ARC5426 Türk Mimarlığı IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC5426 Türk Mimarlığı I Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı Osmanlı İmparatorluğu'ndan Cumhuriyet dönemine geçiş aşamasından başlayarak Türkiye'deki mimarlık alanına ait genel tarihsel bir perspektif oluşturmaktır. Bu doğrultuda tekil yapı ve mimarlar yerine mimari üretimin bağlamla ilişkili süreçlerini kronolojik bir düzende değerlendirmek, karşılaştırmak ve tartışmak amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1.Türkiye'de son yüzyıl içerisinde mimarlık üretiminin genel izleğini ve profesyonel bir meslek alanı olarak dönüşümünü tanırlar.
2.İlgili dönem mimarlığının aktörlerinin, sorunlarının ve süreçlerinin çoğulluğunu kavrarlar.
3.Yirminci yüzyıl içerisinde Türkiye'nin kentleşme süreçlerini ayrıştırırlar.
4.Bu süreç içerisindeki farklı dönemlerde ortaya çıkan farklı mimari üretimleri ve durumları karşılaştırır ve ilişkilendirirler.
5.Türkiye'de mimarlık ve kentleşme ile ilişkili yazını yorumlarlar.

Dersin İçeriği

Bu ders temel olarak Türkiye'nin mimarlık alanındaki kuramsal ve reel üretimlerle ilişkili olarak çeşitli problemleri eleştirel bir perspektifle ortaya koymayı amaçlar. Bu doğrultuda toplumsal, siyasal, ekonomik ve kültürel alanlardaki dinamiklerle de kesişen ve etkileşen çok çeşitli problemler kronolojik ve tematik bir düzen içerisinde ulusal ve küresel bir ölçekte araştırılacak ve tartışılacaktır.
Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri; anlatım, grup çalışması, bireysel çalışma, gezi, konuk / uzman daveti, okuma ve tartışmadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; "Türk Mimarlığı"nın içeriği nasıl tanımlanabilir? Bu kavramı kültürel sınırlandırmalardan nasıl ayrıştırabiliriz?
2) Tüm mimarlıklar ve ulusal kimlikleri üzerine tartışma. Baydar, Gülsüm. (2004), "The Cultural Burden of Architecture," Journal of Architectural Education, 57: 19–27.
3) Geç Osmanlı döneminin mimari bağlamı: imparatorluğun son yüzyılı ve mimarlıkları.
4) Paradigma değişimleri; Türkiye Cumhuriyeti'ne geçiş ve yeni bir mimari dönemin başlangıcı Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 1, Architecture of Revolution, 17-48. -Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 2, Building for the Modern Nation State, 49-80.
5) Evin mimarlığı - modern bir ev/aile/kent içinde yaşamak Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 3, The Modern House, 81-104.
6) Türkiye'de savaş-sonrası dönem mimarlığı Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 4, Populist Democracy and Post-war Modernism, 105-138.
7) Mimarlık ve kent(leşme) Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 5, Housing in the Metropolis, 140-170.
8) Mimarlık ve devlet Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 6, Architecture under Coups d'État, 171-202.
9) Öğrenci sunumları
10) Mimarlık ve postmodernite problemi Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 7, Postmodern Landscapes in Post-Kemalist Turkey, 203-234.
11) Kent/Konut/Plansızlık Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 8, The Illegal City and New Residential Segregation, 235-263.
12) Türk yıldız-mimarlar Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 9, The 'Young Turk Architects' of Globalisation, 264-297.
13) Istanbul meselesi Murat Gül (2017). Architecture and the Turkish City: An Urban History of Istanbul. I.B. Tauris, s.180-199.(BAU Library: DR 731 .G85)
14) Öğrenci sunumları
15) Dönem raporu hazırlığı
16) Final raporu teslimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Will be announced weekly.
Diğer Kaynaklar: Sibel Bozdoğan and Esra Akcan (2011). Turkey: Modern Architectures in History. Reaktion Books. (Beşiktaş Kuzey Campus Lib. NA 1368. B69 2012)
Şevki Vanlı (2006). Mimariden Konuşmak, Bilinmek İstenmeyen 20. Yüzyıl Türk Mimarlığı, Eleştirel Bakış, Şevki Vanlı Vakfı. (Beşiktaş Kuzey Campus Lib. NA 1368. V36 2006 v.3)
Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic (Seattle: University of Washington Press, 2001). (BAU Library: NA 1368/.B693 2001
Murat Gül (2017). Architecture and the Turkish City: An Urban History of Istanbul. I.B. Tauris.(BAU Library: DR 731 .G85)
Baydar, Gülsüm. (2004), "The Cultural Burden of Architecture," Journal of Architectural Education, 57: 19–27.
Collective (2015). History of Istanbul from Antiquity to XXI. Century. TDV İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM) ve İBB Kültür AŞ. (https://istanbultarihi.ist/)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 2 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 14 182
Sunum / Seminer 1 14 14
Proje 1 8 8
Ödevler 2 6 12
Küçük Sınavlar 2 5 10
Ara Sınavlar 1 14 14
Rapor Teslimi 1 18 18
Toplam İş Yükü 300

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
2) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur.
3) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir.
4) Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir.
5) Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir.
6) Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur.
7) Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar.
8) Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir.
9) Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur.