MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5504 | Yapı Mimarisi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MELEK ELİF SOMER |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. MELTEM VATAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Ders içeriği, tanıtılan araştırma yöntemi aracılığıyla elektronik ortamda bina analizi ve sistematik olarak kurgulanmasıdır. Bu dersin amacı; - Ders kapsamında tanıtılacak belirli bir araştırma yöntemini kullanarak binaların yapısal sistemlerin araştırmak için bilimsel-analitik bir yol sağlamak - Sınıflandırılmış verileri elektronik ortama doğru bir şekilde aktarmak adına örnek bir yapının bileşenlerini tanımlama yetisi kazandırmak - Yapısal sistem ve yapı bileşenlerini inceleme, sınıflandırma ve görselleştirme konusunda farkındalık kazandırmak - Öğrencilerin AHŞAP ve benzeri DOĞAL malzemeler kullanılarak gerçekleştirilmiş tercihen YEREL veya TARİHİ yapılara ilişkin bilgileri araştırma, özetleme, açıklama ve yorumlama kapasitesini geliştirmek - Araştırma yöntemi kapsamında ahşap ve diğer yerel malzemelerin yapısal kullanımı, ahşap esaslı malzemeler ve ahşap yapıların uygulaması konusunda farkındalık oluşturmak ve temel yetkinlik oluşturmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Mimarlık ile ilgili ders programı ile ilgili bilgiyi, toplama, değerlendirme, kaydetme, uygulama ve karşılaştırmalı olarak geliştirme. 2. İşlev, form ve sistemler, ve bunların insan koşullarına ve davranışlarına etkilerini anlama. 3. Mimarlık geleneği, mimari, peyzaj ve kentsel tasarım ile ilgili yöreye Batı, Doğu, Kuzey ve Güney yarımkürelere özgü, bölgesel, yerel, milli ilkeler gibi paralel ve karşıt ilkeleri kendi iklimsel, çevresel, teknolojik, sosyoekonomik, kamu sağlığı ve kültürel etmenler ile ilgili paralel ve ayrık ilkeleri anlama. 4. İnsan davranışları, doğal çevre ve yapma çevrenin tasarımı arasındaki ilişkiyi anlayabilme. 5. Yerçekimi ve yanal yükler ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin geliştirilmesi, kapsamı ve uygun bir şekilde uygulanabilmesi ile ilgili temel ilkeleri anlama. 6. Temel performans, estetik, nem transferi, uzun dönem dayanım ve enerji-malzeme kaynaklarına bağlı olarak yapı kabuğu sistemleri ve ilgili bir araya gelişlerin, uygun bir şekilde uygulanması için gerekli temel ilkeleri anlama. 7. Yapı malzemeleri, ürünleri, bileşenleri ve bir araya gelişlerin, içsel karakteristik özellikleri ve çevresel etki ve yeniden kullanım göz önünde bulundurularak performansları hakkındaki temel ilkeleri anlama. 8. Tasarım sürecindeki diğer aktörlerle ve çok-disiplinli takımlarda tasarım projesini başarılı bir şekilde bitirebilmek için işbirliği içinde çalışabilme becerisi. |
- Vaka çalışması (bina) için geniş araştırma ve tartışma - Seçilen vaka çalışması hakkında detaylı veriler edinmek üzere kapsamlı ve geniş araştırma ve tartışma - Temelden çatıya kadar adım adım üç boyutlu inşa analizlerinin oluşturulması, bina taşıyıcı sistemi, bina örtüsü ve önemli detayların belirli bir yöntem ve dökümentasyon metodu kulllanarak belgelenmesi - Vaka çalışmasının tüm araştırma ve oluşturma adımları hakkında bir sunum hazırlanması |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | Dersin tanımı ve araştırma yöntemi |
2) | Taşıyıcı Sistemler | Taşıyıcı elemanlar ve sınıflandırmalar |
3) | Yöresel yapılar , Örnekler | Taşıyıcı elemanlar ve sınıflandırmalar |
4) | Ahşap yapılar, Örnekler | Taşıyıcı elemanlar ve sınıflandırmalar |
5) | Yapısal detaylar | Detay oluşturulması, örnekler |
6) | Dijital dökümantasyon yöntemleri ve sürdürülebilirlik çalışmaları | Planlama, üretim, inşaat, prefabrikasyon, örneklemeler |
7) | İş akışı, planlama, ahşap ve doğal malzemelerle inşaat | Planlama, üretim, inşaat, prefabrikasyon, örneklemeler |
8) | Ara sınav | |
9) | Bireysel örnek çalışmalarının değerlendirilmesi ve tartışılması | Dokümantasyonun ve içeriğin değerlendirilmesi |
10) | Bireysel örnek çalışmalarının değerlendirilmesi ve tartışılması | Taşıyıcı sistem sunumları ve tartışılması |
11) | Bireysel örnek çalışmalarının değerlendirilmesi ve tartışılması | Yapı kabuğu sunumları ve tartışılması |
12) | Bireysel örnek çalışmalarının değerlendirilmesi ve tartışılması | Detay, katman ve bağlantıları sunumları ve tartışılması |
13) | Final Öncesi Sunumlar | Örnek yapının dokümantasyonu |
14) | Final Öncesi Sunumlar | Örnek yapının dokümantasyonu |
Ders Notları / Kitaplar: | . |
Diğer Kaynaklar: | Josef Kolb (2008) Systems in Timber Engineering - BAU Library- Adobe Digital Ludwig Steiger (2015) Basics Timber Construction- BAU Library- Read online Jeska Simone, Khaled Saleh Pasha (2014) Emergent Timber Technologies, Materials, Structures, Engineering Projects- BAU Library- Adobe Digital or Read online Kaufmann et.al. (2018) Manual of Multi-storey Timber Construction- BAU Library- Read online Watts Andrew, Modern Construction Handbook, 2014 - BAU Library- Adobe Digital or Read online Thomas Herzog and others, Timber construction Manual, 2004 - BAU Library- Adobe Digital or Read online Francis D. K. Ching, Barry S. Onouye, Douglas Zuberbuhler (2010) Building Structures Illustrated – Patterns, Systems and Design - BAU Library- Adobe Digital or Read online Pete Silver, Will McLean (2008) Introduction to Architectural Technology- BAU Library- Adobe Digital or Read online M. Hegger, V. Auch-Schwelk , M. Fuchs, T. Rosenkranz (2006) Construction Materials Manual - BAU Library- Adobe Digital or Read online Leslie Simmons, Olin's Construction, Principles, Materials, Methods, 2011- BAU Library- Read online Thomas Herzog, Roland Krippner, Werner Lang, Facade Construction Manual, 2004- BAU Library- Adobe Digital Andrea Deplazes, Constructing Architecture, Materials, Processes, Structures, 2008 (Beşiktaş Barbaros Library) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 10 | % 20 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 11 | 165 |
Ödevler | 10 | 9 | 90 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 300 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |