CHE1001 General Chemistry IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CHE1001
Ders İsmi: Genel Kimya I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 2 4 7
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖMER LÜTFİ UYANIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı, öğrencilerin kimyadaki temel kavramları öğrenmelerine yardımcı olmaktır. Ders konuları, teoriyi ve uygulamaları kapsamaktadır. Bunlar öğrencilerin analitik düşünme ve problem çözme yeteneklerinin gelişmesine katkıda bulunmaktadır. Bu dersin amacı, öğrencilerin mesleki kariyer planlamalarında kimyanın önemini ve katkısını anlamalarına yardımcı olmaktır. Ders konuları ile paralel deneyler öğrencilere pratik uygulama yapma imkanı sağlamaktadır.
Dersin İçeriği: Kimyada bazı temel kavramlar (Ölçüm, Birimler, Boyut Analizi, Mol Kavramı, Bileşikler ve Formülleri). Kimyasal tepkimeler. Sulu çözeltilerde gerçekleşen kimyasal tepkimelere giriş. Gazlar. Termokimya. Kimyasal bağlanma. Moleküller arası çekim kuvvetleri: sıvılar ve katılar. Çözeltiler ve fiziksel özellikleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) KİMYADA BAZI TEMEL KAVRAMLAR Ölçüm. SI (Metrik) birim Sistemi. Bilimsel ölçümlerde belirsizlik. Anlamlı rakamlar. Birim dönüşümlerinde boyut analizi. Mol kavramı. Kimyasal bileşikler ve formülleri. Konu tekrarı
2) KİMYASAL TEPKİMELER Kimyasal tepkime denklemlerinin yazılması. Kimyasal denklemlerde stokiyometri. Çözelti ortamında gerçekleşen kimyasal tepkimelerin stokiyometrisi. Konsantrasyon kavramı: kütlece yüzde ve molarite. Sınırlayan ve artan reaktifler. Konu tekrarı
3) Kimyasal tepkimelerde teorik verim, gerçek verim ve verim yüzdesi. SULU ÇÖZELTİLERDE GERÇEKLEŞEN KİMYASAL TEPKİMELERE GİRİŞ Sulu çözeltilerin tabiatı: elektrolit ve elektrolit olmayan sulu çözeltiler. Çökelme tepkimeleri. Asitlerin ve bazların bazı özellikleri. pH ve pOH kavramları. Konu tekrarı
4) Asit-baz (nötrleşme) tepkimeleri. Yükseltgenme-indirgenme (redoks) tepkimeleri. GAZLAR Gazların hal değişkenleri. İdeal gaz denklemi.
5) Gazların yoğunluğu. Gaz karışımları. Gazların kinetik teorisi. Gazların kinetik teori ile ilişkili özellikleri: difüzyon ve efüzyon. İdeal olmayan (gerçek) gazlar. TERMOKİMYA Termokimyada temel terimler. Konu tekrarı
6) Isı. Tepkime ısılarının deneysel olarak belirlenmesi: kalorimetreler. Kimyasal tepkimelerde basınçxhacim işi. Termodinamiğin birinci yasası. Entalpi kavramı ve kimyasal tepkimelere uygulanması. Konu tekrarı
7) Standart oluşma entalpileri. Kimyasal tepkimelerin standart entalpi değişimlerinin hesaplanması. KİMYASAL BAĞLANMA Elementlerin elektron dizilişleri. Periyodik cetvele genel bakış. Kimyasal bağlanmaya ilişkin Lewis teorisi. İyonik bağ ve kovalent bağ. Lewis sembolleri ve Lewis yapıları. 1. Vize sınavı Konu tekrarı
8) Polar ve apolar kovalent bağlar. İkiden fazla atom içeren moleküllerin ve iyonların Lewis yapılarının yazılması. Formal yük kavramı. Rezonans. Konu tekrarı
9) Moleküllerin şekilleri. Moleküllerin polarlığı, dipol momenti kavramı. Hibritleşme ve hibrit orbitaller. Geçmiş konuların tekrarı.
10) Sigma ve pi bağları. MOLEKÜLLER ARASI ÇEKİM KUVVETLERİ: SIVILAR VE KATILAR Moleküller arası çekim kuvvetleri. Yüzey gerilimi. Konu tekrarı
11) Sıvılarda viskozite. Sıvılarda buharlaşma, buharlaşma entalpisi, buhar basıncı. Sıvılarda kaynama. 2. Vize sınavı Konu tekrarı
12) Kritik sıcaklık ve kritik basınç. Gazların sıvılaştırılması. Katıların bazı özellikleri. Faz diyagramları. Konu tekrarı
13) ÇÖZELTİLER VE FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Çözeltilerde konsantrasyon kavramı: kütlece yüzde, molarite, mol kesri, molalite, milyonda bir kısım. Moleküller Arası Kuvvetler ve Çözünme İşlemi. Çözünürlük. Çözeltilerin koligatif (sayısal) özellikleri. Konu tekrarı
14) Elektrolit olmayan çözeltilerde buhar basıncı düşmesi, ozmotik basınç, kaynama noktası yükselmesi, donma noktası alçalması. Elektrolit çözeltilerde buhar basıncı düşmesi, ozmotik basınç, kaynama noktası yükselmesi, donma noktası alçalması. Kolloidal karışımlar. Konu tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Petrucci, Ralph H. ; Harwood, William S. ; Herring, F. Geoffrey ; Madura Jeffry D. General Chemistry, Tenth Edition, Pearson.
Diğer Kaynaklar: 1) Chang, Raymond, Chemistry, 6th Ed. Mc Graw - Hill
2) Zumdahl, Steven S. Chemistry, 6th Ed. D.C. Heath and Company

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
2) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 5
5) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 5
6) İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 8 % 20
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar 8 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 103
Ara Sınavlar 2 4
Final 1 2
Toplam İş Yükü 167