Dersin Amacı: |
Dersin amacı; öğrencinin temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda, yaralanmalarda, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları konusunda temel bilgi ve beceriler kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda ve yaralanmalarda ilk yardım, bilinç bozukluklarında, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında ilk yardım, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları, hasta ve yaralı taşıma tekniklerine ilişkin bilgi ve becerileri içerir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tanışma, İlkyardım nedir? İlkyardım İlkeleri
|
|
2) |
Hasta veya Yaralı Bireyin ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi, Sistemler
|
|
3) |
Birincil ve ikincil değerlendirme
|
|
4) |
Temel Yaşam Desteği, Otomatik Eksternal Defibrilatör (OED) Kullanımı
|
|
5) |
Solunum yolu tıkanıklığı
|
|
6) |
Kanamalarda ilkyardım, Şokta ilkyardım,
Uzuv kopmalarında ilkyardım,
Yabancı cisim batmalarında ilkyardım,
Doğal delik kanamalarında ilkyardım
|
|
7) |
Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda Ilk Yardım
|
|
7) |
Yaralanmalarda ilkyardım,
Göze, kulağa ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım
|
|
8) |
Bilinç bozukluklarında ilk yardım, bayılma, koma, ateşli havale, sara krizi, şeker yükselmesi ve düşmesi, kalp krizi ve kalp spazmında ilkyardım
|
|
9) |
Zehirlenmelerde ilk yardım. Hayvan ısırmalarında ilkyardım
|
|
10) |
Yanıklar ve yıldırım ve elektrik çarpmasında İlkyardım
|
|
11) |
Sıcak ve güneş çarpmalarında, donmalarda, Suda boğulmalarda İlkyardım
|
|
12) |
Kırıklarda İlkyardım Çıkık ve Burkulmalarda İlkyardım,
|
|
13) |
Hasta veya Yaralı Bireylerin Kaza Yerinden Uzaklaştırılması ve Taşıma Teknikleri
|
|
14) |
Araçtan insan çıkarma yöntemi (Rentek Manevrası)
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Haftalık olarak dağıtılacaktır.
Weekly distributed by the course lecturer.
|
Diğer Kaynaklar: |
1- Doç.Dr. Fatma Eti Aslan, İlkyardım, Yüce yayınları, 2005
2- İnan F H, Kurt Z, Kubilay İ. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Ankara 2011.
3- Güleç MA, Akkaya M, Önen G, Çelik K. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü. Ankara 2012.
4- Aygören Dirim, İlkyardım, Esin yayınları, 1999
5- Halil İbrahim Somyürek, Huriye Kumaş, Ahmet Kumaş, İlkyardım Teknikleri Palme yayıncılık, 2007
6- Kürşat Karacabey, Recep Özmerdivenli, Sağlık, Yaşam Bilgisi ve İlkyardım, 2007 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak |
4 |
2) |
Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim |
3 |
3) |
Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim |
1 |
4) |
Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim |
1 |
5) |
Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen |
2 |
6) |
Çekime hazır bir senaryo yazabilen |
2 |
7) |
Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen |
|
8) |
Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen |
|
9) |
Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen |
|
10) |
Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen |
|
11) |
Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip |
3 |
12) |
Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip |
5 |