SAHNE SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GEP0204 | ||||||||
Ders İsmi: | Sosyal ve Tarihsel Perspektifte İstanbul | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | English | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | GE-Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NURAN FERYAL TANSUĞ DOURLARİS | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi NURAN FERYAL TANSUĞ DOURLARİS |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Çok kültürlü İstanbul toplumunu anlayabilmek için gerekli altyapı bilgisini vermek ve kosmopolit şehirdeki sosyal ve kültürel yaşamın dinamiklerini incelemek. |
Dersin İçeriği: | Ondokuzuncu Yüzyılda ve Yirminci Yüzyılın Başında İstanbul Toplumunun Sosyal ve Kültürel Hayatı. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction to the Course and Review of Syllabus | |
2) | Bizans İstanbulunun Sona Ermesi ve Osmanlı İstanbulunun Kurulması | Halil İnalcık, The Status of the Greek Patriarch Under the Ottomans Philip Mansel, Constantinople, chapter 2, “City of God” |
3) | Osmanlılarda çok dinli ve çok etnisiteli İstanbulun Yönetimi | Halil İnalcık, The Status of the Greek Patriarch Under the Ottomans Philip Mansel, Constantinople, chapter 2, “City of God” |
4) | Osmanlıların Altın Çağı Aya Sofya: Emperyal Kiliseden Emperyal Camiye Sinan: İmparatorluğun Mimarbaşı | Gülru Necipoglu, The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire (Reaktion Books, London, and Princeton University Press, Princeton, NJ, 2005, 2010). Excerpt. Gülru Necipoğlu, “The life of an Imperial Monument: Hagia Sophia after Byzantium,” in Hagia Sophia from the Age of Justinian to the Present, R. Mark, A. S. Çakmak (NY: Cambridge University Press, 1992): 195-225. |
5) | 16. ve 17. Yüzyıllarda Osmanlıların baskıcı politikaları Tanizmat öncesi dönemde İstanbul | Madeline Zilfi, “The Kadızadelis: discordant Revivalism in the 17th Century Istanbul”, Journal of Near Eastern Studies, vol. 45, no. 4, 1986, 251-269. Ekrem Işın, “Daily Life in Istanbul in Pre-Modern Period” in Daily Life in Istanbul. |
6) | Şehirde Eğlence ve Boş Zaman | Shirine Hamadeh, The City’s Pleasures, Istanbul in the 18th Century, Excerpt Cengiz Kırlı: “Coffeehouses in Istanbul” |
7) | İmparatorlukta Batıulılaşma/Modernleşme Kızdırılmış Dultan ve de “Rum Fesadı” (1821) Şehirde Zor Zamanlar, Sosyal Gerginlik | Philip Mansel, “Mahmud II” in Constantinople, city of the World’s Desire, chapter 10. Hakan Erdem, “Do Not Think of the Greeks as Agricultural Labourers’: Ottoman Responses to the Greek War of Independence,” in Citizenship and the Nation-State in Greece and Turkey, pp. 67-84. |
8) | Yunan İsyanı Yılları Sonrası İstanbul Toplumu Reformların İlanı Tanzimat, 1839 Tanzimat, Gülhane Hatı Hümayunu | Şükrü Hanioğlu, A Brief History of the Late Ottoman Empire, Princeton, Oxford: Princeton University Press, 2008, chapters 2, 3 & 4. Philip Mansel, Chapter 10, Mahmud II,” in Constantinople, city of the World’s Desire, chapter 10. |
9) | Avrupa Orduları İstanbul’da; Kırım Savaşı Belediye Reformu ve Emperyal Güç Gösterisi | Murat Gül: Istanbul Between the Crimean War and First World War, in Emergence of Istanbul, chapter 2. Philip Mansel, “City of Marvels” in Constantinople, City of the World’s Desire, chapter 11. |
10) | Şehirde Sosyal ve Kültürel Hayat Tiyatrolar, Edebiyat Toplulukları Şehrin Ahalisi | Philip Mansel, Constantinople, City of the World’s Desire, chapter 12. Aron Rodrigue, The Beginnings of Westernization and Community Reform Among Istanbul’s Jewry, 1854-1865. |
11) | Gezginlerin Gözünden İstanbul | Lady Mary Wortley Montagu, The Turkish Embassy Letters (Longman) Ubicini, The Letters From Turkey Gerard Nerval, Voyage to the Orient. Excerpt |
12) | İlk Osmanlı Parlamentosu (1876) Zor Bir Yıl, Osmanlı Rus Savaşı, 1878 Şehirde İlk Defa Sosyal düzenin Bozulması, 1878 Sonrası Yıllar | Philip Mansel, “Yıldız”, in Constantinople, City of the World’s Desire, Chapter 13. Florian Riedler, “Armenian Labor Migration to Istanbul” in The City on the Ottoman Empire, Migration and the Making of Urban Modernity, eds. U. Freitag, M. Fuhrmann, N. Lafi, F. Rriedler, New York: Soass, Routladge, 2011. |
13) | Yeni Bir Umut, İkinci Osmanlı Parlamentosu 1908 Genç Türk Devrimi Kutlamalar ve Hayal Kırıklığı Kosmopolit Şehirde Milliyetçilik | Philip Mansel, “Young Turks” in Constantinople, City of the World’s Desire, chapter 14. |
14) | Birinci Dünya Savaşı Şehir İşgal Altında Lozan Antlaşması ve Zorunlu Nüfus Mübadelesi Türkiye Cumhuriyeti’nde İstanbul | Philip Mansel, “The Death of a Capital” in Constantinople, city of the World’s Desire, chapter 15. John Freely, The Imperial City, the last Chapter |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Philip Mansel, Constantinople, The World’s Desire, chapters 1, 2, 10-15. Halil İnalcık, “Policies of Mehmed II towards Greek Population of Istanbul and Byzantine Buildings of the City”. Halil İnalcık, The Status of the Greek Patriarch Under the Ottomans Gülru Necipoglu, The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire (Reaktion Books, London, and Princeton University Press, Princeton, NJ, 2005, 2010). Excerpt. Gülru Necipoğlu, “The life of an Imperial Monument: Hagia Sophia after Byzantium,” in Hagia Sophia from the Age of Justinian to the Present, R. Mark, A. S. Çakmak (NY: Cambridge University Press, 1992): 195-225. Madeline Zilfi, “The Kadızadelis: discordant Revivalism in the 17th Century Istanbul”, Journal of Near Eastern Studies, vol. 45, no. 4, 1986, 251-269. Ekrem Işın, “Daily Life in Istanbul in Pre-Modern Period” in Daily Life in Istanbul. Shirine Hamadeh, The City’s Pleasures, Istanbul in the 18th Century, Excerpt Cengiz Kırlı: “Coffeehouses in Istanbul” Hakan Erdem, “Do Not Think of the Greeks as Agricultural Labourers’: Ottoman Responses to the Greek War of Independence,” in Citizenship and the Nation-State in Greece and Turkey, pp. 67-84. Şükrü Hanioğlu, A Brief History of the Late Ottoman Empire, Princeton, Oxford: Princeton University Press, 2008, chapters 2, 3 & 4. |
Diğer Kaynaklar: | Murat Gül: Istanbul Between the Crimean War and First World War, in Emergence of Istanbul, chapter 2. Aron Rodrigue, The Beginnings of Westernization and Community Reform Among Istanbul’s Jewry, 1854-1865. Lady Mary Wortley Montagu, The Turkish Embassy Letters (Longman) Ubicini, The Letters From Turkey Gerard Nerval, Voyage to the Orient. Excerpt Florian Riedler, “Armenian Labor Migration to Istanbul” in The City on the Ottoman Empire, Migration and the Making of Urban Modernity, eds. U. Freitag, M. Fuhrmann, N. Lafi, F. Rriedler, New York: Soass, Routladge, 2011. |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. | ||||||||||||||
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. | ||||||||||||||
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | ||||||||||||||
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | ||||||||||||||
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | ||||||||||||||
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ||||||||||||||
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. | ||||||||||||||
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. | ||||||||||||||
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. | ||||||||||||||
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. | ||||||||||||||
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. | ||||||||||||||
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. | ||||||||||||||
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. | ||||||||||||||
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. | ||||||||||||||
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. | |
2) | Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. | |
3) | Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |
4) | Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |
5) | Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |
6) | Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | |
7) | Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. | |
8) | Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. | |
9) | Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. | |
10) | Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. | |
11) | Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. | |
12) | İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. | |
13) | Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. | |
14) | Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. | |
15) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 |
Sunum / Seminer | 1 | 6 | 6 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 105 |