| BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
| Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey | ||
| Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
| MCH5001 | Doğrusal Sistem Teorisi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
| Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
| Öğretim Dili: | English |
| Dersin Türü: | Departmental Elective |
| Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
| Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA EREN YILDIRIM |
| Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
| Dersin Amacı: | Öğrencilere, doğrusal sistemler ağırlıklı olmak üzere, ileri düzeyde sistem teorisi kavramları kazandırmak |
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrencilerin, - dinamik sistemleri birer matematiksel nesne olarak tanımlayabilmeleri, - doğrusallık ve zamanla-değişmememe kavramlarını özümseme, doğrusal, zamanla değişmeyen (DZD) sistemlerin zaman ve frekans bölgesi gösterimlerini ilişkilendirebilmeleri, - DZD sistemlerin belli girişlere olan tepkelerini belirleyebilmeleri, - denetlenebilirlik ve gözlenebilirlik kavramlarını anlamaları beklenmektedir. |
| Dinamik sistem gösterimi. Sürekli-zaman sistemlerinin durum uzayı gösterimi: Durum denklemlerinin çözümü, dürtü tepkesi, konvolüsyon integrali. Ayrık-zaman sistemlerinin durum uzayı gösterimi: Durum denklemlerinin çözümü, dürtü tepkesi, konvolüsyon toplamı. Otonom sistemlerde çözüm modları. Transfer fonksiyonu. Denetlenebilirlik ve durum geribeslemesi. Gözlenebilirlik ve gözetleç tasarımı. Dinamik çıkış geribeslemesi. |
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Dinamik sistem gösterimi. Durum kavramı. Nedensellik. | |
| 2) | Sonlu durumlu, sonlu boyutlu ve sonsuz boyutlu sistemler. Doğrusallık, zamanla değişmezlik. | |
| 3) | Sürekli-zaman sistemlerinin durum-uzayı gösterimi. Durum geçiş matrisi. | |
| 4) | Doğrusal, zamanla değişmeyen sürekli-zaman sistemlerinin durum-uzayı gösterimi: Dürtü tepkesi, transfer fonksiyonu. | |
| 5) | Doğrusal, zamanla değişmeyen sürekli-zaman sistemlerin çözümlerinin modlarına ayrıştırılması. | |
| 6) | Ayrık-zamanlı sistemler. | |
| 7) | Örneklenmiş veri sistemleri. | |
| 8) | Tekrar ve dönem arası sınavı. | |
| 9) | Denetlenebilirlik. Başlangıç koşullarını belirleme. | |
| 10) | Gözlenebilirlik. Başlangıç durumunu hesaplama. | |
| 11) | Kanonik ayrıştırma. Denetlenebilir ve gözlenemez alt-uzayların ayrılması. | |
| 12) | Durum geribeslemesi ile özdeğer atanması. | |
| 13) | Gözetleç tasarımı. | |
| 14) | Dinamik çıkış geribeslemesi ile kutup atanması. |
| Ders Notları / Kitaplar: | - W.L. Brogan, Modern Control Theory, Prentice Hall |
| Diğer Kaynaklar: | - C-T. Chen, Linear System Theory and Design, HRW |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Ödev | 5 | % 25 |
| Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
| Final | 1 | % 50 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
| Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 9 | 135 |
| Ödevler | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 208 | ||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | İleri düzey Bilgisayar Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak | |
| 2) | Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek | |
| 3) | İleri düzey matematik, fen ve mühendislik bilgisi gerçek promlemler üzerinde uygulamak. | |
| 4) | Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak | |
| 5) | Mühendislik alanındaki bilimsel araştırmaları yorumlayıp analiz etmek ve çalışma alanındaki bilgileri kullanmak | |
| 6) | Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak | |
| 7) | Bilimsel bilgiye ulaşmak | |
| 8) | Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak | |
| 9) | Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek | |
| 10) | Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek | |
| 11) | İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak | |
| 12) | Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek | |
| 13) | Yeni profesyonel uygulamalar ve yetileri yorumlamak için farkındalık geliştirmek |