ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INE5110 | Olasılıksal Modeller ve Uygulamaları | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ETHEM ÇANAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ETHEM ÇANAKOĞLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı olasılık teorisinin altında yatan matematiksel tekniklerin bilgisini iyi bilinen mühendislik ve yöneylem araştırması problemleri uygulama yoluyla geliştirmektir. Yüksek lisans düzeyindeki bu ders, olasilik teorisi, rassal sayılar, sartli olasilik modelleri Markov süreçleri, Poisson süreçleri gibi stokastik modelleri kapsayacak şekilde tasarlanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1: Rassal modelleri tanımlar. 2: Olasılıksal bir gerçek hayat problemi için bir model geliştirir. 3: Bir olasılık modelini analitik olarak çözer. 4: Gerçek hayattaki stokastik süreçleri analiz eder. |
Bu ders stokastik süreçler ile ilgili temel bilgi verilen bir zorunlu ders olarak Endüstri Mühendisliği yüksek lisans programında sunulmaktadır. Bu dersi tamamladıktan sonra olasilik teorisi ve uygulamaları alanında bilgi kazandıktan sonra, öğrenciler icin araştırma olanaklarini keşfetmek ve bu konuda yüksek lisans tez calismasi yapmak mümkün olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Tesadüfi Değişkenler | |
3) | Ortaklaşa Dağıtılmış Tesadüfi Değişkenler | |
4) | Koşullu Olasılık | |
5) | Koşullu Beklenen Deger | |
6) | Markov Zincirleri | |
7) | Markov Zincirleri Limit Olasılıklari | |
8) | Markov Zincirleri Uygulamalari | |
9) | Ara Sınav | |
10) | Üstel Dağılım | |
11) | Poisson Süreci | |
12) | Markov Süreci | |
13) | Markov Süreci Limit Olasılıklari | |
14) | Kuyruk Teorisi | |
15) | Final sınavı hazırlık | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Introduction to Probability Models, 10th ed. Sheldon M. Ross. Academic Press, 2010 978-0-12-375686-2 |
Diğer Kaynaklar: | Stochastic Processes, 2nd ed. Sheldon M. Ross. Wiley, 1996 0-471-12062-6 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ödev | 5 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 37 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 104 |
Ödevler | 5 | 40 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 189 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Süreç odaklılık ve analitik düşünce | |
2) | yönetimsel düşünce ve teknik altyapı | 3 |
3) | Yöneylem araştırması metodları hakkında teorik bilgi sahibi olma. | 5 |
4) | Yöneylem araştırmasının uygulamaları hakkında farkındalık | 4 |
5) | Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli modern teknik, araç ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin olarak kullanma becerisine sahip olabilmek | 3 |
6) | Mühendislik problemleri için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olabilmek | 1 |
7) | Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı, ve görsel yöntemler kullanarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilmek | |
8) | Girişimcilik, Sürdürülebilirlilik ve Yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olabilmek | |
9) | Disiplin içi veya çok disiplinli takımlarda liderlik yapmak, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirmek, bireysel çalışabilmek ve sorumluluk almak | |
10) | Mesleki ve Etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek | |
11) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine ulaşabilmek | |
12) | Mühendislik çözümlerinin ekonomik ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olabilmek | |
13) | Yönetimsel problemleri çözerken ekonomik, sosyal ve çevresel faktörleri gözönüne alabilme |