MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5408 | Aydınlatma Tasarımı ve Araştırmaları | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, ışığın mimaride önemli ve etkili bir tasarım aracı olarak nasıl kullanılabileceğinin yüksek lisans öğrencileri tarafından anlaşılması amacıyla verilecektir. Ayrıca, öğrencilerin yüksek lisans çalışmalarını yürütebilmek için gerekli olan altyapının desteklenmesi de amaçlanmaktadır. Bu nedenle, öğrencilerin bu ders kapsamında ele alabilecekleri aydınlatma tasarımıyla ilgili bir konu seçmeleri, bu konuyla ilgili araştırma problemlerini tanımlamaları ve tanımladıkları problemlerin çalışılabilmesi için uygun bilimsel veri toplama ve analiz yöntemlerini tespit etmeleri beklenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Aydınlatma tasarımına ilişkin mevcut bilgi düzeylerini arttırılması; 2. Aydınlatma tasarımına ilişkin bir konunun seçilerek, konuya ilişkin alanyazın taraması gerçekleştirilmesi; 3. Alanyazın taramasının sonucunda gerçekleştirmek istenilen olası araştırmanın amaçlarının tespit edilmesi; 4. Bu amaçlara ulaşabilmek için hangi bilimsel veri toplama ve analiz yöntemlerinin kullanılabileceği konusunda bilgi sahibi olunması, bu dersin öğrenme kazanımlarıdır. |
Bu dersin ilk beş haftalık bölümünde öğrenciler, ilgi duydukları bir konuda araştırma önerisi geliştirebilmek için ışık ve aydınlatma tasarımına ilişkin gerekli bilgiler öğrenciye aktarılır. Takip eden haftalarda, öğrencilerin dönem sonunda teslim edecekleri araştırma önerisine ait metnin yazımına ilşkin konular üzerinde durulur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | Makale 1 (Borisuit vd., 2015) okunacaktır. |
2) | Işık ve aydınlatmayla ilgili temel kavramlar | Makale 2 (Sander vd., 2015) okunacaktır. |
3) | Işık ve görme | Makale 3 (Aries vd., 2015) okunacaktır. |
4) | Işık ve renk | Makale 4 (Smolensky vd., 2015) okunacaktır. |
5) | Gün ışığı ve elektrik ışık kaynakları | Makale 5 (Tetlow vd., 2015) okunacaktır. |
6) | Araştırma önerisinin hazırlanması ve yazımı | Kitap bölümü 1 (Walliman, 2001; s. 276-313) okunacaktır. |
7) | Çalışma mekanları için aydınlatma | Kitap bölümü 2 (Boyce, 2014; s. 233-285) okunacaktır. |
8) | Yaşlılar için aydınlatma | Kitap bölümü 3 (Boyce, 2014; s. 487-519) okunacaktır. |
9) | Işık ve sağlık | Kitap bölümü 4 (Boyce, 2014; s. 521-548) okunacaktır. |
10) | Işık kirliliği | Kitap bölümü 5 (Boyce, 2014; s.549-570) okunacaktır. |
11) | Aydınlatma ve elektrik tüketimi | Kitap bölümü 6 (Boyce, 2014; s. 571-591) okunacaktır. |
12) | Araştırma önerisi sunumları | Sunum hazırlıkları |
13) | Araştırma önerisi sunumları | - |
14) | Araştırma önerisi sunumları | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Boyce, P. R. 2014. Human Factors in Lighting. Boca Raton: CRC Press. 2. Walliman, N. 2001. Your Research Project: A Step-by-Step Guide for the First-Time Researcher. London: Sage Publications. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Aries, M. B. C., Aarts, M. P. J., Hoof, van J. 2015. Daylight and health: A review of the evidence and consequences for the built environment. Lighting Research and Technology, 47, 6-27. 2. • Borisuit, A., Linhart, F., Scartezzini, J. L., Munch, M. 2015. Effects of realistic office daylighting conditions on visual comfort, alertness and mood. Lighting Research and Technology, 47, 192-209. 3. Sander, B., Markvart, J., Kessel, L., Argyraki, A., Kjeld, K. 2015. Can sleep quality and wellbeing be improved by changing the indoor lighting in the homes of healthy, elderly citizens? Chronobiology International, 32, 1049-1060. 4. Smolensky, M. H., Sackett-Lundeen, L. L. Portaluppi F. 2015. Nocturnal light pollution and underexposure to daytime sunlight: Complementary mechanisms of circadian disruption and related diseases. Chronobiology International, 32, 1029-1048. 5. Tetlow, R. M., Dronkelaar, C. V., Beaman, C. P., Elmualim, A. A., Couling, K. 2015. Identifying behavioural predictors of small power electricity consumption in office buildings. Building and Environment, 92, 75-85. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Sunum / Seminer | 2 | 11 | 22 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 70 | 70 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |