Dersin Amacı: |
Bu ders, dünya genelinde vergi sisteminin uygulanması hakkında bilgi ve anlayışlarını geliştirmek isteyen öğrencilere katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, yürürlükteki anlaşmalar dahilinde vergilendirme ve gümrük prosedürleri ile uluslararası ticarette vergilendirmenin güncel / sonraki gelişmeleri hakkında bilgi vermektedir. Ders, yasal konuları yorumlamak için gerçekleşmiş vaka örnekleri ile desteklenecektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, uluslararası ticaretin vergilendirilmesi ve gümrük açısından prensip, prosedür ve uygulamalara bir giriş sağlamak için tasarlanmıştır. Amaçlar, vergi mükellefleri tarafından kullanılan, ithalat ve ihracat faaliyetleri ile uğraşan prensipleri ve uygulamaları içermektedir. Uluslararası ticareti kolaylaştıran vergi ve anlaşmalar / kümülasyon grubu ile ilgili yasalara özel önem verilmektedir. Bu ders, kurumlar vergisi, KDV, dolaylı vergiler ve uluslararası vergilere ilişkin diğer bilgilerin toplanması, özetlenmesi, analizi ve yorumlanması için mevcut teknolojik gelişmeler ile desteklenir. Ayrıca etik ve yasal yönleri ve düşünceleri üzerinde de durur.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş
• Tanımlar
• Tarihçe
• Türkiye'nin uluslararası konumu
• Taraf olduğu birlikler/anlaşmalar(GATT/OECD/Gümrük Birliği/STA'lar v.b.)"
|
|
2) |
Giriş ve Temel Bilgiler
Global Vergilendirme Modellerine Giriş
• Gelir Tabanlı Vergiler
• Satış Vergileri (GST, KDV) (Dünya genelinde KDV'nin Genel Mantığı)
• Gümrük Vergileri
• Gider Vergileri |
|
3) |
Türkiyedeki Vergi Sisteminin Genel İlkelerine Giriş
• Gelir Vergisi
• Kurumlar Vergisi
• KDV
• Gümrük Vergileri |
|
4) |
Gümrük Vergi Sisteminin İlkeleri
• Gümrük Tarifesi
• Gümrük Kıymeti
• Malların Menşesi
• Türkiye'de Uygulanan Gümrük Vergileri |
|
5) |
Gümrük Tarifesi Tespiti
• Gümrük Tarifesi Yorumlama Kuralları
• Bağlayıcı Tarife Bilgileri |
|
6) |
Gümrük Kıymeti Kavramı
• Gümrük Kıymetinin Tespiti
• Gümrük Vergilendirmeleri için Gümrük Kıymetinin Ayarlanması |
|
7) |
Bölgesel Serbest Ticaret Anlaşmaları Analiz
• STAların Uluslararası Ticarete Etkisi
• Türkiye'nin dahil olduğu STAlar
• Dünyada Uygulanan Yürülükteki STAlar (NAFTA, ASEAN, APEC v.s..) |
|
8) |
Menşe Kurallarının Uygulanması
• Ticari Menşe (tercihli olmayan)
• Kümülasyon Sistemleri (WBOC / PEMOC)
• Tercihli Menşe
• Menşe Hesaplaması ve İspat Belgelendirmesi |
|
9) |
Yaptırımlar, Kısıtlamalar, İzinler
• İhracat Kontrolü
• İthalat/İhracat için İzinler
• Anti-Damping, Telafi Edici Vergiler |
|
10) |
KDV'nin İlkeleri
• KDV Temel İlkeleri
• Stopaj Vergisi
• Muafiyetler |
|
11) |
Uluslararası Vergi Konuları
• Uluslararası Kurumsal Yapılanmada Vergilendirme
• Transfer Fiyatlandırması İlkeleri
• BEPS
• VCT |
|
12) |
Uluslararası Vergi Antlaşmaları
• Uluslararası Vergi Antlaşmalarının Genel Amacı
• Türkiye'nin Taraf Olduğu Vergi Antlaşmaları |
|
13) |
Vergi Teknolojileri
• Vergide Global Trend
• Otoritelerin Yaklaşımı
• Şirketlerin Yaklaşımı |
|
14) |
Uluslararası Vergide Son Gelişmeler / Gelecekte Vergi Sistemi |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. |
|
2) |
Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. |
|
3) |
Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. |
|
4) |
Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. |
|
5) |
En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. |
|
6) |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. |
|
7) |
Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. |
|
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. |
|
9) |
Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. |
|
10) |
Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. |
|
11) |
Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |
|