SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTV2940 | ||||||||
Ders İsmi: | Senaryo Yazımı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | English | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Must Course | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi TUNA TETİK Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı öğrencilere hikaye anlatım yöntemleri ve anlatısal yapıyla ilgili temel bilgileri verebilmektir. Öğrenciler bir yandan senaryo yazmayı deneyimleyerek öğrenirken, bir yandan da bir film senaryosunu analiz etmek için gerekli olan bilgi birikimi ve pratiği kazanacaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste öğrenciler film yapım sürecinin temeli olan senaryo yazımı ile ilgili olarak hem yazımı, hem işlevi, hem de film yapımının takip eden aşamalarındaki kullanımı ve önemiyle ilgili kapsamlı olarak bilgi edinecek. Senaryonun yapısı, ritmi, kuralları, formatı; senaryo fikri bulma ve geliştirme, görüş ve önerileri değerlendirerek senaryonun farklı taslaklarını hazırlama; senaryoyu sunmak ve satmak gibi, bir senaristin bilgi ve tecrübe sahibi olması gereken her alanda çalışmalara katılacak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin içeriğinin ve gerekliliklerinin açıklanması. Fikirden Eyleme: Senaryo fikri bulmak ve geliştirmek | |
2) | Hikaye Anlatımı | Uzun metraj film projesi için logline. |
3) | Yazmanın Temelleri | Uzun metraj film senaryosu projesi için "Sinopsis". |
4) | Üç Perdeli Yapı | Okuma: Mckee, Robert (1995). Story. pp. 135-303 |
5) | 1.Perde'nin Özellikleri | Okuma: Field, Syd (2005) Screenplay pp: 106-160 |
6) | 2.Perde'nin Özellikleri | Okuma: Egri, Lajos (1960). The Art of Dramatic Writing. pp.162-182 |
7) | 3.Perde'nin Özellikleri | Okuma: Egri, Lajos (1960). The Art of Dramatic Writing. pp. 182-229 |
8) | Tretman ilk taslak sunumları | İlk tretman taslağının teslimi. |
9) | The Scene | Okuma: Field, Syd (2005) pp: 160-183 |
11) | Karakter | Okuma: Egri, Lajos (1960). The Art of Dramatic Writing. pp.32-58 Ödev: Character Analizi |
12) | Diyalog yazımı | Ödev: 1. Perdeden diyaloglu bir sahne. |
13) | Atmosfer ve anlatım öğeleri | Gattaca (Andrew Niccol, 1997) |
14) | Farklı türler, farklı formatlar | Final Projesi: Uzun metraj film senaryosu için tamamlanmış 1. Perde |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. The Poetics of Aristotle (free on-line book, download from Project Gutenberg) (http://www.gutenberg.org/ebooks/1974) 2. Egri, Lajos (1960). The Art of Dramatic Writing. Touchstone 3. Horton, Andrew (2000). Writing the Character Centered Screenplay. University of California 4. Vogler, Christopher (1988). The Writer’s Journey. 5. Seger, Linda (1987). Making a Good Script Great. Hollywood: Samuel French |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | |||||||||||
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | |||||||||||
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | |||||||||||
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | |||||||||||
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | |||||||||||
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen | |||||||||||
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | |||||||||||
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | |||||||||||
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |||||||||||
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |||||||||||
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | |||||||||||
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 4 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 2 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 2 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 5 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 5 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 5 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 1 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 1 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 3 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 20 |
Projeler | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 64 |
Proje | 1 | 8 |
Ödevler | 4 | 40 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 172 |