ECO2061 StatisticsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İŞLETMEÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İŞLETME
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECO2061 İstatistik Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ZEREN TAŞPINAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. DEREN ÜNALMIŞ
Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ZEREN TAŞPINAR
Dr. Öğr. Üyesi BAHAR KÖSEOĞLU
Dr. Öğr. Üyesi AYSE ERTUĞRUL BAYKAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: İstatistik, günlük hayatınızda ve/veya profesyonel hayatınızda sıklıkla karşılaştığınız verileri okumak, yorumlamak ve bunlarla oynamakla ilgilidir. Bu ders, verilerle başa çıkmak için gerekli olan temel istatistiksel araçlarla tanışmanızı sağlamayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• verileri sınıflandırabilecek, okuyabilecek ve yorumlayabilecek,
• Excel kullanarak tanımlayıcı istatistikleri hesaplayabilecek ve görselleştirebilecek ve bu özet ölçümleri yorumlayabilecek,
• olasılığın temellerini anlayabilecek,
• rastgele değişkenleri ve bu rastgele değişkenlerin olasılık dağılımının temellerini tanımlayabilecek,
• olasılık ve olasılık dağılım fonksiyonlarıyla ilgili Excel araçlarını kullanabilecek.

Dersin İçeriği

Giriş ve Veri toplama
Verinin tablo ve grafik ile sunumu (Kategorik Verinin Düzenlenmesi)
Verinin tablo ve grafik ile sunumu (Frekans dağılımı)
Verinin tablo ve grafik ile sunumu (Numerik Verinin Düzenlenmesi)
Sayısal Tanımlayıcı Ölçütler (Merkezi Eğilim Ölçütleri)
Sayısal Tanımlayıcı Ölçütler (Varyasyon Ölçütleri)
Sayısal Tanımlayıcı Ölçütler (Z-değeri ve Dağılımın Şekli)
Temel Olasılık (Kavramlar)
Temel Olasılık (Kavramlar, Basit ve Ortak Olasılık)
Temel Olasılık (Koşullu Olasılık)
Kesikli Olasılık Dağılımları (Temel Kavramlar ve Beklenen Değer)
Kesikli Olasılık Dağılımları (Binom ve Possion Dağılımı)
Sürekli Olasılık Dağılımları (Normal Dağılım)
Sürekli Olasılık Dağılımları (Uniform ve Üstel Dağılım)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Verinin Tanımlanması için Grafik Kullanımı İstatistiklerin temel kavramları, verileri tanımlamak için grafik ve tabloların kullanımı. • Değişken türleri ve ölçüm seviyeleri • Veri kaynakları • Kategorik verileri düzenleme ve tanımlama • Sayısal verileri düzenleme ve tanımlama • İki sayısal değişkeni görselleştirme: Zaman serisi grafiği
3) Verinin Tanımlanması için Sayısal Ölçütlerin Kullanılması • Merkezi Eğilim Ölçüsü • Varyasyon Ölçüsü • Şekil Ölçüsü • Aşırı uç değerlerin bulunması: Z-puanı
4) Verinin tanımlanması için Sayısal Ölçütlerin Kullanılması Ampirik kural Çebyshev kuralı Kovaryans
5) Şans Unsurları: Olasılık Yöntemleri Kavramlar ve tanımlar Olasılığı değerlendirmede yaklaşımlar 1. Klasik olasılık: Permütasyonlar, Kombinasyonlar 2. Göreceli frekans olasılığı
6) Şans Unsurları: Olasılık Yöntemleri Olasılık kuralları Olasılık tablosu (İki yönlü/Ortak Olasılık tablosu) Koşullu olasılık Ağaç diyagramı ve Venn diyagramı
7) Şans Unsurları: Olasılık Yöntemleri Bayes Teoremi
8) Vize Sınavı
9) Ayrık Olasılık Dağılımları Rassal Değişkenler (RV) Olasılık Dağılım Fonksiyonu Ayrık RV'nin Özet Ölçümleri Ayrık RV'nin Fonksiyonları
10) Ayrık Olasılık Dağılımları Binom Dağılımı, Poisson Dağılımı, Hipergeometrik Dağılımı
11) Sürekli Olasılık Dağılımları Sürekli RV CDF, PDF Alan Olarak Olasılık Sürekli RV'nin Beklentileri ve Doğrusal Fonksiyonları
12) Sürekli Olasılık Dağılımları Tekdüze Dağılım, Normal ve Standart Normal Dağılım
13) Sürekli Olasılık Dağılımları Üstel Dağılım
14) Ortak Dağıtımlar Ders Tekrarı Ortak Dağıtılmış Ayrık ve Sürekli Rassal Değişken

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Statistics for Business and Economics, Paul Newbold, William L. Carlson and Betty Thorne, 9th Edition, Pearson. (NCT)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Küçük Sınavlar 3 1 3
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek 5
2) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek 5
3) Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak 1
4) Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak 5
5) Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek 2
6) Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek
7) İş ortamında verimlilik oranını arttırmak 4
8) Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek 3
9) İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek 5
10) Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak
11) Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek 5
12) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek 3
13) Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak 3
14) İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak 3
15) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek 4