İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO2061 | İstatistik | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ZEREN TAŞPINAR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. DEREN ÜNALMIŞ Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ZEREN TAŞPINAR Dr. Öğr. Üyesi BAHAR KÖSEOĞLU Dr. Öğr. Üyesi AYSE ERTUĞRUL BAYKAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | İstatistik, günlük hayatınızda ve/veya profesyonel hayatınızda sıklıkla karşılaştığınız verileri okumak, yorumlamak ve bunlarla oynamakla ilgilidir. Bu ders, verilerle başa çıkmak için gerekli olan temel istatistiksel araçlarla tanışmanızı sağlamayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • verileri sınıflandırabilecek, okuyabilecek ve yorumlayabilecek, • Excel kullanarak tanımlayıcı istatistikleri hesaplayabilecek ve görselleştirebilecek ve bu özet ölçümleri yorumlayabilecek, • olasılığın temellerini anlayabilecek, • rastgele değişkenleri ve bu rastgele değişkenlerin olasılık dağılımının temellerini tanımlayabilecek, • olasılık ve olasılık dağılım fonksiyonlarıyla ilgili Excel araçlarını kullanabilecek. |
Giriş ve Veri toplama Verinin tablo ve grafik ile sunumu (Kategorik Verinin Düzenlenmesi) Verinin tablo ve grafik ile sunumu (Frekans dağılımı) Verinin tablo ve grafik ile sunumu (Numerik Verinin Düzenlenmesi) Sayısal Tanımlayıcı Ölçütler (Merkezi Eğilim Ölçütleri) Sayısal Tanımlayıcı Ölçütler (Varyasyon Ölçütleri) Sayısal Tanımlayıcı Ölçütler (Z-değeri ve Dağılımın Şekli) Temel Olasılık (Kavramlar) Temel Olasılık (Kavramlar, Basit ve Ortak Olasılık) Temel Olasılık (Koşullu Olasılık) Kesikli Olasılık Dağılımları (Temel Kavramlar ve Beklenen Değer) Kesikli Olasılık Dağılımları (Binom ve Possion Dağılımı) Sürekli Olasılık Dağılımları (Normal Dağılım) Sürekli Olasılık Dağılımları (Uniform ve Üstel Dağılım) |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Verinin Tanımlanması için Grafik Kullanımı | İstatistiklerin temel kavramları, verileri tanımlamak için grafik ve tabloların kullanımı. • Değişken türleri ve ölçüm seviyeleri • Veri kaynakları • Kategorik verileri düzenleme ve tanımlama • Sayısal verileri düzenleme ve tanımlama • İki sayısal değişkeni görselleştirme: Zaman serisi grafiği |
3) | Verinin Tanımlanması için Sayısal Ölçütlerin Kullanılması | • Merkezi Eğilim Ölçüsü • Varyasyon Ölçüsü • Şekil Ölçüsü • Aşırı uç değerlerin bulunması: Z-puanı |
4) | Verinin tanımlanması için Sayısal Ölçütlerin Kullanılması | Ampirik kural Çebyshev kuralı Kovaryans |
5) | Şans Unsurları: Olasılık Yöntemleri | Kavramlar ve tanımlar Olasılığı değerlendirmede yaklaşımlar 1. Klasik olasılık: Permütasyonlar, Kombinasyonlar 2. Göreceli frekans olasılığı |
6) | Şans Unsurları: Olasılık Yöntemleri | Olasılık kuralları Olasılık tablosu (İki yönlü/Ortak Olasılık tablosu) Koşullu olasılık Ağaç diyagramı ve Venn diyagramı |
7) | Şans Unsurları: Olasılık Yöntemleri | Bayes Teoremi |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Ayrık Olasılık Dağılımları | Rassal Değişkenler (RV) Olasılık Dağılım Fonksiyonu Ayrık RV'nin Özet Ölçümleri Ayrık RV'nin Fonksiyonları |
10) | Ayrık Olasılık Dağılımları | Binom Dağılımı, Poisson Dağılımı, Hipergeometrik Dağılımı |
11) | Sürekli Olasılık Dağılımları | Sürekli RV CDF, PDF Alan Olarak Olasılık Sürekli RV'nin Beklentileri ve Doğrusal Fonksiyonları |
12) | Sürekli Olasılık Dağılımları | Tekdüze Dağılım, Normal ve Standart Normal Dağılım |
13) | Sürekli Olasılık Dağılımları | Üstel Dağılım |
14) | Ortak Dağıtımlar Ders Tekrarı | Ortak Dağıtılmış Ayrık ve Sürekli Rassal Değişken |
Ders Notları / Kitaplar: | Statistics for Business and Economics, Paul Newbold, William L. Carlson and Betty Thorne, 9th Edition, Pearson. (NCT) |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Küçük Sınavlar | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 151 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | 5 |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | 5 |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | 1 |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | 5 |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | 2 |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | 4 |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | 3 |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | 5 |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | 5 |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 3 |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | 3 |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | 3 |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek | 4 |