İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3921 | Mimarlıkta Seçilmiş Konular | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu dersi alan öğrencilerin,tarih ve tasarım dersleri ile ilişki kurmaları beklenmektedir. |
Dersin Amacı: | Bu dersin üç ana amacı vardır: (1) kentsel tasarım kavramlarını ve amaçlarını tanıtmak; (2) kentsel tasarımın morfolojik, sosyal, işlevsel ve zamansal gibi temel boyutlarını tanıtmak; (3) dersin ikinci bölümünde seçilen örneklerin incelenmesi yoluyla bu teorileri kentsel mekan projelerinin analizi ile bütünleştirmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda şunları yapabilir hale geleceksiniz: 1. Kentsel tasarım literatürünün, kentsel tasarımın ana bileşenlerinin farkında olmak 2. Kentsel mekan ve kentteki işlevlere ilişkin önemli kuramsal yaklaşımları tanımlayabilmek ve tartışabilmek. 3. Kentsel tasarımda temel analitik, eleştirel ve araştırma becerilerini geliştirmek için bir dizi araştırma projesi (kısa makale veya poster, sunum olarak) üzerinde çalışabilmek Güncel kentsel tasarım projelerini morfolojik, sosyal, işlevsel ve zamansal boyutlarıyla analiz edebilmek. Translated with DeepL.com (free version) |
Kentsel alanların tasarlanması, son yüzyılda mimari tasarım ve şehir planlamasının en önemli parçalarından biri olmuştur. Bu nedenle öğrencinin kentsel tasarım literatürünü ve bu alandaki güncel tartışmaları tartışması çok önemlidir. Bu ders, insan ve kentsel mekan arasındaki karşılıklı ilişkiyi, kentsel tasarımın ana bileşenlerini ve kavramlarını tanıtmaktadır. Ders iki soruyla ilgilenecektir: kentsel mekanların biçimini şekillendirecek kuramsal yaklaşımlar nelerdir? ve kentsel tasarımdaki güncel yaklaşımlara referansla kentsel mekanların tasarımını nasıl değerlendirebiliriz? Bu bağlamda, kentsel tasarım tanımları ve rolleri, kuramsal kentsel tasarım yaklaşımları ve kentsel yaşamla ilgili boyutlar bu dersin odak noktası olacaktır. Ders boyunca kentsel mekânın fiziksel, sosyal, işlevsel ve zamansal boyutları değerlendirilecektir. Dersin ilk bölümü, kentsel tasarımın çeşitli yönlerini tartışmaya ve alanın çok boyutlu özelliklerini göstermeye odaklanmaktadır. İkinci bölüm, Türkiye'den ve dünyadan proje örnekleri üzerine görsel materyaller, röportajlar ve videolar kullanılarak güncel kentsel tasarım projeleri hakkında öğrencilerle birlikte tartışmalara ve sunumlara odaklanmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tersin Tanıtımı | |
2) | Sunum: Kentsel Tasarım Nedir? | Schurch, Thomas. (1999) "Reconsidering Urban Design: Thoughts about its Definition and Status as a Field or Profession" Journal of Urban Design 4, 1, pp.5-28 |
3) | Sunum: kamusal alanlar, kentsel mekanlar | Trancik, Roger. (1986) “Three Theories of Urban Spatial Design”, Chapter.4, In Finding Lost Space, pp. 97-112. |
4) | Arazi gezisi: Kentin Bizand ve Osmanlı katmanlarını Çerçevelemek, kent duvarlarına ziyaret. | Baş Bütüner, Funda, "Old City Walls as Public Spaces in Istanbul", Public Istanbul, Spaces and Sphere of the Urban, Frank Eckardt, Kathrin Wildner (eds.), Transcript Verlag, Bielefeld, 2008, pp.141-162. |
5) | Davetli konuşmacı | Schuitema, Karin, "Negotiation of the Past and Identities in a Changing Urban Landscape: A Multivocal History of Tophane", History Takes Place: Istanbul, Anna Hofmann / Ayşe Öncü (eds.), Jovis Verlag, 2015, pp.134-149. |
6) | Gezi:Karaköy-Galata-Tophane | |
7) | ara sınav | |
9) | Kentsel Tasarımın Bileşenleri II: Mekanın işlevsel Boyutu | Carmona et al. (2003) Public Places Urban Spaces, Part II, Chapter 6, The Functional Dimension, pp.165-193. |
10) | Gezi: Neoliberal kent, tarihi mahallelerin soylulaştırılması | İpek Türeli, "Exhibiting Vernacular Architecture" |
11) | Davetli konuşmacı | |
12) | Öğrenci sunumları | |
13) | Öğrenci sunumları | |
14) | Final teslimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Brown, Lance J., Dixon, David and Oliver Gilham. (2009). Urban Design for an Urban Century: Placemaking for People. John Wiley and Sons Inc.: New Jersey. Carmona, et al. (2003). Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Architectural Press: Boston, MA Carr, S. et. al. (1992) Public Space. Cambridge: Cambridge University Press. Gehl, J. (1971) Life Between Buildings: Using Public Space, Skive:Arkitektens Forlag Günay, Baykan. (1999) Urban Design is a Public Policy, METU Faculty of Architecture Press: Ankara. Lacobs, Jane. (1993). The Death and Life of Great American Cities, New York, NY: Modern Library. Larice, Michael. and Macdonald, E. (2007) The Urban Design Reader, Routledge, London Lynch, Kevin. (1960). The Image of the City, MA: MIT Press. Madanipour, A. (2003) Public and Private Spaces of the City, Routledge: New York Moughtin, C. (1992) Urban Design, Streets and Square, Oxford: Routledge. Spreiregen, Paul D. (1965) Urban Design: The Architecture of Towns and Cities, McGraw-Hill, New York. Trancik, Roger. (1986) Finding Lost Space: Theories of Urban Design, Van Nostrand Reinhold: New York |
Diğer Kaynaklar: | Ders sürecinde konu ile ilişkilendirilebilecek metinler eklenebilecektir. Supplementary material can be added during the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Arazi Çalışması | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Arazi Çalışması | 3 | 9 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 12 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 |
Ödevler | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Rapor Teslimi | 1 | 5 |
Final | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |