OPTİSYENLİK (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SOC4007 | ||||||||
Ders İsmi: | Çağdaş Sosyolojik Teorileri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, güncel sosyal ve kritik kuramlar alanındaki son teoriler, konular ve tartışmalara öğrencilerin aşina olmasını sağlamaktır. Ders önemli temalar altında ayrıntılı inceleme yaparak çağdaş sosyoloji kuramlarının eleştirel bir analizini sunar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders modernite, gösterge bilim, bilinçdışı, feminizm, Nietzsche ve Marx'ı yeniden okumak, yapisöküm, orientalizm ve postkolonyalizm hakkındaki postmodern kuramlar olarak adlandırılan temel okumalar üzerinedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş: Ders programının üstünden gitmek | |
2) | Klasik Sosyoloji Kuramı | |
3) | Postmodern Sosyal Kurama Giriş | |
4) | Ferdinand Saussure: Semiotiks ve Yapısalcılık | |
5) | Frankfurt Okulu | |
6) | Psikoanaliz ve Jaques Lacan | |
7) | Postmodern Durum | |
8) | Jacques Derrida ve Yapı Söküm | |
9) | Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus (1) | |
10) | Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus (2) | |
11) | Feminist Kuram | |
12) | Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram (1) | |
13) | Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram (2) | |
14) | Küreselleşme ve Post-Milliyetçilik |
Ders Notları / Kitaplar: | Course reader will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | D. P. Johnson (2008) “Classical Stage European Sources of Sociological Theory”, ch 1, in D. P. Johnson Contemporary Sociological Theory: An Integrated Multi-level Approach New York: Springer. (23-51) G. Ritzer (1997) “Postmodern Social Theory, Sociology and Sociological Theory”, ch 1, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (1-17) G. Ritzer (1997) “The Development of Postmodern Sociology”, ch 2, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (18-36) Ferdinand Saussure, Selection from Course in General Linguistics (8-17, 65-9, 110-9) John E. Joseph “The Linguistic Sign”, Cambridge Companions Online, Cambridge University Press. (59-75) Erich Fromm “The Method and Function of an Analytic Social Psychology”, in A. Arato and E. Gebhardt, eds., The Essential Frankfurt School Reader. (477-96) Wilhelm Reich “The Authoritarian Ideology and the Family in the Mass Psychology of Fascism”, The Mass Psychology of Fascism. (34-74) Max Horkheimer “Authoritarianism and the Family”, in R. N. Anshen, ed., The Family: Its Function and Destiny (359-74) Kaja Silverman “The Subject”, The Subject of Semiotics. (127-193) Thedor W. Adorno (1968) “Late Capitalism or Industrial Society?” (1-11) Fredric Jameson (1991) “Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism” in F. Jameson Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism Verso. (1-14) Jean-Francois Lyotard (1979) “The Postmodern Condition: A Report on Knowledge” in J.F. Lyotard The Postmodern Condition: A report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press. (1-14) Bary Smart “The Postmodern Paradox”, Modern Conditions and Postmodern Controversies. (141-82) Elizabeth Gross “Derrida and the Limits of Philosophy” (26-42) Jonathan Culler “Deconstruction”, On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. (85-110, 165-91) Ronald Bogue “Anti-Oedipus: Nietzschean Desiring Production and the History of Representation”, Deleuze and Guattari. (83-106) Ronald Bogue “The Grand Proliferation: Regimes of Signs and Abstract Machines in Thousand Plateaus”, Deleuze and Guattari. (124-49) G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part1: Archaeology of Knowledge, Genealogy of Power” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (37-62) G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part2: Sexuality, Power, and Self” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (63-75) Elizabeth Gross (1986) “What is Feminist Theory?”, in C. Pateman and E. Gross, eds., Feminist Challenges: Social and Political Theory Boston: Northeastern University Press. (190-204) “Feminist Theory”, in James Farganis, ed., Readings in Social Theory: The Classic Tradition to Post-Modernism (Dorothy Smith: Women’s Experience as a Radical Critique of Sociology). (376-87) Gayatri Chakravorty Spivak “Feminism and Critical Theory” In Other Worlds: Essays in Cultural Politics. (77-92) Leela Gandhi “Edward Said and his Critics” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (64-80) Leela Gandhi “Postcolonalism and Feminism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (81-101) Leela Gandhi “Imagining Community: The Question of Nationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (102-21) Leela Gandhi “One World: The Vision of Postnationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (122-40) Badiou. Ethics. Ronald Bogue “Deleuze’s Nietzsche: Thought, will to power, and the eternal return”, Deleuze and Guattari. (15-34) Friedrich Nietzsche: The Will to Power. (104-7) |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||||
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||||
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||||
4) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||||
5) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||||
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||
7) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||||
8) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||||
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
2) | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |
3) | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | |
4) | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |
5) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | |
6) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
7) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | |
8) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
9) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Ödev | 10 | % 30 |
Sunum | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 12 |
Ödevler | 10 | 3 | 30 |
Rapor Teslimi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 152 |