Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı temel fizik bilgilerinin aktarılması ışığın yapısını, fiziksel özelliklerini ve ışığın madde ile etkileşmesini ve optik sistemler ile kullanılan cihazların optik olaylarla açıklanmasını kavratmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; geometrik optik ve onun fizikteki yeri ve önemi, ışık ve optik, ışığın doğası, ışığın dalga modeli (dalgaboyu, frekans, elektromagnetik spektrum), ışığın tanecik modeli (foton enerjisi), yansıma kanunları, kırılma kanunları, tam yansıma, düzlem ve küresel aynalarda yansıma kanunları, küresel kırıcı yüzeylerde kırılma, mercekler, ince kenarlı mercek sistemleri, kalın kenarlı mercekler sistemleri konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Işığın doğası, ışığın bir ortamda yayılması, ışık hızının ölçülmesi, ışığın foton özelliği (Foton, foton enerjisi, Planck sabiti) |
|
2) |
Dalga teorisi, elektromagnetik dalgalar, titreşen elektrik ve magnetik alanlar (amplütüd, dalga uzunluğu, frekans, elektromagnetik dalga spektrumu, görülebilir ışık), elektromagnetik dalgaların taşıdığı enerji, |
|
3) |
Dalga-parçacık ikilemi, ışığın tanecik modeli (Fotoelektrik etkisi, Compton olayı....), ışığın dalga özelliği (girişim, kırınım...), Maxwell denklemleri |
|
4) |
Elektromagnetik dalgaların spektrumu, radyo dalgaları, mikro-dalgalar, kızılötesi dalgalar, morötesi dalgalar (ultraviyole), x-ışınları, gama ışınları |
|
5) |
Geometrik optikte ışın yaklaşımı, yansıma, kırılma, yansıma ve kırılma kanunları, kırılma indisi ve ışığın dalga özelliği, tam iç yansıma, tam iç yansımanın uygulamaları |
|
6) |
Beyaz ışığın renklerine ayrılması ve prizmalar, renksiz prizma ve mercekler, büyüteçler, fotometreler, mercek-ayna kombinasyonları, Huygens prensibi, Gölge |
|
7) |
Ara sınav |
|
8) |
İnterferans, koherens, polarizasyon konstrüktif ve derstrüktif interferans, kırınım (difraksiyon), saçılım, yansıma, ışınların iletim ve emilimi, aydınlanma ışığının özellikleri, laser kaynakları, laser çıkışı |
|
9) |
Düzlem yüzeyde kırılma ve yansıma, düzlem aynalarla oluşturulan görüntüler, düzlem aynada özel durumlar |
|
10) |
Küresel aynalar, çukur aynalar (iç bükey) |
|
11) |
Tümsek (dış bükey) aynalar |
|
12) |
Küresel yüzeyde yansıma, küresel aynalarla oluşturulan görüntüler, nokta cismin görüntüsü, küresel ayna, odak noktası ve odak uzaklığı |
|
13) |
Optik elemanlar ve Optik gereçler |
|
14) |
Aynalar için grafik yöntemi, kırılma ile oluşan görüntüler, düzlem kırıcı yüzeyler, kırıcı optik elemanlar, yansıtıcı optik elemanlar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
4 |
2) |
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. |
5 |
3) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. |
5 |
4) |
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
5 |
5) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
6) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
7) |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
4 |
8) |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
4 |
9) |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
4 |