiyat ve yaşam arasındaki ilişki.
Yazma Süreci: Yazarların hayatına ve yazma maceralarına odaklanma.
Edebi Türlere Giriş: Roman, öykü, şiir, biyografi, otobiyografi v.b. gibi.
İnceleme/Eleştirme/Yorumlama: Seçilen edebiyat yapıtlarını okuma, tartışma ve yorumlama.
Anlatım Teknikleri ve Parçaları: Anlatıcı, karakterler, muhayyel okur, anlatı zamanı, anlatma zamanı, ses, odak, mekân vb. gibi.
Yaratıcı Yazma Alıştırmaları: Yaratıcı yapıt ortaya koyma, geliştirme ve tamamlama için çeşitli yöntemler. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin içeri, yönetimi, programı ve işlenişi hakkında genel bilgi. |
Dersin programı |
2) |
Edebiyata dair tartışma.
Edebiyat nedir? Gündelik yaşantımıza etkileri nelerdir? Bir yazar için anlamı nedir?
|
Jean Paul Sartre, Edebiyat Nedir? |
3) |
Yazma Süreci.
Yazarların Hayatına ve Yazma Maceralarına odaklanma.
|
Çeşitli yazarların web sayfalarını ve bloglarını ziyaret etme.
Orhan Pamuk “Babamın Bavulu”
Elif Şafak “Nasıl Yazar Olunur?”
The interview of Murathan Mungan
Ferit Edgü, “Sanatçının Tarifi”
Cemal Süreya’ya Dair: “Nasıl Şair Olunur? Hangi Yaşta Şair Olunur?”
Orhan Tuncay, “Bir Fenomen Olarak Kafka”
Selahattin Çiftçi, “Dostoyevski’nin Kumarbaz Eserinin Hayat-Eser Açısından İncelenmesi”
|
4) |
Yazma Süreci.
Yazarların Hayatına ve Yazma Maceralarına odaklanma.
|
Umberto Eco, Genç Bir Romancının İtirafları |
5) |
Yazma Süreci.
Yazarların Hayatına ve Yazma Maceralarına odaklanma.
|
Nurdan Gürbilek, Benden Önce Bir Başkası
Gabriel Garcia Marquez, Anlatmak İçin Yaşamak
|
6) |
Bir Yazarla Söyleşi (Yazarın kim olacağı duyurulacaktır.) |
Konuk yazarla ilgili araştırma yapmak ve söyleşide iletmek üzere soru hazırlamak |
7) |
Edebi Türlere Giriş |
Roman, hikâye, şiir, anı, biyografi, tiyatro gibi edebi türleri tanımlama ve ayırt edici özelliklerini tartışma. |
8) |
Hikâye Örnekleri |
Anton Çehov, “Vanka”
Guy de Maupassant, “Küçük Çan”
Edgar Allan Poe, “Metaforik Bir Cinayet
|
9) |
Metin Analizi
Anlatım Teknikleri ve Parçaları
|
Franz Kafka, Dönüşüm |
10) |
Uyarlama ve Yeniden Yorumlama |
Edebiyattan Sinemaya: Zorba |
11) |
Metin Analizi
Anlatım Teknikleri ve Parçaları
|
Fyodor Mihailoviç Dostoyevski, Yer Altından Notlar |
12) |
Yaratıcı Yazı Çalışması |
Creative Writing Exercises |
13) |
Yaratıcı Yazı Çalışması |
İlk taslağı geliştirme |
14) |
Yaratıcı Yazı Çalışması |
İlk taslağı tamamlama |
Ders Notları / Kitaplar: |
Pelin Aslan tarafından derlenen GEP 1206 kitabı
Jean Paul Sartre, Edebiyat Nedir? İstanbul: Can, 2005.
Genç Bir Romancının İtirafları, Umberto eco, Çev. İlknur Özdemir, İstanbul: Kırmızı Kedi, 2011.
Nurdan Gürbilek, Benden Önce Bir Başkası, İstanbul: Metis, 2011.
Gabriel Garcia Marquez, Anlatmak İçin Yaşamak, İstanbul: Can, 2009.
Franz Kafka, Dönüşüm, İstanbul: Can, 2011.
Fyodor Mihailoviç Dostoyevski, Yer Altından Notlar, İstanbul: Can, 2011.
|
Diğer Kaynaklar: |
Pınar Kür (ed), Short Fiction in English, İstanbul: Bilgi Üniversitesi, 2001.
Murat Gülsoy, Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık, İstanbul: Can, 2011. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. |
5 |
2) |
Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. |
5 |
3) |
Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. |
3 |
4) |
Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. |
3 |
5) |
Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. |
1 |
6) |
Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. |
3 |
7) |
Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. |
5 |
8) |
Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. |
2 |
9) |
Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. |
3 |
10) |
Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. |
1 |
11) |
Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. |
3 |
12) |
İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. |
2 |
13) |
Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. |
5 |
14) |
Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. |
3 |
15) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|