AHZ2010 Sağlık HukukuBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLERÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AHZ2010
Ders İsmi: Sağlık Hukuku
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. AYBİKE ELİF BOLCAN
Dersi Veren(ler): Arş.Gör. ŞEFİKA DEREN GÜNDÜZ
Dr. Öğr. Üyesi AHU AYANOĞLU
Dr. Öğr. Üyesi MELİS TAŞPOLAT TUĞSAVUL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin sağlık hukuku ve ilgili temel kavramlar, ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde hasta hakları, tıbbi müdahalelerin hukuka uygun olması için aranan şartlar ve bu bağlamda aydınlatılmış onam, hukuka aykırı tıbbi müdahalelerden doğan sorumluluk, organ ve doku nakli, üremeye yardımcı yöntemler gibi temel sağlık hukuku konuları hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Sağlık Sistemimizde halen yürürlükte olan ve sık kullanılan kanun, tüzük ve yönetmeliklerin incelenmesi, uygulama açısından güçlü ve zayıf yönlerinin tespiti ve bu yönde alınacak tedbirlerin tartışılması,

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Genel Tanıtımı, Dersin İşlenişi ile İlgili Genel Açıklamalar Hukuk Kavramı: Toplumsal Davranış Kuralları, Hukuk Kurallarının Öteki Davranış Kurallarıyla İlişkisi Yok
2) *Yaptırım Çeşitleri *Hukukun Dallara Ayrılması: Özel Hukuk-Kamu Hukuku –Karma Hukuk Ayrımı *Hukukun kaynakları: *Normlar Hiyerarşisi *Sağlık Hukuku ile İlgili Temel Mevzuat Yok
3) *Hak Kavramı ve Hakların Çeşitleri *Hukuki Olay, Hukuki Fiil, Hukuki İşlem Kavramları *Hukuki İşlemlerin Geçerlilik Şartları *Hukuki İşlemlerin Hükümsüzlüğü Yok
4) *Kişi Kavramı, Kişiliğin Kazanılması *Kişiliğin Kaybedilmesi, *Sağlığın ve Ölümün İspatı *Hak Ehliyeti, Fiil Ehliyeti *Ehliyet Açısından Kişilerin Sınıflandırılması Yok
5) *Kişilik Hakları, Kişilik Haklarının Kapsamı Yok
6) *Kişiliğin Korunması Yolları, Kişilik Haklarına Saldırılan Kişiye Tanınan Dava Hakları Yok
7) *Tıbbi Müdahalenin Hukuka Aykırı Olmasından Doğan Sorumluluk *Genel Olarak Haksız Fiil Sorumluluğunun Unsurları *Tıbbi Müdahalenin Hukuka Aykırılığını Ortadan Kaldıran Sebepler, Aydınlatılmış Onam Kavramı *Adam Çalıştıranın Kusursuz Sorumluluğu Yok
8) Ara sınav
9) Tıbbi Müdahalenin Hukuka Aykırı Olmasına Bağlanan Sonuçlar, *Maddi-Manevi Tazminat Davası (Zararın Belirlenmesi/Tazminatın Belirlenmesi) Yok
10) *Hekimlik Sözleşmesi, *Hekimlik Sözleşmesinin Hukuki Niteliği, *Hekimin Tedavi Sözleşmesinden Kaynaklanan Yükümlülükleri Yok
11) *Hastane ile Hasta Arasındaki İlişki (Özel Hastane-Kamu Hastanesi) *Hekimin Sorumluluğu, Hekimin Sözleşmeden Doğan Sorumluluğu Yok
12) * Hekimin Sorumluluğu, Hekimin Haksız Fiil Sorumluluğu Yok
13) *Hasta Hakları *Hekim Hakları *Sağlık Çalışanlarının Hak Arama Yolları Yok
14) Konuların Tekrarlanması ve Öğrenci Sorularının Cevaplandırılması Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gerekli olursa diğer kaynaklar, Itslearning aracılığıyla öğrenciler için yüklenecektir. Herhangi bir esere erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim üyesiyle veya kütüphane ile iletişime geçin.Diğer gerekli kaynaklar, Itslearning aracılığıyla öğrenciler için yüklenecektir.
Diğer Kaynaklar: Oğuzman, M. Kemal/Seliçi, Özer/Özdemir Oktay, Saibe: Kişiler Hukuku, İstanbul 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir.
2) Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.
3) Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır.
4) Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder.
5) İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler.
6) Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür.
7) Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
8) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
9) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır.
10) İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir.
11) Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir.
12) İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir.
2) Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.
3) Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır.
4) Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder.
5) İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler.
6) Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür.
7) Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
8) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
9) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır.
10) İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir.
11) Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir.
12) İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 73