GEP1203 Globalization and IstanbulBahçeşehir UniversityDegree Programs DIGITAL GAME DESIGNGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational QualificationsBologna Commission
DIGITAL GAME DESIGN
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Course Introduction and Application Information

Course Code Course Name Semester Theoretical Practical Credit ECTS
GEP1203 Globalization and Istanbul Fall 3 0 3 4
This catalog is for information purposes. Course status is determined by the relevant department at the beginning of semester.

Basic information

Language of instruction: Turkish
Type of course: GE-Elective
Course Level: Bachelor’s Degree (First Cycle)
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Instructor İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ
Course Objectives: In this course, students will learn how Istanbul has been changed by the neoliberal economic policies implemented in Turkey since the 1950s, but especially after the 1980s, and by globalization, which has had an impact on many areas, by looking at the city from different perspectives. Throughout the course, where Istanbul is considered as a global city, it is aimed that students will be able to see the relationship of a city with globalization as well as the different layers of Istanbul and learn to appreciate the value of these layers. With the active participation of the students, they are expected to develop and discuss their own ideas on the meaning of globalization, its economic dimension, the connection between the globalization process and Istanbul, how Istanbul is globalized, the effects of globalization on urban transformation processes and the cultural life of the city. The course aims to introduce students from different departments to concepts such as globalization, urbanization, urban transformation, displacement and differentiation.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
At the end of this course students will be able to:
1. Understand what globalization is,
2. To learn about the development and globalization of cities
3. To have knowledge about the planned economy period and neoliberal transformation in Turkey
4. To see urbanization in Turkey since 1950 through Istanbul,
5. To see how Istanbul has been affected economically and spatially by globalization,
6. To see the effects of this process in areas such as urban memory, culture industry, food culture and shopping habits
7. Appreciate the richness of these different fields and raise awareness on how to incorporate this richness into their lives.

Course Content


Weekly Detailed Course Contents

Week Subject Related Preparation
1) Examination of the course syllabus, introduction 1
2) Examination of the course syllabus, introduction 2
3) Küreselleşme
4) Cities and Globalization
5) Global Change in İstanbul 1
6) Global Change in İstanbul 2
7) Global Change in İstanbul 3
8) Global Change in İstanbul 4
9) Submission and discussion of walking and observation assignment
10) Globalization of Culture Industry in İstanbul
11) Food Industry in İstanbul
12) Civil Society in İstanbul
13) Review 1
14) Review 2

Sources

Course Notes / Textbooks:
Ders Kaynakları
1. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1

2. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2

3. Hafta: Küreselleşme
Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104.
Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75.

4. Hafta: Kentler ve Küreselleşme
Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987.

5. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişme 1
Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41.
Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27.

6. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 2
Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205.

Karakılıç, İ.Z. (2021). Fener, Balat, Ayvansaray: Haliç’ten Akan Belleğin İzinde, Spektrum, Tasarım Rehberleri, 4:90-93.

7. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 3
Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107.
Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org
Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/

8. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 4
Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi
Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/
https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M

9. Hafta: Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması

10. Hafta: Küreselleşen Kültür Endüstrisi
Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168.
Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent.
Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/

Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi
Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/
https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw

11. Hafta: İstanbul’da Gıda ve Yemek

Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını”
Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw
+90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet”
Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c
Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575
Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu

12. Hafta: İstanbul’da Sivil Toplum

13. Hafta: Genel Tekrar 1
14. Hafta: Genel Tekrar 2

References: -Ders Kaynakları
1. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1

2. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2

3. Hafta: Küreselleşme
Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104.
Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75.

4. Hafta: Kentler ve Küreselleşme
Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987.

5. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişme 1
Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41.
Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27.

6. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 2
Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205.

Karakılıç, İ.Z. (2021). Fener, Balat, Ayvansaray: Haliç’ten Akan Belleğin İzinde, Spektrum, Tasarım Rehberleri, 4:90-93.

7. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 3
Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107.
Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org
Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/

8. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 4
Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi
Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/
https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M

9. Hafta: Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması

10. Hafta: Küreselleşen Kültür Endüstrisi
Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168.
Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent.
Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/

Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi
Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/
https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw

11. Hafta: İstanbul’da Gıda ve Yemek

Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını”
Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw
+90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet”
Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c
Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575
Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu

12. Hafta: İstanbul’da Sivil Toplum

13. Hafta: Genel Tekrar 1
14. Hafta: Genel Tekrar 2

Evaluation System

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Quizzes 2 % 20
Homework Assignments 1 % 20
Final 1 % 40
Paper Submission 1 % 20
Total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
Total % 100

ECTS / Workload Table

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 3 42
Application 2 2 4
Project 2 4 8
Quizzes 3 6 18
Midterms 1 10 10
Final 1 10 10
Total Workload 92

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Comprehend the conceptual importance of the game in the field of communication, ability to implement the player centered application to provide design.
2) Analyze, synthesize, and evaluate information and ideas from various perspectives.
3) Analyze the key elements that make up specific game genres, forms of interactions, mode of narratives and understand how they are employed effectively to create a successful game.
4) Understand game design theories and methods as well as implement them during game development; to make enjoyable, attractive, instructional and immersive according to the target audience.
5) Understand the technology and computational principles involved in developing games and master the use of game engines.
6) Understand the process of creation and use of 2D and 3D assets and animation for video games.
7) Understand and master the theories and methodologies of understanding and measuring player experience and utilize them during game development process.
8) Comprehend and master how ideas, concepts and topics are conveyed via games followed by the utilization of these aspects during the development process.
9) Manage the game design and development process employing complete documentation; following the full game production pipeline via documentation.
10) Understand and employ the structure and work modes of game development teams; comprehend the responsibilities of team members and collaborations between them while utilizing this knowledge in practice.
11) Understand the process of game publishing within industry standards besides development and utilize this knowledge practice.
12) Pitching a video game to developers, publishers, and players; mastering the art of effectively communicating and marketing the features and commercial potential of new ideas, concepts or games.