GAD5101 Oyunlar ve KültürBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİJİTAL OYUN TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİJİTAL OYUN TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GAD5101 Oyunlar ve Kültür Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜVEN ÇATAK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi DİĞDEM SEZEN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders oyun, oyuncu, kültür ve toplum arasındaki etkileşime odaklanmayı amaçlamaktadır. Ders konuları, siyaset, sanat, savaş ve sosyal etkileşimler bağlamındaki oyunları kapsayacaktır. Oyunlar, “deconstructive” metinler olarak incelenecektir. Birçok farklı oyun ve oyun türünün inceleneceği derste, her hafta farklı bir noktaya odaklanılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Oyunların kültürel tarihine aşina olacak,
2. Oyunların siyaset, sanat ve çatışma açısından kültürel yönlerine aşina olacak,
3. Oyunlar ve diğer medya arasındaki ilişkiye aşina olacak,
4. Türkiye'deki ve dünyadaki oyun kültürüne aşina olacak,
5. Oyuncu topluluklarının yapılarını daha iyi kavrayacaklardır.

Dersin İçeriği

Oyunlar birer kültür tüketimi ürünüdür. Oyun tasarlayan ve pazarlayan herkesin, oyun kültürünü anlaması gerekmektedir. Ders içeriğinde oyun tarihinden, farklı oyun türlerine, oyuncu tiplerinden, MMORPG dünyasının getirdiği sanal evrenlere kadar birçok konu hakkında bilgi verilmektedir. Bu sayede oyun tasarımı okuyan ya da oyun tasarımına meraklı olan öğrenciler, nasıl bir dünyaya gireceklerini, bu kültür tüketiminin nerede başlayıp, bugün nasıl ilerlediğini öğreneceklerdir. Elde ettikleri bilgileri, oyun tasarım dünyasının hemen her yerinde kullanabileceklerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Kültürün Tanımı ve Oyun Kültürüne Giriş
3) Oyun, oyuncu ve oyuncular. Hardcore ve Casual oyuncu profillerinin incelenmesi
4) Oyunların getirdiği politik tartışma. Kültür ve savaş anlatısı
5) Oyunlar ve Diğer Medya I: Film ve Dijital Oyunlar
6) Oyunlar ve Diğer Medya II: Çizgi Roman, Edebiyat ve Dijital Oyunlar
7) 1. Ara Sınav
8) Türkiye’de Oyun Kültürü I: Kart ve Kutulu Oyunlar
9) Türkiye’de Oyun Kültürü II: Minyatür ve Rol Yapma Oyunları
10) Türkiye’de Oyun Kültürü III: Oyun Toplantıları (Convention) ve E-Spor
11) Dijital Oyunlarda Temsil ve Kimlik: Feminist ve Queer Yaklaşımlar
12) Oyunlarda Tek Tipleşme
13) Dijital Dünyalar: MMORPG Oyunlar
14) Oyun Çalışmaları alanında yapay zeka kullanımı ve oyun dünyasına etkileri.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Gaming as Culture: Essays on Reality, Identity and Experience in Fantasy Games, J. Patrick Williams, Sean Q. Hendricks W. Keith Winkler, McFarland, 2006.

Game Cultures: Computer Games As New Media: Computer Games as New Media, Dovey, Jon Kennedy, Helen W., McGraw-Hill Education, 2006.

Rules of Play: Game Design Fundamentals, Katie Salen Tekinbas, Eric Zimmerman, The MIT Press.

Homo Ludens, Johan Huizinga. Ayrıntı Yayınları, 2017.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 30
Ara Juri 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sunum / Seminer 1 3 3
Ödevler 14 3 42
Ara Juri 1 3 3
Ara Sınavlar 1 3 3
Toplam İş Yükü 93

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak.
2) Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek.
3) Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak.
4) Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak.
5) Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak.
6) Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak.
7) Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak.
8) Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak.
9) Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek.
10) Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek.
11) Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek.
12) Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak.