ARC5432 Kentsel KonutlaşmaBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC5432 Kentsel Konutlaşma Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu ders yapılı çevreyi özellikle barınmayı yeniden düşünmek ve eleştirel bir bakışla ele almak için gerekli kuramsal çerçeveyi ve araçları sunmayı hedefler. Ders kapsamında konutun anlam ve kullanımı, yapılı çevrenin aktörlerinin ihtiyaç ve beklentileri ve konutun ve kentin dönüşümüne yönelik gündemdekigelişmeler tartışılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi tamamlayan öğrenci
-İstanbuldaki konut stoğu ve kentin dönüşümüne yönelik bir anlayış geliştirir.
-farklı kullanıcı gruplarının çeşitlenen ihtiyaç ve beklentilerini tanır
-barınmayı yeniden düşünmek üzere kavramsal bir çerçeve geliştirir
-yapılı çevreyi analiz etmek üzere farklı araçlar geliştirir ve bu araçlardan yararlanır.
-eleştirel düşünmei kademik araştırma ve yazma becerilerini geliştirir

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında İstanbul'un demografik dönüşümü, konut tipolojisi ve barınma pratikleri irdelenecek; yapılı çevrenin dönüşümüne yönelik uygulanmakta olan yöntem ve stratejiler tartışılacaktır. Ayrıca ders kapsamında öğrencilerin "barınmayı yeniden düşünmek" konulu bir kavramsal proje geliştirilecektir.
Bu ders kapsamında uygulanan öğrenme yöntem ve teknikleri şunlardır:
Örnek olay inceleme
Saha çalışması
Proje
İşbirliğine dayalı öğrenme
Anlatım
Okuma
Gözlem
Bireysel Çalışma
Problem Çözme



Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, Temel Kavramlar
2) Modül 1: Konut Tipolojisi ve Barınma Kültürü Ders Anlatımı: "İstanbul'da Demografi ve Konut Kültürü" Tartışma Clapham, D. (2005). Housing Pathways. The meaning of Housing. A Pathways Approach. Bristo: Policy Press University of Bristol, p. 7-3 Rapoport, A. (1998) Using “Culture” in Housing Design, Housing and Society, Vol 25, No:1-2.
3) Ders Anlatımı: "Türkiye'de Konutun ve Konut Politikalarının Dönüşümü" Bozdoğan, S and Akcan, E. (2012). Housing in the Metropolis. In Turkey. Modern architecture in history. London: Reaktion Books, p. 139-169. Bozdoğan, S and Akcan, E. (2012). The Illegal City and New Residential Segregation. In Turkey. Modern architecture in history. London: Reaktion Books, p. 235-262.
4) Öğrenci Sunumları: Memleketin Konut Tipolojisi ve Barınma Kültürü Tartışma Ara sınav teslimi (sunum)
5) Öğrenci Sunumları: Memleketin konut tipolojisi ve barınma kültürü Tartışma Ara sınav teslimi (rapor)
6) Modül 2: Yersiz-yurtsuzlaşma ve Yerli-yurtlulaşma Heidegger, M. (2008). Building Dwelling Thinking. In Basic Writings (ed. By D. Farrel Krell) London: Harperperennial. Modern Thought, p. 343-364. Mugerauer, R.(1994). Homelessness and the Human Condition (chapter 9). In Interpretations on Behalf of Space. Environmental Displacements and Alternative Responses. Albany: State University of University Press, p. 151-161. Mugerauer, R.(1994). A Homecoming. Design on Behalf of Place (chapter 10). In Interpretations on Behalf of Space. Environmental Displacements and Alternative Responses. Albany: State University of University Press, p. 162- 186. Massey, D. (1994). A Place Called Home. In Space Place and Gender. Minneapolis: University of Minnesota Pres, p. 157-173 (further reading optional).
7) Ders Anlatımı: "Kentsel Dönüşüm, Mega-Projeler ve Yeni Şehirler" Tartışma Karaman, O. (2014) Resisting Urban Renewal in Istanbul. Urban Geography, 35:2, 290-310. Kuyucu, T. and Uysal Ö. (2010). Urban Transformation as State-led Property Transfer: An Analysis of Two Cases of Urban Renewal in Istanbul. Urban Studies, 47 (7) 1479-1499. Hyong, R. ve Es, M. (2020). Material Politics Facing Post-Truth: Speculation, Infrastructure, and Ecology in Turkey. Antipode Vol. 52 No. 6 2020 ISSN 0066-4812, pp. 1731–1750. (further reading optional) Moser, S. and Côté‐Roy, L (2021). New Cities: Power, profit and prestige. Geography Compass. 15:e12549. Cugurullo, F. (2018). Exposing Smart-Cities and Eco-Cities: Frankenstein Urbanism and the Sustainability Challenges of the Experimental City. Environment and Planning A:Economy and Space, Vol. 50(1) 73–92 (further reading optional)
8) Ders Anlatımı: "Konut, Afetler, Göç ve Dirençlilik" Tartışma "Barınmayı Yeniden Düşünme" kavramsal projesi ilk öneriler Kılıçkıran D. (2003). Migrant Homes. Ethnicity and Domestic Space Culture. In Constructing Place. Mind and Matter. Ed. By Sarah Menin. NY, Routledge. Erdal H.& Ünsal Gülmez, N. (2020): ‘Home,’ The Negotiated Place: Narratives of Transnational Home-Making Practices of Turkish-Germans in Schleswig- Holstein, Home Cultures, DOI: 10.1080/17406315.2020.1827362 (further reading optional) Phillips, D. (2006). Moving Towards Integration: The Housing of Asylum Seekers and Refugees in Britain. Housing Studies, Vol 21, No:4, 539-553. Comerio, C., M. (2014). Disaster Recovery and Community Renewal: Housing Approaches. Cityscape, Vol. 16, No. 2, Form Follows Families: Evolution of U.S. Affordable Housing Design and Construction, pp. 51-68
9) ARA JURİ "Re-thinking Dwelling Projesi"
10) Modül 3: Alternatif Yaşama Çevreleri ve Konuta Yenilikçi Yaklaşımlar Ders Anlatımı“Ütopyalar ve Alternatif Yaşam Çevreleri’ Kavramsal proje kritiği Soja, E. W. (1996). Exploring the Spaces that Difference Makes: Notes on the Margin. In Thirdspace, Oxford: Blackwell Publishers, p. 82-105 Fitting, P (2002). Urban Planning/Utopian Dreaming: Le Corbusier's Chandigarh Today. Utopian Studies, Vol. 13, No. 1 (2002), pp. 69-93)
11) Ders Anlatımı: "Sosyal Konut ve Erişilebilir Konut Discussion Kılınç, K and Gharipour M. (ed.) (2019). “Introduction: Global Modernity and Marginalized Histories of Social Housing in the Middle East” in Architecture, Urban Development and Transnational Modernity, p. 1-36. Vale J. l, Shamsuddin, S., Gray, A. and Bertumen, K (2014) What Affordable Housing Should Afford: Housing for Resilient Cities. Cityscape , Vol. 16, No. 2, Form Follows Families: Evolution of U.S. Affordable Housing Design and Construction. pp. 21-50.
12) Proje Eleştirisi
13) Ön Teslim (sunum ve rapor) Proje eleştirisi ve tartışma
14) Presentations: Re-thinking Dwelling Project

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: gerektiğinde verilecektir

will be given when necessary
Diğer Kaynaklar: -Akcan, E. (2018).Open architecture : Migration, citizenship, and the urban renewal of Berlin-Kreuzberg by IBA-1984/87. Basel:Birkhauser Verlag
-Beck, U. (1998). Risk Society. Towards a New Modernity, trans. By Mark Ritter. London: Sage Publications.
-Bozdoğan, S and Akcan, E. (2012). Turkey. Modern architecture in history. London: Reaktion Books.
-Couch, C. (1998). Urban Renewal. London: Mc Millan Education UK
-Franklin, B. (2006). Housing Transformations. Shaping the Space of 21st Century Living. London & New York: Routledge.
-Sarah Menin (ed.) (2003). Constructing Place. Mind and Matter. Ed. By NY, Routledge.
-Komut, E. M. (1996). Housing Questions of Others. Ankara: Chamber of Architects.
-Unsal Gülmez, N. and Işıkkaya D. (eds) (2002). Scales, Thresholds and Dilemmas of Housing Transformations in İstanbul. Berlin: Peter Lang.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 25
Sunum 1 % 12
Ara Juri 1 % 5
Final 1 % 45
Rapor Teslimi 1 % 13
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 66
Sunum / Seminer 3 24
Ara Juri 2 16
Rapor Teslimi 4 32
Final 10 120
Toplam İş Yükü 300

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
2) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur.
3) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir.
4) Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir.
5) Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir.
6) Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur.
7) Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar.
8) Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir.
9) Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur.