Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı mimarlığın tarihsel, toplumsal ve kültürel bir üretim alanı olarak, Orta Çağdan modern döneme uzanan süreçte sahip olduğu biçimsel, işlevsel, mekansal, teknolojik ve sembolik çeşitliliği tanımaktır. Bu doğrultuda, mimarlığın tekil yapıdan, kentsel ölçeğe uzanan geniş yelpazesi içerisinde farklı kültürel ve tarihsel bağlamlarda ortaya çıkan ürünlerini karşılaştırmalı bir bakış açısıyla farklılık ve benzerlikleriyle birlikte değerlendirmek istenmektedir.
|
Dersin İçeriği: |
Bu ders Orta Çağdan modern döneme uzanan aralığa ait yapılı çevrenin ve önemli mimari eserlerin özelliklerini ve bağlamlarını incelemek ve mimari üretimin özgül fiziksel ve sosyal bağlamlarıyla nasıl bütünleşik olduğunu göstermeyi amaçlar. Bu kapsamda bu ders, kentsel çevrenin tarihini aktarmayı ve bunu yaparken de kültürel, ekonomik, doğal etkiler, yerleşim örüntüleri, strüktür, tasarım, planlama ve kentleşme kuramları ile ilişkiler kurmayı içerir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş |
|
2) |
Romanesk Mimarlık |
|
3) |
Gotik Mimarlık |
|
4) |
Rönesans |
|
5) |
Osmanlıların doğuşu I: Bursa ve Edirne |
|
6) |
Osmanlıların doğuşu II: Istanbul |
|
7) |
|
|
8) |
Klasik dönem Osmanlı mimarlığı: Mimar Sinan |
|
9) |
Doğu ve Batı arasında: Italyan Rönesansını besleyen Osmanlı, Safevi ve Moğol Etkileri |
|
10) |
Plancı papalar: 1450-1650 arasında Roma |
|
11) |
Şehrin banileri vezirler ve valide sultanlar: 1550'den 1750'ye kadar Istanbul |
|
12) |
Monarşi ve Burjuvazi: Avrupa ve Osmanlı mimarlığında 18. yüzyıl |
|
13) |
Modernliğin başlangıcı: On dokuzuncu yüzyıl mimarlığı ve kentsel gelişmeler |
|
14) |
Mimarlıkta Modernite ve Modernizm Tartışması: Erken 20. yüzyıl |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
|
Diğer Kaynaklar: |
Michael Fazio, Marian Moffett, Lawrence Wodehouse, A World of History of Architecture (Lawrence King Publishing, 2009).
Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). 2nd. Edition (NA 200/. K65 1995).
Marvin Trachtenberg and Isabelle Hyman, Architecture from Prehistory to Post-Modernism. 2nd edition. (New York: Harry N. Abrams, 2002).
Ian Sutton, Western Architecture (Thames & Hudson world of art, 2001).
Francis D.K. Ching, Mark M. Jarzombek, Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture (John Wiley & Sons, Inc. 2007).
Francesca Prina, The Story of Gothic Architecture (Prestel, 2009).
Alexander Markschies, Icons of Renaissance (Prestel, 2003).
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. |
2 |
2) |
Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. |
2 |
3) |
Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. |
2 |
4) |
Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. |
1 |
5) |
Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. |
3 |
6) |
Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. |
3 |
7) |
Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. |
2 |
8) |
Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. |
3 |
9) |
Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. |
1 |
10) |
Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. |
1 |
11) |
Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. |
3 |
12) |
İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. |
2 |
13) |
Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. |
3 |
14) |
Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. |
2 |
15) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |