Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarına yönelik temel düzey bilgi ve beceri kazanımını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Dil ve konuşma terapisi mesleğine bakış: Dünyada ve Türkiye'de gelişimi, tarihçesi; dil ve konuşma terapistinin görev tanımı; iletişim, dil ve konuşma süreçleri; iletişim- dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel açıdan sınıflandırılması, nedenleri: türleri ve nitelikleri; dil ve konuşma bozuklukları:
dil bozuklukları, fonoloji-artikülasyon bozuklukları, kekemelik, işitme engelliler; ses bozuklukları,nörojenik iletişim bozuklukları; farklı disiplinlerle işbirliği: ekip çalışması, diğer uzmanların rolü, görev sınırları. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı |
|
2) |
Çalışma Alanı,Profesyoneller ve Danışanlar
|
|
3) |
Tipik Gelişim ve İletişim Bozuklukları |
|
4) |
Konuşma Üretimi Mekanizmasının Anatomisine ve Fizyolojisine Genel Bakış
|
|
5) |
Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları |
|
6) |
Konuşma Sesi Bozuklukları |
|
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
Gelişimsel Okuryazarlık Bozuklukları |
|
9) |
Yetişkinlerde Dil Bozuklukları |
|
10) |
Akıcılık Bozuklukları |
|
11) |
Ses ve Rezonans Bozuklukları |
|
12) |
Motor Konuşma Bozuklukları |
|
13) |
Yutma Bozuklukları |
|
14) |
Dersin değerlendirilmesi ve genel tekrar
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. |
2 |
2) |
Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. |
2 |
3) |
Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. |
1 |
4) |
Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. |
5 |
5) |
En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. |
3 |
6) |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. |
3 |
7) |
Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. |
4 |
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. |
3 |
9) |
Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. |
1 |
10) |
Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. |
3 |
11) |
Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |
4 |