IB3413 International Trade TheoryBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IB3413 Uluslararası Ticaret Teorisi Güz
Bahar
3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi FADİME İREM DOĞAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi FADİME İREM DOĞAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Hiçbir ekonomi izole bir şekilde var olamaz. Mallar, hizmetler, insanlar (iş gücü) ve sermaye bir ekonomiden diğerine geçer. Bir ülkenin uyguladığı ekonomik politikalar, diğer ülkelerin ekonomisini ve refahını etkileyebilir. Ekonomilerin birbirleriyle olan etkileşimini inceleyen ekonomi dalına uluslararası ekonomi denir. Dersimizin konusu olan Uluslararası Ticaret Teorisi , uluslararası ekonominin daha geniş başlığı altında yer almaktadır. Uluslararası ticaret teorisi, öncelikle ticaretin (mal ve hizmetlerin hareketi) neden farklı ekonomiler arasında gerçekleştiğini açıklamaya çalışır ve ardından bir ulusun uluslararası ticaretten yararlanıp yararlanmadığını analiz eder. Ayrıca, uluslararası ticaret teorisi, ticaretin gelir dağılımı üzerindeki etkilerini de değerlendirmeye çalışır. Bu dersin iki temel amacı vardır. Birincisi, uluslararası ticaret ekonomisi tarafından kullanılan temel kavramları ve analitik araçları tanıtmaktır. İkincisi ise, ders boyunca geliştirilen analitik çerçeve ile birlikte küresel ticaret ve küreselleşme konusundaki ana eğilimleri sunmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ticaret modellerini, ticaretin kazançlarını ve ticaretin gelir dağılımı üzerindeki etkilerini açıklayan farklı teorik modelleri öğrenecek.
2. Bu kursta öğrenilen teorik modelleri uygulayarak küresel ticaret akışlarını değerlendirecek.
3. Serbest ticaret ile korumacılık/merkantilizm arasındaki çeşitli tartışmaları değerlendirecek.
4. Karşılaştırmalı üstünlük kavramının dinamik yapısını anlamak ve bu kavramın uygulanamadığı durumları tespit edebilecek.
5. Yurtdışına yatırım yapan bir firmayı motive eden faktörleri ve yabancı yatırımların sonuçlarını öğrenecek.
6. Uluslararası ticaret akışlarına ilişkin verilere erişmeyi ve bu verileri yorumlamayı öğrenecektir.


Dersin İçeriği

Bu ders, uluslararası ticaretin temel teorilerini, karşılaştırmalı üstünlük, Heckscher-Ohlin ve yeni ticaret teorilerini inceleyerek, bu teorilerin küresel ticaret modellerini anlamadaki uygulamalarına odaklanır.
Dersin öğretme yöntemleri anlatım ve teknoloji destekli öğrenme şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İzlencenin Tanıtımı ve Açıklaması
2) Uluslararası ekonominin konuları, korumacı ticaret anlayışı ile serbest ticaret arasındaki karşılaştırmalar.
3) Ticaret ve Teknoloji: Ricardocu Model ve Klasik Teoriler
4) Klasik Ticaret Modeli
5) Özel Faktör Modelinde Ticaretin Kazançları ve Kayıpları
6) Ticaret ve Kaynaklar: Heckscher-Ohlin Modeli
7) Ülkeler Arasında İş Gücü ve Sermaye Hareketliliği
8) Arasınav
9) Ölçek Ekonomileri, Imperfect Rekabet ve Uluslararası Ticaret
10) Mal ve Hizmetlerin Yurt Dışı Taşınması (Offshoring)
11) Ticaret Kısıtlamaları: Gümrük Tarifeleri
12) Tarife Dışı Ticaret Engelleri
13) Ekonomik Entegrasyon
14) Ticaret ve Kalkınma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Krugman, P. R., Obstfeld, M., Melitz, M. (2021). International Economics: Theory and Policy, 12th edition, Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar: Krugman, P. R., Obstfeld, M., Melitz, M. (2021). International Economics: Theory and Policy, 12th edition, Prentice Hall.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 16 176
Ödevler 3 1 3
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. 1
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 5
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 1
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. 2
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler