MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5434 | Mimaride Kentsel Konular | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NESLİHAN AYDIN YÖNET |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU Dr. Öğr. Üyesi MAAN CHIBILI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Mimarlıktaki kentsel kaygılar, kentsel mekan bilincinin evrimi olarak özetlenebilir. Bu evrim, bilinçli kentsel tasarım ile şehrin dinamik ve çoğunlukla kaotik gelişimi içinde kendini göstermek isteyen mimari arasındaki bir etkileşim olarak düşünülebilir. Bu ders, modern şehir planlamasını inceler ve planlama stratejilerini ve sorunlarını güncel kentsel sorunlar kapsamında tartışır. Öğrencileri çağdaş şehir planlamasının ve kentsel tasarımın tarihsel kökleri ile tanıştırmayı amaçlar. Ayrıca, ders, öğrencileri planlama ve tasarım stratejileri ile tanıştırırken, günümüzdeki kent algısı bağlamında güncel planlama ve tasarım sorunlarının tartışılmasını sağlamaktadır. Dersler kapsamında, vaka çalışmaları ve araştırma makaleleri aracılığıyla, öğrencilerin kentsel teorileri ve uygulamaları daha iyi anlamaları beklenmektedir. Ders ayrıca öğrencilerden, kentsel mekan evriminin sürekliliği içinde seçilen konuları sorgulayıcı bir yaklaşımla ele almalarını istemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • 19. yüzyıldan günümüze kentsel mekan bilincinin ve kentsel sosyo-ekonomik durumun evrimi hakkında farkındalık kazanmak. • Kentsel alanların evrimini anlama ve tartışma yolları geliştirmek. • Eleştirel düşünme yöntemlerini uygulamak, olguları değerlendirmek ve kentlerin çağdaş gelişiminin çeşitli yönlerini analiz etmek. • İlgili zaman ruhunun felsefi perspektifi ile ilgili kentsel kaygıları analiz etmek için çeşitli medyaların kullanımı. • Lisans düzeyinde edinilen kavramsal/teorik ve pratik bilgiyi daha yüksek bir yeterlilik düzeyine çıkarmak. • Nitel ve nicel araştırmalar yürütmek, yeni yaklaşımlar geliştirmek ve kentsel ile ilgili disiplinlerde yeterlilik düzeyinde bilgi üretmek. |
Bu ders, kentsel mekanın dönüşümü özelinde çağdaş kentsel planlama konularını incelemektedir. Bu bağlamda, kentsel mekanın tarihsel ve toplumsal gelişimi ve dönüşümü aracılığıyla çağdaş kentsel planlama ve tasarım teorilerini ve uygulamalarını tartışmaktadır. Derste ele alınan ana temalar; kentsel sorunlar, kentsel dinamikler, kentsel mekanın anlamı, çağdaş planlama ve tasarım yaklaşımları ve stratejileri, vaka çalışmaları ve kentsel analizlerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Dersi | |
2) | Kentsel Sorunlar | |
3) | Kent Planlama Tarihi | |
4) | Özel Konu: Küresel Kent | |
5) | Özel Konu: Akıllı Kent | |
6) | Özel Konu: Kamusal Alan / Korumalı Yerleşimler (Dışa Kapalı Siteler) | |
7) | Ara Sınav (Teslim ve Sunum) | |
8) | Özel Konu: Kırsal Kalkınma | |
9) | Poster Sunumu | |
10) | Özel Konu: Sürdürülebilirlik / Doğal Afetler | |
11) | Öğrenci Sunumları | |
12) | Öğrenci Sunumları | |
13) | Öğrenci Sunumları | |
14) | Dönem Sonu Değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | • Lynch, K. (1960). The Image of the City, MIT Press. • Jacobs, J. (1993). The Death and Life of Great American Cities, Modern Library. • Blakely, E. J. and Snyder, M. G. (1997). Fortress America: Gated Communities in the United States, Brookings Institution Press. • Keyder, Ç., (Ed.) (1999). Istanbul: Between the Global and the Local, Rowman & Littlefield Publishers. • Gehl, J. (2010). Cities for People, Island Press. • Bartke, S. and Kabisch, S. (Eds.) (2023). Urban-Rural-Partnerships: Sustainable and Resilient, MDPI. |
Diğer Kaynaklar: | • Lynch, K. (1960). The Image of the City, MIT Press. • Jacobs, J. (1993). The Death and Life of Great American Cities, Modern Library. • Blakely, E. J. and Snyder, M. G. (1997). Fortress America: Gated Communities in the United States, Brookings Institution Press. • Keyder, Ç., (Ed.) (1999). Istanbul: Between the Global and the Local, Rowman & Littlefield Publishers. • Gehl, J. (2010). Cities for People, Island Press. • Bartke, S. and Kabisch, S. (Eds.) (2023). Urban-Rural-Partnerships: Sustainable and Resilient, MDPI. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 3 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 238 |
Sunum / Seminer | 3 | 9 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Rapor Teslimi | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 298 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |