Dersin Amacı: |
Bu ders, dünya genelinde vergi sisteminin uygulanması hakkında bilgi ve anlayışlarını geliştirmek isteyen öğrencilere katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, yürürlükteki anlaşmalar dahilinde vergilendirme ve gümrük prosedürleri ile uluslararası ticarette vergilendirmenin güncel / sonraki gelişmeleri hakkında bilgi vermektedir. Ders, yasal konuları yorumlamak için gerçekleşmiş vaka örnekleri ile desteklenecektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, uluslararası ticaretin vergilendirilmesi ve gümrük açısından prensip, prosedür ve uygulamalara bir giriş sağlamak için tasarlanmıştır. Amaçlar, vergi mükellefleri tarafından kullanılan, ithalat ve ihracat faaliyetleri ile uğraşan prensipleri ve uygulamaları içermektedir. Uluslararası ticareti kolaylaştıran vergi ve anlaşmalar / kümülasyon grubu ile ilgili yasalara özel önem verilmektedir. Bu ders, kurumlar vergisi, KDV, dolaylı vergiler ve uluslararası vergilere ilişkin diğer bilgilerin toplanması, özetlenmesi, analizi ve yorumlanması için mevcut teknolojik gelişmeler ile desteklenir. Ayrıca etik ve yasal yönleri ve düşünceleri üzerinde de durur.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş
• Tanımlar
• Tarihçe
• Türkiye'nin uluslararası konumu
• Taraf olduğu birlikler/anlaşmalar(GATT/OECD/Gümrük Birliği/STA'lar v.b.)"
|
|
2) |
Giriş ve Temel Bilgiler
Global Vergilendirme Modellerine Giriş
• Gelir Tabanlı Vergiler
• Satış Vergileri (GST, KDV) (Dünya genelinde KDV'nin Genel Mantığı)
• Gümrük Vergileri
• Gider Vergileri |
|
3) |
Türkiyedeki Vergi Sisteminin Genel İlkelerine Giriş
• Gelir Vergisi
• Kurumlar Vergisi
• KDV
• Gümrük Vergileri |
|
4) |
Gümrük Vergi Sisteminin İlkeleri
• Gümrük Tarifesi
• Gümrük Kıymeti
• Malların Menşesi
• Türkiye'de Uygulanan Gümrük Vergileri |
|
5) |
Gümrük Tarifesi Tespiti
• Gümrük Tarifesi Yorumlama Kuralları
• Bağlayıcı Tarife Bilgileri |
|
6) |
Gümrük Kıymeti Kavramı
• Gümrük Kıymetinin Tespiti
• Gümrük Vergilendirmeleri için Gümrük Kıymetinin Ayarlanması |
|
7) |
Bölgesel Serbest Ticaret Anlaşmaları Analiz
• STAların Uluslararası Ticarete Etkisi
• Türkiye'nin dahil olduğu STAlar
• Dünyada Uygulanan Yürülükteki STAlar (NAFTA, ASEAN, APEC v.s..) |
|
8) |
Menşe Kurallarının Uygulanması
• Ticari Menşe (tercihli olmayan)
• Kümülasyon Sistemleri (WBOC / PEMOC)
• Tercihli Menşe
• Menşe Hesaplaması ve İspat Belgelendirmesi |
|
9) |
Yaptırımlar, Kısıtlamalar, İzinler
• İhracat Kontrolü
• İthalat/İhracat için İzinler
• Anti-Damping, Telafi Edici Vergiler |
|
10) |
KDV'nin İlkeleri
• KDV Temel İlkeleri
• Stopaj Vergisi
• Muafiyetler |
|
11) |
Uluslararası Vergi Konuları
• Uluslararası Kurumsal Yapılanmada Vergilendirme
• Transfer Fiyatlandırması İlkeleri
• BEPS
• VCT |
|
12) |
Uluslararası Vergi Antlaşmaları
• Uluslararası Vergi Antlaşmalarının Genel Amacı
• Türkiye'nin Taraf Olduğu Vergi Antlaşmaları |
|
13) |
Vergi Teknolojileri
• Vergide Global Trend
• Otoritelerin Yaklaşımı
• Şirketlerin Yaklaşımı |
|
14) |
Uluslararası Vergide Son Gelişmeler / Gelecekte Vergi Sistemi |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili yönetim, işletme, ticaret, ekonomi, girişimcilik, inovasyon, sürdürülebilir kalkınma konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir |
4 |
2) |
Küresel iş dünyasındaki farklı kaynaklardan veri toplayabilir ve araştırma tekniklerini başarılı bir şekilde uygulayabilir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. |
3 |
3) |
Sürekli değişen küresel iş dünyasındaki farklı kaynak ve kanalları kullanarak fırsat ve tehditleri, stratejik düşünebilme yeteneğiyle analiz edebilir. |
4 |
4) |
İyi bir İngilizce dil bilgisi ile yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. |
4 |
5) |
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir. |
4 |
6) |
Mesleki sorumluluk bilinciyle iş etiği ilkelerini benimser ve bu ilkeleri küresel ticaret ve işletme alanında hukuki kaideler çerçevesinde uygulayabilir. |
4 |
7) |
Alan içi ve alan dışı ekip çalışmalarında işbirliği yapabilir, sorumluluk alabilir, kültürel farklılıklara saygılı ve etik değerlere sahiptir. |
4 |
8) |
Sosyal haklar, adalet, kültürel değerler, çevreye duyarlılık, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
5 |
9) |
Kazandığı yaşam boyu öğrenme becerisi ile öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendisini geliştirebilir |
4 |