COP4467 Wissen Academi- Cybersecurity & Information Systems SecurityBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: COP4467
Ders İsmi: Wissen Academi- Siber Güvenlik ve Bilgi Sistemleri Güvenliği
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: MEHMET ŞÜKRÜ KURAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SELÇUK BAKTIR
Dr. Öğr. Üyesi CEMAL OKAN ŞAKAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yaşamımızın gittikçe dijital servislere bağımlı olmaya başladığı günümüzde bilgiyi korumak çok önemli bir hale gelmiştir. Bilgi Sistemleri için oluşan tehditler gün geçtikçe artmakta ve karmaşık hale gelmeye devam etmektedir. Hayatımıza giren dijital yapılar çoğaldıkça, bu alanlardaki güvenlik açıklarının da ortaya çıkması beraberinde olmaktadır. Siber Güvenlik ve Bilgi Sistemleri Güvenliği dersi bu alandaki tehditleri ve açıkları anlamak ve bu tehditlere karşılık güvenlik yapılarını oluşturabilmeyi amaçlamaktadır. Siber Güvenlik konseptlerinin önemini anlamakta yardımcı olacak bu ders aynı zamanda da gerçek hayatta oluşan güvenlik açıklarından da bahsederek, katılımcının gerçek hayat senaryolarına da hazırlıklı olmasını sağlamaktadır.
Dersin İçeriği: Siber Güvenlik ve Bilgi Sistemleri Güvenliği dersi bilgi sistemleri ile ilgili güvenlik tehditlerini ve açıkları anlamak ve bu tehditlere karşılık güvenlik yapılarını oluşturabilmeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında bilgi sistemleri güvenlik konseptleri, bilgi sistemleri atak tipleri, atak tiplerine karşı alınabilecek önlemler, siber güvenlik risk yapı haritası ve mantıksal/fiziksel güvenlik konseptleri konuları işlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "Çevresel Güvenlik • Tehditler, zayıf noktalar ve sonuçlar • Gelişmiş kalıcı tehditler • Güncel Güvenlik Konseptleri • Güvenlik Neden Önemlidir? Siber Güvenlik Prensipleri • Bilişim Ortamının Bileşenleri ve Güvenlik "
2) "Siber Güvenlik Prensipleri (devam) • Siber Güvenlik Modelleri • Bilgisayar güvenliği, bilgi güvenliği ve bilgi güvencesi Siber Güvenlik Yönetimi Kavramları ve Erişim Kontrolü • Güvenlik yönetimi • Yönetim modelleri, rolleri ve işlevleri "
3) "Kurumsal Roller ve Yapılar ve Güvenlik İşlemleri ve Yönetimi • Bilgi güvenliği rolleri ve pozisyonları • Alternatif kurumsal yapılar ve arayüzler "
4) "Strateji ve Stratejik Planlama • Strateji • Risk Tanımlama, İzleme ve Analiz • Stratejik planlama ve güvenlik stratejisi • Bilgi Güvenliği Yaşamdöngüsü • Kurumsal Güvenlik Mimarisi "
5) Güvenlik Planları ve Politikaları • Planlama seviyeleri • Olay Tepkisi ve Kurtarma İşlemleri • Yanlış Yapılanmayı Planlama • Sistem Güvenlik Planı (SGP) • Politika geliştirme ve uygulama • Yasalar ve Düzenleyici Gereksinimler
6) Güvenlik Standartları ve Kontrolleri • Siber Güvenlik Standartları ve Bilgi Sistemleri Kontrolleri • Sertifikasyon ve Akreditasyon
7) Risk Yönetimi • Risk Prensipleri • Risk Tipleri • Risk Stratejileri • Risk Yönetimi Çerçeve Yapısı
8) Güvenlik Ölçütleri ve Anahtar Performans Göstergeleri • Güvenlik ölçümlerinin zorluğu • Güvenlik Yapısı Metrikleri • Güvenlik Metriklerine Yaklaşımlar • Metrikler ve FISMA
9) Fiziksel Güvenlik ve Çevresel Etkiler • Fiziksel ve çevresel tehditler • Fiziksel ve çevresel kontroller
10) Acil Durum Planlaması • Acil durum planının geliştirilmesi • Farklı acil durum planını anlama • Olaylara cevap verme
11) Güvenlik Eğitim, Eğitim ve Farkındalık • Güvenlikte insan faktörleri • Güvenlik eğitim planının geliştirilmesi ve uygulanması • Alanlar arası eğitim (BT ve diğer güvenlik alanları)
12) "Bilgi güvenliğini yönetme • Sertifikasyon ve akreditasyon amacı • Sertifika ve akreditasyon eğilimleri • Şifreleme"
13) "Olay Tepkisi • Olay kategorileri • Olay Tepki Protokolleri Oluşturulması • Olay kurtarma Siber Güvenliğin Geleceği • Gelecekteki Belirsizlikler • Olası gelecek senaryolar • Öğrendiklerimizi Gerçek Hayatta Nasıl Uygularız?"
14) Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: SSCP Systems Security Certified Practitioner All-in-One - Darril Gibson - ISBN: 978-0071771566
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 3
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100