MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5426 | Türk Mimarlığı I | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Osmanlı İmparatorluğu'ndan Cumhuriyet dönemine geçiş aşamasından başlayarak Türkiye'deki mimarlık alanına ait genel tarihsel bir perspektif oluşturmaktır. Bu doğrultuda tekil yapı ve mimarlar yerine mimari üretimin bağlamla ilişkili süreçlerini kronolojik bir düzende değerlendirmek, karşılaştırmak ve tartışmak amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Türkiye'de son yüzyıl içerisinde mimarlık üretiminin genel izleğini ve profesyonel bir meslek alanı olarak dönüşümünü tanırlar. 2.İlgili dönem mimarlığının aktörlerinin, sorunlarının ve süreçlerinin çoğulluğunu kavrarlar. 3.Yirminci yüzyıl içerisinde Türkiye'nin kentleşme süreçlerini ayrıştırırlar. 4.Bu süreç içerisindeki farklı dönemlerde ortaya çıkan farklı mimari üretimleri ve durumları karşılaştırır ve ilişkilendirirler. 5.Türkiye'de mimarlık ve kentleşme ile ilişkili yazını yorumlarlar. |
Bu ders temel olarak Türkiye'nin mimarlık alanındaki kuramsal ve reel üretimlerle ilişkili olarak çeşitli problemleri eleştirel bir perspektifle ortaya koymayı amaçlar. Bu doğrultuda toplumsal, siyasal, ekonomik ve kültürel alanlardaki dinamiklerle de kesişen ve etkileşen çok çeşitli problemler kronolojik ve tematik bir düzen içerisinde ulusal ve küresel bir ölçekte araştırılacak ve tartışılacaktır. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri; anlatım, grup çalışması, bireysel çalışma, gezi, konuk / uzman daveti, okuma ve tartışmadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş; "Türk Mimarlığı"nın içeriği nasıl tanımlanabilir? Bu kavramı kültürel sınırlandırmalardan nasıl ayrıştırabiliriz? | |
2) | Tüm mimarlıklar ve ulusal kimlikleri üzerine tartışma. | Baydar, Gülsüm. (2004), "The Cultural Burden of Architecture," Journal of Architectural Education, 57: 19–27. |
3) | Geç Osmanlı döneminin mimari bağlamı: imparatorluğun son yüzyılı ve mimarlıkları. | |
4) | Paradigma değişimleri; Türkiye Cumhuriyeti'ne geçiş ve yeni bir mimari dönemin başlangıcı | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 1, Architecture of Revolution, 17-48. -Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 2, Building for the Modern Nation State, 49-80. |
5) | Evin mimarlığı - modern bir ev/aile/kent içinde yaşamak | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 3, The Modern House, 81-104. |
6) | Türkiye'de savaş-sonrası dönem mimarlığı | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 4, Populist Democracy and Post-war Modernism, 105-138. |
7) | Mimarlık ve kent(leşme) | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 5, Housing in the Metropolis, 140-170. |
8) | Mimarlık ve devlet | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 6, Architecture under Coups d'État, 171-202. |
9) | Öğrenci sunumları | |
10) | Mimarlık ve postmodernite problemi | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 7, Postmodern Landscapes in Post-Kemalist Turkey, 203-234. |
11) | Kent/Konut/Plansızlık | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 8, The Illegal City and New Residential Segregation, 235-263. |
12) | Türk yıldız-mimarlar | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 9, The 'Young Turk Architects' of Globalisation, 264-297. |
13) | Istanbul meselesi | Murat Gül (2017). Architecture and the Turkish City: An Urban History of Istanbul. I.B. Tauris, s.180-199.(BAU Library: DR 731 .G85) |
14) | Öğrenci sunumları | |
15) | Dönem raporu hazırlığı | |
16) | Final raporu teslimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Will be announced weekly. |
Diğer Kaynaklar: | Sibel Bozdoğan and Esra Akcan (2011). Turkey: Modern Architectures in History. Reaktion Books. (Beşiktaş Kuzey Campus Lib. NA 1368. B69 2012) Şevki Vanlı (2006). Mimariden Konuşmak, Bilinmek İstenmeyen 20. Yüzyıl Türk Mimarlığı, Eleştirel Bakış, Şevki Vanlı Vakfı. (Beşiktaş Kuzey Campus Lib. NA 1368. V36 2006 v.3) Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic (Seattle: University of Washington Press, 2001). (BAU Library: NA 1368/.B693 2001 Murat Gül (2017). Architecture and the Turkish City: An Urban History of Istanbul. I.B. Tauris.(BAU Library: DR 731 .G85) Baydar, Gülsüm. (2004), "The Cultural Burden of Architecture," Journal of Architectural Education, 57: 19–27. Collective (2015). History of Istanbul from Antiquity to XXI. Century. TDV İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM) ve İBB Kültür AŞ. (https://istanbultarihi.ist/) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 14 | 182 |
Sunum / Seminer | 1 | 14 | 14 |
Proje | 1 | 8 | 8 |
Ödevler | 2 | 6 | 12 |
Küçük Sınavlar | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 |
Rapor Teslimi | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 300 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |