FTV2953 Documentary Film MakingBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SİNEMA VE TELEVİZYONÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SİNEMA VE TELEVİZYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTV2953
Ders İsmi: Belgesel Film
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi FUNDA KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders Belgesel film yapımının temel ilkelerine dayanır. Dönem boyunca öğrenciler, kuramsal analiz ve uygulamalı metodlar kullanarak belgesel film yapımının temel ilkelerini öğrenirler. Dönem içinde dünyadan ve Türkiye'den uluslararası ve ulusal alanda başarılı olmuş belgesel filmleri izleyecek ve bu filmleri analiz edip yorumlayacağız. Ayrıca öğrenciler dönem başında kısa belgesel konusu seçerek belgesel filmlerini ön yapım, yapım ve yapım sonrası aşama ve teknikleriyle vücuda getirecekler. Öğrencilerin yarattığı kısa belgeseller, dönem sonunda Istanbul'da prestijli bir sergi alanında halka açık sergilenecek. Öğrencilerin kısa belgeselleri ulusal ve uluslararası belgesel festivallerine gönderilecek.
Dersin İçeriği: Belgesel film yapımı için gerekli olan becerilerin edindirileceği bir derstir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Belgesel Filme giriş. (Uluslararası ödüllü belgesel izleme) Öğrencileri 3 kişiden oluşan gruplara ayırma
2) Kurmaca olmayan film yapım kuramının ilkelerini öğrenmek
3) Kısa/orta metrajlı belgesel önermesi yazmak (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama)
4) Belgesel önermeleri sınıfta tartışma, fikir alışverişinde bulunma, yeniden yapılandırma konu ve kişilere yaklaşımı ve izin konunlarını öğrenme (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama)
5) Teknik yaklaşım ve ekipmanı öğrenme. Röportaj teknikleri ve benzeri. Öğrencilerin alanda çekim yapması (Öğrenci belgeselleri izleme ve sınıf içi yorumlama)
6) Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama
7) Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama
8) Genel görüntü, varsa arşiv görüntüsü toplama (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama)
9) Hikaye anlatımının temel ilkelrine giriş Dönem ortası vize sınavları (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama)
10) Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama
11) Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama
12) Öğrenci belgesellerinin hikaye çatısı üzerinde çalışma (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama)
13) Öğrenci belgesellerinin final kurgularının yapılması (eğer gerekliyse daha fazla genel görüntü ve arşiv görüntüsü toplanması)
14) Öğrencilerin ürettiği kısa/orta metrajlı belgesellerin gösterimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:
-Directing the Documentary (Fourth Edition), Michael Rabiger, Focal Press, 2004
-Introduction to Documentary, Bill Nichols, Indiana University Press, 2001

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak 5
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim 3
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim 4
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim 5
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen 5
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen 5
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 5
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 5
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip 3
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 2 % 20
Projeler 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 87
Proje 1 20
Ödevler 2 22
Final 1 4
Toplam İş Yükü 175