TDS1003 Tıbbi TerminolojiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar OPTİSYENLİK (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
OPTİSYENLİK (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDS1003
Ders İsmi: Tıbbi Terminoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. FIRAT KARA
Dersi Veren(ler): YASEMİN ŞABABLI OKAN
Dr. Neslihan Bektaş
Dr. Öğr. Üyesi HÜSEYİN EMİR YÜZBAŞIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencinin tıbbi terminolojinin önemi, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, ön ekler, tıbbi terimlerin kökleri, son ekler, sık kullanılan anatomik yapılara, hastalıklara, semptomlara, tanı girişimleri ve tedavi uygulamalarına ilişkin tıbbi terimleri anlamalarını sağlamak ve kullanmalarını kolaylaştırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; tıbbi terminolojinin tarihsel gelişimini ve önemini, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri, ilaçlar ile ilgili tıbbi terimler, kas iskelet sistemi, solunum sistemi, kardiyovasküler sistem, kan ve lenf sistemi, sindirim sistemi, üriner sistem, üreme sistemi, endokrin sistem, duyu organları ve sinir sistemi kapsamında sık kullanılan tıbbi terimlere ilişkin bilgiler içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Tıp Terimleri Yok
2) Terim Oluşumu Ön ve Son ekler Yok
3) Göz, Kulak, Koku, Tat ve Deri ile ilişkili Terimler Yok
4) Muayene Teknikleri, İlaç ile ilişkili Terimler, Yaşam Bulguları Yok
5) Hareket Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
6) Solunum Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
7) Kalp ve Dolaşım Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
8) Kan Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
9) Lenf Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
10) Sindirim Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
11) Üriner Sistem ile ilişkili Terimler Yok
12) Kadın Üreme Sistemi ve Erkek Üreme Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
13) Endokrin Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
14) Sinir Sistemi ve Duyu Organları ile ilişkili Terimler Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Weekly distributed by the course lecturer.

2- Süzen B. Sağlık Dili. 2. Baskı. Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret Ltd. Şti. 2003-2007. İstanbul, 2003.
Diğer Kaynaklar: 1-Mesut R. Tıbbi Terminoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul, 2011
2- Aştı TA. Karadağ A. (2011) (Ed.) Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, Adana.
3- Sabuncu N, Ay F. (2010) (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
4- Çiçek F, Şahin F. Sağlık Yüksekokullarına Yönelik Tıp Terimleri Sözlüğü. Adana Nobel Kitabevi. Adana, 2005.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 2
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. 2
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. 3
4) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 3
5) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 1
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
7) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 5
8) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 1
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 73