ARC5423 İstanbul Üzerine İleri Mimari ÇalışmalarBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC5423 İstanbul Üzerine İleri Mimari Çalışmalar Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇAĞAPTAY
Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK
Opsiyonel Program Bileşenleri: Saha gezileri ve yerinde dersler
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, İstanbul'un bir Yunan kolonisi ve Roma kenti olarak ilk yüzyıllarından, hem Bizans hem de Osmanlı İmparatorluklarının imparatorluk başkenti olarak benzersiz rolüne ve sürekli büyüyen modern bir metropol olarak son durumuna nasıl evrildiğini anlamak ve İstanbul'un iki bin yılı aşan kentsel tarihini keşfetmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste başarılı olan öğrenciler;
I. Bu dersi alan öğrenciler, İstanbul'un geçmişinin fiziksel olarak nasıl anıtlaştırıldığını, anlatıldığını ve kentsel peyzaja nasıl dahil edildiğini araştırmamız için temel oluşturacak olan İstanbul'un antik ve modern kentsel dokusunu tanımlayacaktır.
II. Öğrenciler, öncelikle mevcut anıtları birbirleriyle ilişkili olarak haritalandırarak ve geçmişin modern kent mekanının mevcut deneyimleri üzerindeki etkisini göz önünde bulundurarak kenti yatay bir perspektiften nasıl ele alacaklarını öğreneceklerdir.
III. Önemli tarihsel anlarda neyin korunduğunu, yeniden kullanıldığını veya yok edildiğini ele alarak ve o andaki fiziksel mekanın kentin değişen kimliğini nasıl yansıttığını keşfederek kenti dikey bir perspektiften haritalandıracaklardır.

Dersin İçeriği

Bu program boyunca, kent tarihi açısından büyük önem taşıyan anıtları/mekanları ziyaret edecek ve kentin geçmişinin günümüzde nasıl var olduğunu tartışacağız. Kurs, farklı öneme sahip belirli binalara, tarihi öneme sahip bölgelere ve kentin geçmişini ve geleceğini hedef alan kentsel politikalara itiraz edecektir. Bu nedenle, mevcut anıtları birbirleriyle ilişkili olarak haritalandırmak ve geçmişin modern kent mekanının mevcut deneyimleri üzerindeki etkisini göz önünde bulundurmak önemli bir konudur. Nihayetinde bu dersi alan öğrenciler, İstanbul'un geçmişinin fiziksel olarak nasıl anıtlaştırıldığı, anlatıldığı ve kentsel peyzaja nasıl dahil edildiğine dair araştırmamızın temelini oluşturacak olan İstanbul'un antik ve modern kentsel dokusunu tanımlayabileceklerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş İstanbul Hakkında
2) Konferans: Kentsel Mekan Kavramı - Bizans'tan Osmanlı'ya Geçiş Kafesçioğlu, Çiğdem, " Viewing, Walking, Mapping Istanbul, ca. 1580", Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 56. Bd., H. 1, Littoral andLiminal Spaces The Early Modern Mediterranean and Beyond (2014), pp. 16-35
3) Arazi gezisi 1: Byzantine+Ottoman Public Spaces: Hippodrome and its Environs, St. Sophia Altinyildiz, Nur. “The Architectural Heritage of Istanbul and the Ideology of Preservation.” Muqarnas, vol. 24, 2007, pp. 281–305. 2. Aykaç, Pınar. “Musealization as an Urban Process: The Transformation of the Sultanahmet District in Istanbul’s Historic Peninsula.” Journal of Urban History, vol. 45, no. 6, Nov. 2019, pp. 1246–1272.
4) Gezi II: Bizans ve Osmanlı Katmanlarının Çerçevelenmesi, Şehir Surları Ziyareti Baş Bütüner, Funda, "Old City Walls as Public Spaces in Istanbul", Public Istanbul, Spaces and Sphere of the Urban, Frank Eckardt, Kathrin Wildner (eds.), Transcript Verlag, Bielefeld, 2008, pp.141-162.
5) Ders: MODERN İSTANBUL, 18. yüzyıl ve sonrası Reading 1. Hamadeh, Shirine. “Splash and Spectacle: The Obsession with Fountains in Eighteenth-Century Istanbul.” Muqarnas, vol. 19, 2002, pp. 123–148. 2. Dinçkal, Noyan. “Reluctant Modernization: The Cultural Dynamics of Water Supply in Istanbul, 1885-1950.” Technology and Culture, vol. 49, no. 3, 2008, pp. 675–700
6) Hedef III: Laleli ve Beyazıt anıtları ve çevresi Akpınar, İpek, "Urbanization represented in the Historical Peninsula Turkification of Istanbul in the 1950s", in Meltem Gürel (ed.) Mid-Century Modernism in Turkey: Architecture Across Cultures in the 1950s and 1960s, Research in Architecture, Routledge- Taylor and Francis Group, London, September 2015, pp.56-84
7) Gezi IV: Melez Kimlikler: Karaköy-Galata-Tophane Schuitema, Karin, "Negotiation of the Past and Identities in a Changing Urban Landscape: A Multivocal History of Tophane", History Takes Place: Istanbul, Anna Hofmann / Ayşe Öncü (eds.), Jovis Verlag, 2015, pp.134-149.
8) Gezi V: Savaş Sonrası Modernizm ve Çağdaş Mimarlık, İMÇ, İstanbul Belediyesi, SGK Kompleksi Tureli, Ipek, "Architecture as advertising: The Istanbul Reklam Building", in Meltem Gürel (ed.) Mid-Century Modernism in Turkey: Architecture Across Cultures in the 1950s and 1960s, Research in Architecture, Routledge- Taylor and Francis Group, London, September 2015, pp.163-185
9) Konferans: Çağdaş İstanbul, 21. yüzyıl Keyder, Çağlar, "Introduction", Istanbul Between Global and the Local, Rowman & Littlefield Publishers, Inc, 1999, pp.3-26
10) Gezi VI: Neoliberal kent, tarihi mahallelerin soylulaştırılması İpek Türeli, "Exhibiting Vernacular Architecture"
11) NATIONAL HOLIDAY / NO CLASS
12) Öğrenci Sunumları
13) Öğrenci Sunumları
14) Final teslimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Doğan Kuban, İstanbul Yazıları; İstanbul Ansiklopedisi, Stefanos Yerasimos, İstanbul (İmparatorluk Başkenti), İstanbul, 2010; Çeçen, Kazım, Mimar Sinan ve Kırkçeş
me Tesisleri,İstanbul 1988;Çeçen, Kazım, İstanbul’un Osmanlı
Dönemi Su Yolları,İstanbul 2000;Demir, Ataman. “Haliç Bölgesinde Su Mimarisi Eserleri”, Haliç 2001 Sempozyumu,İstanbul 2001. Nirven, Saadi Nazım,İstanbul suları,İstanbul 1946; Oğuz, Burhan. Bizans’tan Günümüze İstanbul Suları, İstanbul, 1998;Öziş, Ünal - Arısoy, Yalçın, “Mimar Sinan’ın Su İletim Sistemleri” Mimar Sinan DönemiTürk Mimarlığı ve Sanatı Sempozyumu, İstanbul 1988; Sönmez, Zeki. Mimar Sinan İle İlgili Tarihi Yazmalar-Belgeler, İstanbul, 1988;
Diğer Kaynaklar: Ayverdi, Ekrem Hakkı, Fâtih Devri Mîmârîsi, İstanbul, 1953;Ayverdi, Ekrem Hakkı,Fâtih Devri Mîmârî Eserleri, İstanbul, 1953;Ayverdi, Ekrem Hakkı,"Fatih Devrinde İstanbul Mahalleleri, Şehrin İskânı ve Nüfûsu", Vakıflar Dergisi, Sayı: IV. Ankara, 1958, s. 245 - 261;Ayverdi, Ekrem Hakkı, XIX. Asırda İstanbul Haritası, İstanbul, 1958;Ayverdi, Ekrem Hakkı,Fâtih Devri Mîmârîsi Zeyli, İstanbul, 1960;Ayverdi, Ekrem Hakkı, Osmanlı Mîmârîsinde Fâtih Devri, C. III, İstanbul,1973; Ayverdi, Ekrem Hakkı, Osmanlı Mîmârîsinde Fâtih Devri, C. IV, İstanbul, 1974; Ayverdi, Ekrem Hakkı,İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri, ( Ö.L. Barkan İle ) İstanbul, 1970.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Arazi Çalışması 7 % 0
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 20
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Arazi Çalışması 7 5 35
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 1 30 30
Ödevler 5 5 25
Rapor Teslimi 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 292

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
2) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur.
3) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir.
4) Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir.
5) Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir.
6) Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur.
7) Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar.
8) Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir.
9) Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur.