SOC4007 Contemporary Sociological TheoryBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOC4007
Ders İsmi: Çağdaş Sosyolojik Teorileri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, güncel sosyal ve kritik kuramlar alanındaki son teoriler, konular ve tartışmalara öğrencilerin aşina olmasını sağlamaktır. Ders önemli temalar altında ayrıntılı inceleme yaparak çağdaş sosyoloji kuramlarının eleştirel bir analizini sunar.
Dersin İçeriği: Bu ders modernite, gösterge bilim, bilinçdışı, feminizm, Nietzsche ve Marx'ı yeniden okumak, yapisöküm, orientalizm ve postkolonyalizm hakkındaki postmodern kuramlar olarak adlandırılan temel okumalar üzerinedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş: Ders programının üstünden gitmek
2) Klasik Sosyoloji Kuramı
3) Postmodern Sosyal Kurama Giriş
4) Ferdinand Saussure: Semiotiks ve Yapısalcılık
5) Frankfurt Okulu
6) Psikoanaliz ve Jaques Lacan
7) Postmodern Durum
8) Jacques Derrida ve Yapı Söküm
9) Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus (1)
10) Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus (2)
11) Feminist Kuram
12) Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram (1)
13) Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram (2)
14) Küreselleşme ve Post-Milliyetçilik

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Course reader will be given weekly
Diğer Kaynaklar: D. P. Johnson (2008) “Classical Stage European Sources of Sociological Theory”, ch 1, in D. P. Johnson Contemporary Sociological Theory: An Integrated Multi-level Approach New York: Springer. (23-51)
G. Ritzer (1997) “Postmodern Social Theory, Sociology and Sociological Theory”, ch 1, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (1-17)
G. Ritzer (1997) “The Development of Postmodern Sociology”, ch 2, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (18-36)
Ferdinand Saussure, Selection from Course in General Linguistics (8-17, 65-9, 110-9)
John E. Joseph “The Linguistic Sign”, Cambridge Companions Online, Cambridge University Press. (59-75)
Erich Fromm “The Method and Function of an Analytic Social Psychology”, in A. Arato and E. Gebhardt, eds., The Essential Frankfurt School Reader. (477-96)
Wilhelm Reich “The Authoritarian Ideology and the Family in the Mass Psychology of Fascism”, The Mass Psychology of Fascism. (34-74)
Max Horkheimer “Authoritarianism and the Family”, in R. N. Anshen, ed., The Family: Its Function and Destiny (359-74)
Kaja Silverman “The Subject”, The Subject of Semiotics. (127-193)
Thedor W. Adorno (1968) “Late Capitalism or Industrial Society?” (1-11)
Fredric Jameson (1991) “Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism” in F. Jameson Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism Verso. (1-14)
Jean-Francois Lyotard (1979) “The Postmodern Condition: A Report on Knowledge” in J.F. Lyotard The Postmodern Condition: A report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press. (1-14)
Bary Smart “The Postmodern Paradox”, Modern Conditions and Postmodern Controversies. (141-82)
Elizabeth Gross “Derrida and the Limits of Philosophy” (26-42)
Jonathan Culler “Deconstruction”, On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. (85-110, 165-91)
Ronald Bogue “Anti-Oedipus: Nietzschean Desiring Production and the History of Representation”, Deleuze and Guattari. (83-106)
Ronald Bogue “The Grand Proliferation: Regimes of Signs and Abstract Machines in Thousand Plateaus”, Deleuze and Guattari. (124-49)
G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part1: Archaeology of Knowledge, Genealogy of Power” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (37-62)
G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part2: Sexuality, Power, and Self” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (63-75)
Elizabeth Gross (1986) “What is Feminist Theory?”, in C. Pateman and E. Gross, eds., Feminist Challenges: Social and Political Theory Boston: Northeastern University Press. (190-204)
“Feminist Theory”, in James Farganis, ed., Readings in Social Theory: The Classic Tradition to Post-Modernism (Dorothy Smith: Women’s Experience as a Radical Critique of Sociology). (376-87)
Gayatri Chakravorty Spivak “Feminism and Critical Theory” In Other Worlds: Essays in Cultural Politics. (77-92)
Leela Gandhi “Edward Said and his Critics” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (64-80)
Leela Gandhi “Postcolonalism and Feminism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (81-101)
Leela Gandhi “Imagining Community: The Question of Nationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (102-21)
Leela Gandhi “One World: The Vision of Postnationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (122-40)
Badiou. Ethics.
Ronald Bogue “Deleuze’s Nietzsche: Thought, will to power, and the eternal return”, Deleuze and Guattari. (15-34)
Friedrich Nietzsche: The Will to Power. (104-7)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Ödev 10 % 30
Sunum 1 % 15
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 12 12
Ödevler 10 3 30
Rapor Teslimi 1 40 40
Toplam İş Yükü 152