OPT1003 Fizik ve Geometrik OptikBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar OPTİSYENLİK (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
OPTİSYENLİK (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: OPT1003
Ders İsmi: Fizik ve Geometrik Optik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. DOĞAN AYDIN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. AHMET YÜCEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı temel fizik bilgilerinin aktarılması ışığın yapısını, fiziksel özelliklerini ve ışığın madde ile etkileşmesini ve optik sistemler ile kullanılan cihazların optik olaylarla açıklanmasını kavratmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; geometrik optik ve onun fizikteki yeri ve önemi, ışık ve optik, ışığın doğası, ışığın dalga modeli (dalgaboyu, frekans, elektromagnetik spektrum), ışığın tanecik modeli (foton enerjisi), yansıma kanunları, kırılma kanunları, tam yansıma, düzlem ve küresel aynalarda yansıma kanunları, küresel kırıcı yüzeylerde kırılma, mercekler, ince kenarlı mercek sistemleri, kalın kenarlı mercekler sistemleri konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Işığın doğası, ışığın bir ortamda yayılması, ışık hızının ölçülmesi, ışığın foton özelliği (Foton, foton enerjisi, Planck sabiti)
2) Dalga teorisi, elektromagnetik dalgalar, titreşen elektrik ve magnetik alanlar (amplütüd, dalga uzunluğu, frekans, elektromagnetik dalga spektrumu, görülebilir ışık), elektromagnetik dalgaların taşıdığı enerji,
3) Dalga-parçacık ikilemi, ışığın tanecik modeli (Fotoelektrik etkisi, Compton olayı....), ışığın dalga özelliği (girişim, kırınım...), Maxwell denklemleri
4) Elektromagnetik dalgaların spektrumu, radyo dalgaları, mikro-dalgalar, kızılötesi dalgalar, morötesi dalgalar (ultraviyole), x-ışınları, gama ışınları
5) Geometrik optikte ışın yaklaşımı, yansıma, kırılma, yansıma ve kırılma kanunları, kırılma indisi ve ışığın dalga özelliği, tam iç yansıma, tam iç yansımanın uygulamaları
6) Beyaz ışığın renklerine ayrılması ve prizmalar, renksiz prizma ve mercekler, büyüteçler, fotometreler, mercek-ayna kombinasyonları, Huygens prensibi, Gölge
7) Ara sınav
8) İnterferans, koherens, polarizasyon konstrüktif ve derstrüktif interferans, kırınım (difraksiyon), saçılım, yansıma, ışınların iletim ve emilimi, aydınlanma ışığının özellikleri, laser kaynakları, laser çıkışı
9) Düzlem yüzeyde kırılma ve yansıma, düzlem aynalarla oluşturulan görüntüler, düzlem aynada özel durumlar
10) Küresel aynalar, çukur aynalar (iç bükey)
11) Tümsek (dış bükey) aynalar
12) Küresel yüzeyde yansıma, küresel aynalarla oluşturulan görüntüler, nokta cismin görüntüsü, küresel ayna, odak noktası ve odak uzaklığı
13) Optik elemanlar ve Optik gereçler
14) Aynalar için grafik yöntemi, kırılma ile oluşan görüntüler, düzlem kırıcı yüzeyler, kırıcı optik elemanlar, yansıtıcı optik elemanlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Öğretim görevlisi notları
Diğer Kaynaklar: • Temel fizik kitapları
• Optik By: Goca, Niftaii; Çakır, Celal; Hiperlink (Firm). Edition: 1. bs. İstanbul : Hiperlink. 2000. eBook. Language: Turkish , Veritabanı: eBook Collection (EBSCOhost)
• Raymond A. Serway, John W. Jewett,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. 5
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. 5
4) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 5
5) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 4
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
7) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4
8) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 4
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 22 22
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 112