İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB3414 | Uluslararası Ticaret Politikası | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FADİME İREM DOĞAN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı, öğrencilere ticaret teorisi/ticaret politikası araçları ve mevcut ticaret ilişkileri arasındaki ilişkiye atıfta bulunarak uluslararası ticaret ilişkileri ve müzakereler hakkında analitik bir bakış açısı kazandırmaktır. Ders iki kısma ayrılmaktadır: İlk olarak, bu dersin amacı para ekonomisi ve makroekonomiyi uluslararası finans alanına genişletmektir. Özellikle, uluslararası para ve sermaye piyasalarının temel işleyişini, ödemeler dengesi hesaplarını, ülkelerin makroekonomik politika kararlarını nasıl aldıklarını ve bu kararların faiz oranlarını, fiyatları ve döviz kurlarını nasıl etkilediğini öğreneceğiz. İkinci kısımda ise ticaret ve ticaret politikası araçlarına teorik bir yaklaşım ele alınmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler; 1. Ticaret politikası analizinin temel teorik çerçevesini öğrenir ve bunu özel durumlara uygular. 2. Dünya ekonomik düzeninin kurallara dayalı sistemini yöneten DTÖ (Dünya Ticaret Örgütü) ve diğer uluslararası kuruluşların rolünü ve sınırlılıklarını öğrenir. 3. Çevresel kaygılar, işgücü standartları ve fikri mülkiyet hakları gibi ticaret politikası ile ilgili genişleyen konular hakkında bilgi sahibi olur. 4. Ticaret politikası belirlemede iç ve uluslararası çıkar çatışmalarının rolünü öğrenir. 5. Bölgesel ekonomik entegrasyon ve serbest ticaret anlaşmaları hakkında bilgi sahibi olur. 6. Uluslararası ticaret politikası ile ilgili verilere erişmeyi ve bu verileri yorumlamayı öğrenir. |
1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş 2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler 3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller 4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık 5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı 6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri 7. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: GATT’dan DTÖ’ye 8. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) 9. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: sanayi ürünleri ve tarım ticareti 10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: hizmet ticareti 11. Hafta: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri 12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgesel ticaret anlaşmaları 13. Hafta: Ticaret ve sınır-ötesi düzenleme konuları 14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel sorunlar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İzlencenin Tanıtımı ve Açıklaması | |
2) | Küresel Makroekonomi | |
3) | Döviz Kurları ve Döviz Piyasasına Giriş | |
4) | Döviz Kuru: Uzun Dönemde Parasal Yaklaşım | |
5) | Döviz Kuru: Kısa Dönemde Varlık Yaklaşımı | |
6) | Ulusal ve Uluslararası Hesaplar: Gelir, Servet ve Ödemeler Dengesi | |
7) | Ödemeler Dengesi: Finansal Küreselleşmeden Elde Edilen Kazançlar | |
8) | Vize Haftası | |
9) | Ödemeler Dengesi: Kısa Dönemde Üretim, Döviz Kurları ve Makroekonomik Politikalar | |
10) | Sabit Kurlar ve Dalgalı Kurlar: Uluslararası Para Deneyimi | |
11) | Döviz Kuru Krizleri: Sabit Kurların İşleyişi ve Çöküş Nedenleri | |
12) | Ticaret Politikasının Araçları ve Ticaret Politikasının Siyasi Ekonomisi | |
13) | Gelişmekte Olan Ülkelerde Ticaret Politikası | |
14) | Ticaret Politikasındaki Tartışmalar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Krugman, P. R., Obstfeld, M., Melitz, M. (2021). International Economics: Theory and Policy, 12th edition, Prentice Hall. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 102 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |