DİJİTAL OYUN TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4901 | Türk Sineması I | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı 1990'lar öncesi Türkiye sinemasını sosyo-politik, ekonomik ve kültürel bağlamı içerisinde değerlendirmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Türk sinema tarihi hakkında temel bilgi edinir ve özellikle Yeşilçam Sineması'nın gelişimi ve etkileri üzerine yoğunlaşır. 2.Türkiye'nin tarihsel sürecinin Türk sinemasındaki yansımalarını inceleyerek kültürel ve toplumsal etkilerini değerlendirir. 3.Türkiye’nin modernleşme süreci ile bu sürecin Türk sinemasında temalar, anlatılar ve prodüksiyon üzerindeki etkilerini problematize etme becerisi kazanır. 4. İlgili sinema teorileri ve eleştirel perspektifleri kullanarak Yeşilçam filmlerini yorumlama ve analiz etme yetkinliği geliştirir. 5.Yeşilçam Sineması’nı popüler film türleri ve akımları çerçevesinde analiz ederek tanımlayıcı özelliklerini, kültürel önemini ve mirasını değerlendirir. |
Bu derste, Türkiye sinemasının 1990'lara kadar olan gelişimi sosyo-politik, tarihsel ve ideolojik bağlamı ekseninde değerlendirilmektedir. Türkiye sineması Türkiye'nin modernleşme süreci ve Türk modernitesi ekseninde ele alınmaktadır. Seçilen filmlerin içerik ve yapıları farklı kuramsal perspektiflerden değerlendirilmekte ve Türkiye sinemasının farklı dönemleri kimlik, göç, cinsiyet ve kentleşme kavramları ekseninde tartışılmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders izlencesi | |
2) | Ulusal Sinema Kavramı üzerine tartışmalar | (Arslan, Savaş. Cinema in Turkey: A New Critical History, Introduction pp.1-23 Mutlu Kaya, Dilek (2007) “The Russian Monument at Ayastefanos (San Stefano): Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting” in Middle East Studies, Volume 43, No. 1, 75 – 86. |
3) | Modernleşme Süreci 1910-1922 arası Sinema ve Film İzleme Pratikleri Geleneksel Sanatların Türk Sineması Üzerindeki Etkileri Tiyatrocular Dönemi Geçiş Dönemi | Filmler: Muhsin Ertuğrul- Ateşten Gömlek (1923) Muhsin Ertuğrul - Bir Millet Uyanıyor (1932) Lütfi Akad - Vurun Kahpeye (1949) Faruk Kenç - Yılmaz Ali (1940) Turgut Demirağ - Bir Dağ Masalı (1947) |
3) | Sinemacılar Dönemi | Film: Lütfi Akad - Kanun Namına (1952) |
4) | Sinemacılar Dönemi | Film: Memduh Ün - Üç Arkadaş (1958) |
5) | Yeşilçam Film Endüstrisi | Film: Kara Murat Fatih'in Fedaisi (1972) |
6) | Yeşilçam Film Endüstrisi II | Film: Turist Ömer (1973) |
7) | Yeşilçam Sinemasında Anlatı ve Türler | Film: Vesikalı Yarim (1968) |
8) | Ara Sınav | |
9) | Popüler Sinema ve Tarih Yazımı: Kurtuluş Savaşı Filmleri | Film: Vurun Kahpeye (1949) |
10) | 80'ler Yeşilçam Sineması - 90'lar Türkiye Sineması | Film: Aahh Belinda (1986) |
11) | Auteur Sineması | Film: Ömer Kavur - Anayurt Oteli (1987) |
12) | Kadın Filmleri | Film: Atıf Yılmaz - Adı Vasfiye (1985) |
13) | Yeni Türkiye Sineması Üzerine Tartışmalar | Film: Abluka (2015) |
14) | Final Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları Akser, Murat (2009). Yılmaz Güney’s Beautiful Losers: Idiom and Performance in Turkish Political Film. Cinema and Politics: Turkish Cinema and Europe içinde. Deniz Bayrakdar (Ed.). UK: Cambridge Scholars Publishing Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 Evren, Burçak (2014). Yücel Çakmaklı: Milli Sinemanın Kurucusu. İstanbul: Küre Yayınları Kayalı, Kurtuluş (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları Mutlu, Dilek Kaya (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies. 43:1, ss.75-86 Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 Özön, Nijat (2010). Türk Sineması Tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları Akser, Murat (2009). Yılmaz Güney’s Beautiful Losers: Idiom and Performance in Turkish Political Film. Cinema and Politics: Turkish Cinema and Europe içinde. Deniz Bayrakdar (Ed.). UK: Cambridge Scholars Publishing Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 Evren, Burçak (2014). Yücel Çakmaklı: Milli Sinemanın Kurucusu. İstanbul: Küre Yayınları Kayalı, Kurtuluş (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları Mutlu, Dilek Kaya (2007). “The Russian Monument at Ayastefanos: Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”. Middle Eastern Studies. 43:1, ss.75-86 Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 Özön, Nijat (2010). Türk Sineması Tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 48 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 |
Proje | 1 | 4 |
Ödevler | 1 | 4 |
Ara Sınavlar | 2 | 12 |
Final | 2 | 8 |
Toplam İş Yükü | 123 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak. | |
2) | Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. | |
3) | Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. | |
4) | Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. | |
5) | Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. | |
6) | Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. | |
7) | Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
8) | Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
9) | Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. | |
10) | Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. | |
11) | Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. | |
12) | Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |