Dersin Amacı: |
Öğrenciler, sanat sosyolojisindeki başlıca yaklaşımları ve teorisyenleri tanıyacak, estetik ve yorumsal analizde temel kavramları öğrenecek, çeşitli sanat biçimlerine karşı kendi anlayışlarını ve tutumlarını inceleyecek ve kültürel süreçlerde kendilerini yönlendirmek için daha fazla eleştirel beceriler geliştireceklerdir. Bu şekilde toplumun işleyişini anlamalarına yardımcı olacak eleştirel bakış açısını yakalayacaklardır. Bu ders, Sosyoloji klasikleri Frankfurt Okulu tarafından başlatılan ve Pierre Bourdieu tarafından rafine edilen sanat ve kültür sosyolojisini birleştirir. Görsel sanatlar, tiyatro, sinema ve edebiyat da dahil olmak üzere sanat eserlerinin yaratılmasının sosyal ve ekonomik arka planını belirleyen ve analiz eden bir disiplin sınırında yer alan bir settir. Öğrenciler, bir dizi sanatsal yaratıcılığı, dijital kültür ve sanat arayışlarını ve uygulamalarını şekillendiren temel sosyal, ekonomik ve kültürel dinamikler hakkında uzmanlık bilgisi geliştirirken aynı zamanda hem sosyoloji hem de antropoloji içindeki güncel tartışmalar hakkında geniş ve genel bir bilgi edineceklerdir. 'Kitle', 'popüler' ve 'entelektüel' kültürel formların ve eserlerin üretimi, dağıtımı ve tüketimi ile ilgili oldukları için geniş bir sosyal süreç ve dinamikler yelpazesini tartışacağız ve bunların hangi tarzlar aracılığıyla eleştirel olarak düşünüldüğü hakkında eleştirel bir şekilde düşüneceğiz. .Sokak sanatını ve tarihini, yerini ve çeşitli ülkelerdeki yaratıcılarını tartışmakta derste zaman ayrılacak konulardandır. Kurs içerisinde farklı konular iç içe geçmektedir. İlk olarak, sanat sosyolojisindeki başlıca teorik yaklaşımları tartışacağız. İkinci olarak, Batı modernitesinde ve Türkiye'de görsel sanatlar ve toplumu birbirine bağlayan karmaşık kültürel süreçleri tartışacağız. Böyle bir çabada, sanatsal ifadelerin sanatçılar, izleyicileri (sanat eleştirmenleri, küratörler, medya vb.), ekonomik ve kültürel çevreleri arasında devam eden 'toplumsal inşa' süreçlerinin bir sonucu olduğu varsayımını benimsemenin yanı sıra tarihsel ve sosyal bağlamları, farklı kültürel bağlamları ve kendilerinin sanatsal fenomenleri ne ölçüde 'biçimlendirdikleri' konuşmuş olacağız. Ayrıca, ders öğrencilere Avrupa, Asya, Latin Amerika ve Afrika'daki milliyetçi, sosyalist ve toplumsal hareket söylemlerinde ve pratiklerinde sanat ve popüler kültürün nasıl kullanıldığını ve kötüye kullanıldığını öğretecektir. Sanatsal ürünlerde yer alan karmaşık kodları keşfetmek için göstergebilimsel analiz de ders kapsamında öğrencilere öğretilecektir. |
Dersin İçeriği: |
Sanat sosyolojisi ile ilgili belli başlı teori ve yöntemleri öğrenecekleri bu derste öğrenciler şu sorulara yanıt arayacaklardır:
“Sanat toplumda nasıl tanımlanmıştır?”, “sanatın toplumda yeri nedir?” “sanat ile kültür arasındaki ilişki nedir?” “sanat nasıl yaratılır, dağıtılır ve tüketilir?” “sanat zevki farklı sosya ekonomik statü, sınıf eğitm ile nasıl farklıklar gösterir?” “sanat daha iyi bir toplum yaratır mı” gibi.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Oryantasyon |
Ders içeriğini inceleme |
2) |
Sanata ve Topluma Kuramsal Yaklaşımlar |
Major theories in the sociology of arts:
Paul, J. (2005). Art as Weltanschauung: An Overview of Theory in the Sociology of Art. Electronic Journal of Sociology, 1.
Art Words and Art Worlds: Becker's art world framework
HEYWOOD's book ch 1,2,3 (
Art's World and the Social World ;
Towards a Critical Sociology of Art?;
The Critical Theory of Art: Modernism and Violence )
Heywood, I. (1997). Social theories of art: a critique. Macmillan International Higher Education
|
3) |
Sanata ve topluma yaklaşımlar, Frankfurt Okulu,
Sanatı Sosyal Bilimlere Geri Getirmek, Sanata Yaklaşımlar |
De La Fuente, E. (2007). The New Sociology of
Art': Putting Art Back into Social Science
Approaches to the Arts. Cultural Sociology, 1(3),
409-425. |
4) |
Kültür üretimi |
Deadline: Assignment 1
(impression report)
Bourdieu, Pierre. 1993. "The Field of Cultural Production." Pp. 29-73 in The Field of Cultural
Production. N.Y.: Columbia Univ. Press.
Pierre Bourdieu Distinction a Social Critique
of the Judgment of Taste - introduction of the
cultural dimension into sociological study of
stratification and classes.
• Theory of practice (habitus) x (capital)
field practices.
• Economic capital, social capital, cultural |
5) |
Kültürel Tüketim
ve Resepsiyon |
Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social
Critique of the Judgment of Taste. Translated by
Richard Nice. Cambridge, Massachusetts:
Harvard University Press. Chapters 5 ("The
Sense of Distinction," pp. 260-317) and 7 ("The
Choice of the Necessary," pp. 372-96). |
6) |
Küresel Sanat,
Küreselleşme
ve Pazar |
Crane, D. (2009). Reflections on the global art
market: Implications for the sociology of culture.
Sociedade e Estado, 24(2), 331-362.
Szary, A. L. A. (2012). Walls and border art: the
politics of art display. Journal of Borderlands
Studies, 27(2), 213-228. |
7) |
|
Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve
sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika) |
8) |
|
Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve
sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika) |
9) |
Sanat ve Politika
kültür siyaseti
, karnaval |
Art, City and Politics
Quinn, B. (2005). Arts festivals and the city.
Urban studies, 42(5-6), 927-943.
Cultural politics of art: Carnaval,
Waterman, S. (1998). Carnivals for elites? The
cultural politics of arts festivals. Progress in
human geography, 22(1), 54-74.
(Vize Haftası) |
10) |
Sokak sanatı |
Irvine, M. (2012). The work on the street: Street
art and visual culture. The handbook of visual
culture, 235-278; Awad, S. H., Wagoner, B., &
Glaveanu, V. (2017). The street art of resistance.
In Resistance in everyday life (pp. 161-180).
Springer, Singapore |
11) |
göstergebilim –
Roland Barthes;
göstergebilim ve
en
fotoğrafik
görüntü; |
Barthes, R. (1968).
Elements of semiology. Macmillan.
https://sites.evergreen.edu/arunchandra/wp-
content/uploads/sites/395/2018/07/barthes.pdf |
12) |
Öğrenci Sunumları: Final Projesi |
Araştırma projesinin sözlü sunumu
ve tartışma |
13) |
Öğrenci Sunumları: Final Projesi |
Araştırma projesinin sözlü sunumu
ve tartışma |
14) |
Öğrenci Sunumları: Final Projesi |
Araştırma projesinin sözlü sunumu
ve tartışma |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. |
|
2) |
Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. |
|
3) |
Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. |
|
4) |
Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. |
|
5) |
En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. |
|
6) |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. |
|
7) |
Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. |
|
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. |
|
9) |
Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. |
|
10) |
Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. |
|
11) |
Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |
|