SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTV3943 | ||||||||
Ders İsmi: | Yönetmenlik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | English | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Must Course | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin yönetmenlik mesleğini ve film yapımı sürecindeki zanaatini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. Prodüksiyonun üç temel sürecinde (prodüksiyon-öncesi, prodüksiyon ve prodüksiyon-sonrası) yönetmenin bir zanaatkar olarak uyguladıkları metodlar anlatılır. Bu ders aynı zamanda müzik klipleri, televizyon reklamları, televizyon dizileri ve uzun metraj kurmaca filmlerinde yönetmen zanaatkarlığını öğrencilere öğretmeyi hedefler. Yönetmenliği kuramsal açıdan tanımlamak yerine, film endüstrisinin gerçeklerine bağlı olarak film üretiminin bütün süreçlerinde "bir yönetmenin ne yapar"ın öğrenilmesini hedefler. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin amacı, öğrencilerin yönetmenlik mesleğini ve film yapımı sürecindeki zanaatini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hikaye nedir? Bir hikaye anlatıcısı olarak yönetmen kimdir? | |
2) | Yönetmenin kullandığı görsel hakiye anlatımı araçları. | |
3) | Yönetmenin senaryoya, hikayenin karakterlerine, hikayenin ritmine, çekim için hikayenin önemli elemanlarına yaklaşımı. | |
4) | Senaryoyu alt parçalarına ayırmak ve duygusal ritmi tasarlamak. | |
5) | Görsel sistemi ve bütün bileşenlerini tasarlamak. Eklenebilecek diğer art formları. | |
6) | Dramatik gerilimi yaratmak içn grafik bileşenler aracılığıyla bir çekimi (shot'ı) tasarlamak. Bir sahneyi tamamlamak için gereken herşeyi etraflıca düşünmek, hazırlamak. | |
7) | Sanat nedir? Zanaat nedir? Zanaatın iki ustası: Alfred Hitchcock ve Ridley Scott. Toplum, kültür ve hedef kitle. | |
8) | Story-board öncesi yönetmenin hazırlıkları, ön-görselleştirme, storyboard ile çalışma. Prodüksiyon öncesi. | |
9) | Işığın ve kameranın dramatik kullanımı, görüntü yönetmeni ile çalışmak. Film ve sayısal görüntü arasındaki farklar. | |
10) | Oyuncu seçimi için bütün aşamalar. Oyuncularla çalışma teknikleri. | |
11) | Müzik videoları yönetimi. | |
12) | Bir prodüktör ile çalışmak: Bütçe, prodüksiyon ekibi, sınırlamalar, zaman çizelgesi, bir yönetmenin sorumlulukları. Bir prodüksiyon neden başarısız olur? | |
13) | İleri düzey "blocking"e giriş. | |
14) | Oyuncularla ileri düzey sahneleme. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Full filmography of Alfred Hitchcock, Ridley Scott and Ingmar Bergman 2. Film Theory and Criticism (edited by Leo Braudy Marshall Cohen), 3. The Film Director (Richard L. Bare), 4. Film structure and Emotion System (greg m smith). 5. 5 C’s of cinematography (joseph v. marcelli), 6. Cinema and Painting (Angela Dalle Vaccabe ), 7. Passionate Views- Film cognition, and emotion (edited by Carl Plantinga and Greg M Smith), |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | |||||||||||
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | |||||||||||
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | |||||||||||
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | |||||||||||
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | |||||||||||
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen | |||||||||||
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | |||||||||||
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | |||||||||||
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |||||||||||
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |||||||||||
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | |||||||||||
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 4 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 4 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 4 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 5 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 5 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 5 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 5 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 3 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 4 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 12 | 156 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 2 | 11 | 22 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 250 |