SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | POL2634 | ||||||||
Ders İsmi: | Orta Doğu Politikası | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Departmental Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere Orta Doğu siyasetinin temel unsurlarını ve meselelerini tanıtmaktır. Orta Doğu devletlerinin doğuşunu din, aşiret ve aile çerçevesinde sunan ders, bölgede otoriteryenliğin sürekliliğini ve bu rejimin milliyetçilik, militarism ve rantçılık ile olan ilişkisini sorgulamaktadır. Bölgede sivil toplumun ve toplumsal hareketlerin yerini değerlendiren ders, Arap Baharı gibi devrimsel hareketlerin süregiden rejimler ve devlet yapıları üzerindeki etkisini de masaya yatırmaktadır. Ders, Orta Doğu siyasetinin geleceğini de kemikleşen sorunlar ve reform çağrıları ekseninde tartışmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Eski medeniyetler; dinin rolü; sömürgecilik mirası; Orta Doğu bölgesel sistemi; Orta Doğu üzerinde uluslararası sistemin etkisi; bölgesel güvenlik meseleleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Orta Doğu’ya giriş | |
2) | Kadim Orta Doğu: Sümerler, AkatlaR, Babiller, Asurlular, Finikeliler | |
3) | Büyük imparatorluklar: Pers, Kartaca, Roma, Mısır ve Helen | |
4) | Orta Doğu’da din: Hristiyanlık ve İslam | |
5) | İslamiyetin doğuşu: Altın Çağ sonunda bölünmeler | |
6) | İslamiyetin yayılması: Emevi, Abbasi, Fatimi ve Eyyubi Hanedanlıkları | |
7) | İspanya’da yeniden doğuş, Endülüs ve Haçlı Seferleri | |
8) | Moğol, Selçuklu ve Bizans etkileri | |
9) | Osmanlı’nın yükselişi ve bölgeye etkisi | |
10) | 1. Dünya Savaşı, iki dünya savaşı arası dönem ve 2. Dünya Savaşı – Yahudilik ve Siyonizm | |
11) | Modern Orta Doğu: Önemli kırılma noktaları | |
12) | 11 Eylül saldırıları: ABD ve bölge ülkelerinin politikalar | |
13) | Yeni dünya düzeni, yeni yaklaşımlar ve güncel meselelerin tartışılması | |
14) | Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | William L. Cleveland – Modern Middle East History Louise Fawcett - International Relations of the Middle East Raymond Hinnebusch & Anoushiravan Ehteshami - The Foreign Policies of the Middle East States Ian J. Bickerton - The Arab-Israeli Conflict Laura Zittrain Eisenberg & Neil Caplan- Negotiating Arab - Israeli Peace David S. Sorenson - Interpreting the Middle East Robert D. Lee – Religion and Politics in the Middle East Peter Mansfield – A History of the Middle East Bernard Lewis – The Middle East Benjamin MacQueen - An Introduction to Middle East Politics |
Diğer Kaynaklar: | William L. Cleveland – Modern Middle East History Louise Fawcett - International Relations of the Middle East Raymond Hinnebusch & Anoushiravan Ehteshami - The Foreign Policies of the Middle East States Ian J. Bickerton - The Arab-Israeli Conflict Laura Zittrain Eisenberg & Neil Caplan- Negotiating Arab - Israeli Peace David S. Sorenson - Interpreting the Middle East Robert D. Lee – Religion and Politics in the Middle East Peter Mansfield – A History of the Middle East Bernard Lewis – The Middle East Benjamin MacQueen - An Introduction to Middle East Politics |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | |||||||||||
2) Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | |||||||||||
3) Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | |||||||||||
4) Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | |||||||||||
5) İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | |||||||||||
6) Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | |||||||||||
7) Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |||||||||||
8) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | |||||||||||
9) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | |||||||||||
10) İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | |||||||||||
11) Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | |||||||||||
12) İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 5 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 5 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | 3 |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 5 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 5 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 4 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 4 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 2 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 5 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 104 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 150 |