SKY1008 Sağlık BilişimiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SKY1008
Ders İsmi: Sağlık Bilişimi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. AHMET YÜCEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere bilişim, bilişim sistemleri, bilişim teknolojileri ve ilgili temel kavramlar konularında bilgi kazandırmak; sağlık bilişimi alanları, e-sağlık, Türkiye’de sağlıkta dönüşüm uygulamaları, dünyada ve Türkiye’de sağlık bilişimi uygulamalarının gelişimi, hastane bilişim sistemleri, bilgi yönetimi ve bilişimde etik ve güvenlik konuları ile ilgili bilgi kazandırmak; öğrencilerin bilimsel bilgiye erişim ve bilimsel bilgiyi kullanma becerilerini geliştirmektir. Dersin uygulamasının temel amacı bilgisayar laboratuvarında öğrencilerin MS Office (Word, Excel, Powerpoint) programları kullanım becerilerini geliştirmek, çevrimiçi bilimsel kaynaklara erişim ve kullanım hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. Öğrencilerin teknoloji yönetimi becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders bilişimde temel kavramlar, bilgi toplumuna geçiş, teknoloji yönetimi, bilgi okuryazarlığı unsurları, internet ve bilgisayar teknolojilerinin etkili kullanımı, kurumlarda kullanılan bilişim sistemleri, sağlık bakım sistemleri, e-sağlık uygulamaları, Türkiye’de sağlıkta dönüşümün tarihçesi, Sağlık Bakanlığı e-sağlık uygulamaları ve projeleri, sağlık hizmetlerinde kullanılan bilişim sistemleri, kronik hastalıklarda hasta takip sistemleri, hastane bilişim sistemleri, halk sağlığı bilişimi, sağlık kurumlarında bilgi yönetimi ve değişim yönetimi konularını, sağlık bilişiminde etik ve güvenlik ile ilgili uygulamaları kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilişimde Temel Kavramlar, Sağlık Bilişimi'ne Giriş
2) Bilişim Sistemleri ve Teknoloji yönetimi
3) Sağlık Sistemleri
4) E-Sağlık Tanımı ve Uygulama Alanları
5) Türkiye’de Sağlıkta Dönüşümün Tarihçesi Sağlık Bakanlığı E-Sağlık Uygulamaları Mendi, B., Mendi, O., Kronik Hastalıklarda Sağlık Bilişimi, İçinde: Kronik Hastalıklar ve Bakım (Editör Z. Durna, Editör Yardımcısı S. Akın), Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, ISBN 978 975 420 909-9, s.545-558.
6) Sağlık Hizmetlerinde Kullanılan Bilişim Sistemleri Mendi, B., Mendi, O., Kronik Hastalıklarda Sağlık Bilişimi, İçinde: Kronik Hastalıklar ve Bakım (Editör Z. Durna, Editör Yardımcısı S. Akın), Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, ISBN 978 975 420 909-9, s.545-558.
7) Hastane Bilişim Sistemleri Hastane web sitelerinin ve online hizmetlerinin incelenmesi
8) Mobil Sağlık Uygulamaları
9) Ara Sınav
10) Halk Sağlığı Bilişimi
11) Bilgi Yönetimine Giriş
12) Sağlık Hizmetlerinde Bilgi Yönetimi
13) Sağlık Hizmetlerinde Bilgi Yönetimi
14) Sağlık Hizmetlerinde Değişim Yönetimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir. / Will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1.Bellinger, G., Castro, D., Mills, E. Data, Information, Knowledge, and Wisdom, Systems Thinking, 2004.
2.Betz, F. Teknolojik Yenilik Yönetimi, Çev: Pınar Güren, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara, 2011.
3.Valacich, J., Schneider, C. Information Systems Today: Managing in the Digital World, Pearson, Fourth Edition, 2010.
4.Winter et al. Health Information Systems – Architectures and Strategies, Springer, London, 2011.
5.Mendi, B., Mendi, O., Kronik Hastalıklarda Sağlık Bilişimi, İçinde: Kronik Hastalıklar ve Bakım, Editör Z. Durna,Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, ISBN 978 975 420 909-9, s.545-558.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 25 2 50
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 100