FTV2921 Camera and LightingBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SİNEMA VE TELEVİZYONÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SİNEMA VE TELEVİZYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTV2921
Ders İsmi: Kamera ve Işık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ERKAN BÜKER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi TOLGA HEPDİNÇLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, kamera ve aydınlatma teori ve pratiğine birleşik bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır. Bu nedenle anlatı normları, kamera ve ışıklandırma aparatının kullanımları ve görsel yazarlık kavramı teknik konularla birlikte tartışılacaktır.
Dersin İçeriği: Ders iki bölüm olarak yapılandırılmıştır. İlk bölüm, kamera kullanımının temel özelliklerine odaklanmaktadır. Hem klasik hem de çağdaş örneklerde kameranın değişken kullanımlarına genel bir bakış sağlar. Kamera kullanımıyla ilgili anlatı yapılarını analiz eder. İkinci bölüm, öğrencinin Işık aparatlarını kullanma becerisi kazanmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Kamera, ışık, ses, senaryo ve post prodüksiyon ekipmanlarının pratik kullanımları uygulanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hakkında genel bilgi ve tanışma
2) Sinematik çerçevenin gözden geçirilmesi: çekim boyutları (uzun, orta, yakın çekim) ve konvansiyonlar (omuz üstü, kuruluş, öznel, iki/grup, bölünmüş ekran vb. çekimler).
3) Kamera türleri ve kamera kontrolleri. Pozlamayı, alan derinliğini kontrol etme.
4) En Boy Oranı, Çözünürlük, Formatlar gibi Dijital Sinematografi Bileşenleri. Dijital iş akışının tanımı.
5) Çerçeveleme dinamiği ile ilişkili olarak kamera kullanımı. Temel Görsel Bileşenleri Anlama, ekran ve görsel ilerleme.
6) Renk ve bileşenleri ve rengin anlatım özellikleri I: Kontrast ve Yakınlık
7) Renk ve bileşenleri ve rengin anlatım özellikleri II: Tonluk, Renk bölme, Gri Tonlamayı Kontrol Etme
8) Aydınlatma, Aydınlatma için anahtar terminoloji ve donanımlar,
9) Konuyu Aydınlatma: Üç Noktadan Aydınlatma
10) Çekimi Aydınlatma: Işığın Değişken Kullanımları ve yaygın pratik aydınlatma kurulumları.
11) Türü Aydınlatmak: Belirli film türlerinde aydınlatma kodları ve uygulamaları.
12) Kurmaca Dışı Aydınlatma: Röportaj, Belgesel, Haber
13) Öğrenci Sunumları: Bir sahnenin görsel bileşenlerinin analizi.
14) Bitirme projeleri için sinopsis, mood-board ve aydınlatma şemalarının değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Viera, John David (2005) Lighting for film and Digital Cinematography, (Barbaros Library Catalog Number: TTR 891/.V54
Rombes, Nicholas (2017) Cinema in the Digital Age (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access)

Diğer Kaynaklar: Wheeles, Paul (2009) High Definition Cinematography (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access)
Brown, Blain (2012) Cinematography theory and Practice (Barbaros Library Catalog Number: TR 850/.B76)
Peretz, Eyal (2017) The Off-Screen: An Investigation of the Cinematic Frame (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access)
Miseki Richard (2010) Chromatic Cinema: A History of Screen Color (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access)
Parkinson, David (2012) 100 Ideas that Changes Film (Barbaros Library Catalog Number: PN 1997.8/.P37)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak 1
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim 4
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen 3
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen 5
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen 2
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 4
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 4
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 50
Sunum 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 4 52
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 5 65
Sunum / Seminer 1 4 4
Ödevler 2 10 20
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 144