MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5423 | İstanbul Üzerine İleri Mimari Çalışmalar | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇAĞAPTAY Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Saha gezileri ve yerinde dersler |
Dersin Amacı: | Verilecek bu ders ile; geçmişi yaklaşık 7000 yıl öncesine giden İstanbul'un tarih boyunca fiziki bakımdan nasıl değiştiği, kentin fiziki gelişiminin (mahalle, üretim- ticaret bölgeleri, dini yapılar, vd.) nasıl şekillendiği üzerinde durulacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Mimarlık ve diğer alanlarda öğrenim gören öğrenciler, var olan zengin kültürel mirası ile dünyanın sayılı kültür- tarih kentlerinden olan İstanbul'u yakından tanıyacaklardır. II. İstanbul'daki mimarlık mirası aracılığı ve var olan örnekler yardımıyla, daha önceki uygarlıkların mimari gelişmişlik düzeyleri öğrenilmiş olacaktır. III. Diğer dersler kapsamında öğretilen dünyanın diğer önemli uygarlıkları ve kentlerindeki mimarlık uygulamaları ile karşılaştırma olanağı bulabileceklerdir. |
Bu ders kapsamında, İstanbul'daki özellikle Bizans ve Osmanlı ile Erken Cumhuriyet dönemlerinin mimari karakteri, var olan örnekler üzerinden anlatılacaktır. Bu kapsamda, belirtilen dönemlerde kentte inşa edilmiş olan; külliyeler, dini yapılar, eğitim yapıları, su yapıları, ticaret yapıları, askeri yapılar, sivil mimarlık uygulamaları, vd. örneklerle anlatılarak, öğrencilerin konuyu kavraması sağlanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş İstanbul Hakkında | |
2) | İstanbul/ Constantinople'u anlamak | |
3) | Güzergah I. Kentin Bizans ve Osmanlı Katmanlarını anlamak | |
4) | Güzergah II. Bizans Kamusal Mekanları, Hipodrom ve Çevresi | |
5) | Güzergah III. Ayasofya | |
6) | Bizans'dan Osmanlı'ya Kentsel Mekan Kavramı | |
7) | Güzergah I: Kent surları Mezarlıklar ve Eyüp | |
8) | Güzergah II. Kariye Camii | |
9) | Güzergah III. Fener ve Balat Bölgesi | |
10) | Sinan'ın İstanbulu Güzergah I: Mihrimah Camii ve Şemsi Paşa Camii | |
11) | Melez Kimlikler: Galata-Pera Bölgesi Güzergah I: Galata Mevlevihanesi | |
12) | Güzergah II. Modern İstanbul: Borusan,IKSV ve SALT Binaları, Taksim Meydanı, St Anthony ve Sta. Maria Draperis Kilisesi | |
13) | İSTANBUL: 1950-2000ler | |
14) | Sunumlar ve Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Doğan Kuban, İstanbul Yazıları; İstanbul Ansiklopedisi, Stefanos Yerasimos, İstanbul (İmparatorluk Başkenti), İstanbul, 2010; Çeçen, Kazım, Mimar Sinan ve Kırkçeş me Tesisleri,İstanbul 1988;Çeçen, Kazım, İstanbul’un Osmanlı Dönemi Su Yolları,İstanbul 2000;Demir, Ataman. “Haliç Bölgesinde Su Mimarisi Eserleri”, Haliç 2001 Sempozyumu,İstanbul 2001. Nirven, Saadi Nazım,İstanbul suları,İstanbul 1946; Oğuz, Burhan. Bizans’tan Günümüze İstanbul Suları, İstanbul, 1998;Öziş, Ünal - Arısoy, Yalçın, “Mimar Sinan’ın Su İletim Sistemleri” Mimar Sinan DönemiTürk Mimarlığı ve Sanatı Sempozyumu, İstanbul 1988; Sönmez, Zeki. Mimar Sinan İle İlgili Tarihi Yazmalar-Belgeler, İstanbul, 1988; |
Diğer Kaynaklar: | Ayverdi, Ekrem Hakkı, Fâtih Devri Mîmârîsi, İstanbul, 1953;Ayverdi, Ekrem Hakkı,Fâtih Devri Mîmârî Eserleri, İstanbul, 1953;Ayverdi, Ekrem Hakkı,"Fatih Devrinde İstanbul Mahalleleri, Şehrin İskânı ve Nüfûsu", Vakıflar Dergisi, Sayı: IV. Ankara, 1958, s. 245 - 261;Ayverdi, Ekrem Hakkı, XIX. Asırda İstanbul Haritası, İstanbul, 1958;Ayverdi, Ekrem Hakkı,Fâtih Devri Mîmârîsi Zeyli, İstanbul, 1960;Ayverdi, Ekrem Hakkı, Osmanlı Mîmârîsinde Fâtih Devri, C. III, İstanbul,1973; Ayverdi, Ekrem Hakkı, Osmanlı Mîmârîsinde Fâtih Devri, C. IV, İstanbul, 1974; Ayverdi, Ekrem Hakkı,İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri, ( Ö.L. Barkan İle ) İstanbul, 1970. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 21 | 252 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 297 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |