FTV2923 Art of StorytellingBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SİNEMA VE TELEVİZYONÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SİNEMA VE TELEVİZYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTV2923
Ders İsmi: Hikâye Anlatma Sanatı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi FUNDA KAYA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi FUNDA KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste hikayelerin nasıl oluşturulduğu, sunulduğu ve alımlandığını anlamamıza yardımcı olacak iki eleştirel kavram, anlatı ve tür, ele alınacaktır. Sözlü anlatılardan başlayarak hikaye anlatma biçimlerinin tarihi, edebiyattan günümüz medyasına hikayelerin biçimlenmesi incelenecektir. Hikaye anlatmanın tarihsel gelişimi yanında, tür kavramının ve türlerin nasıl farklılaştığına bakacağız. Bu bağlamda da, sinemadan seçilecek bir dizi örnek aracılığıyla türlerin farklılaşması ele alınırken aynı zamanda medya çalışmalarındaki diğer kuramsal yaklaşımlarla ilişkisinden de söz edilecek.
Dersin İçeriği: İnsanlığın önemli bir yaratıcı çabası olan hikaye anlatma çok farklı ortamlarda temel bir iletişim düzeneği olagelmiştir. Bu ders hikayelerin nasıl düşünülüp kurgulandığı, neyi anlatıp temsil ettiği, nasıl sunulup anlatıldığı, ne tür temel biçim ve tiplere sahip olduğu ve bizim onlardan ne anladığımıza dair konularla odaklanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş, Anlatı kuramına giriş, Hikaye başlangıçları Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000. pp. 1-12.
2) Anlatı nedir? Olay örgüsü ve Hikaye, Todorov ve anlatı yapısı. Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000. pp. 13-45
3) Propp'un anlatı işlevleri, Levi-Strauss ve ikili karşıtlıklar, Barthes: Anlatıların yapısal analizi Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000. pp. 45-71 Barthes, Roland. Image-Music-Text. Hill and Wang, 1977. pp. 79-124.
4) Barthes'ın anlatı kodları, Anlatı tarihi, Aristo'nun sanat kuramı, Sözlü gelenek, Nietszche'nin Trajedinin Doğuşu Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000. pp. 45-71 Barthes, Roland. Image-Music-Text. Hill and Wang, 1977. pp. 79-124.
5) Shakespeare, Roman, Romantizm, Modernizm, Postmodernizm, Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000. pp. 88-99
6) Anlatı tarihi devam, Ara sınav konularını gözden geçirme Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000. pp. 100-117
7) Ara sınav
8) Film ve Senaryo- 3lü Anlatı Yapısına Giriş, Senaryo Yazımına Girişte Genel Kavramlar Frensham, Ray. Teach Yourself Screenwriting. pp. 42-66.
9) 3lü Anlatı Yapısı devam, 1. Akt, tetikleyici olay ve filmlerden çeşitli örnekler ve tartışma Field, Syd, Screenplay: The Foundations of Screenwriting
10) 3lü Anlatı Yapısı, Karakter arkları, 2. ve 3. act, Film izleme ve tartışma McKee, Robert. (1997). Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Scriptwriting Field, Syd. (2005). Screenplay: The Foundations of Screenwriting. Delta Publ.
11) Tür Teorilerine giriş, film türleri 1- ikonografi, zaman ve mekan, karakterler, estetik unsurlar- Kara Film Lacey, Nick. Narrative and Genre. Palgrave, 2000. pp. 132-167 Altman, Rick. Film/Genre. BFI, 1999. pp.30-48
12) Gerçekçi olmayan türler - Bilimkurgu ve Siberpunk Lacey, Nick. Narrative and Genre., 2000. pp. 167-210
13) Popüler kültür türleri: Televizyon, filmler, video ve kitaplar, Melodram Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000. pp. 167-210
14) Konuların gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000.
Diğer Kaynaklar: 1. Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. New York: St Martins Press, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak 5
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim 5
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim 5
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim 4
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen 5
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen 3
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen 3
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen 3
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 3
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 3
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip 5
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 128