ADVERTISING | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code | Course Name | Semester | Theoretical | Practical | Credit | ECTS |
GEP1203 | Globalization and Istanbul | Spring | 3 | 0 | 3 | 4 |
This catalog is for information purposes. Course status is determined by the relevant department at the beginning of semester. |
Language of instruction: | Turkish |
Type of course: | GE-Elective |
Course Level: | Bachelor’s Degree (First Cycle) |
Mode of Delivery: | Face to face |
Course Coordinator : | Instructor İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Course Objectives: | In this course, students will learn how Istanbul has been changed by the neoliberal economic policies implemented in Turkey since the 1950s, but especially after the 1980s, and by globalization, which has had an impact on many areas, by looking at the city from different perspectives. Throughout the course, where Istanbul is considered as a global city, it is aimed that students will be able to see the relationship of a city with globalization as well as the different layers of Istanbul and learn to appreciate the value of these layers. With the active participation of the students, they are expected to develop and discuss their own ideas on the meaning of globalization, its economic dimension, the connection between the globalization process and Istanbul, how Istanbul is globalized, the effects of globalization on urban transformation processes and the cultural life of the city. The course aims to introduce students from different departments to concepts such as globalization, urbanization, urban transformation, displacement and differentiation. |
The students who have succeeded in this course; At the end of this course students will be able to: 1. Understand what globalization is, 2. To learn about the development and globalization of cities 3. To have knowledge about the planned economy period and neoliberal transformation in Turkey 4. To see urbanization in Turkey since 1950 through Istanbul, 5. To see how Istanbul has been affected economically and spatially by globalization, 6. To see the effects of this process in areas such as urban memory, culture industry, food culture and shopping habits 7. Appreciate the richness of these different fields and raise awareness on how to incorporate this richness into their lives. |
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Examination of the course syllabus, introduction 1 | |
2) | Examination of the course syllabus, introduction 2 | |
3) | Küreselleşme | |
4) | Cities and Globalization | |
5) | Global Change in İstanbul 1 | |
6) | Global Change in İstanbul 2 | |
7) | Global Change in İstanbul 3 | |
8) | Global Change in İstanbul 4 | |
9) | Submission and discussion of walking and observation assignment | |
10) | Globalization of Culture Industry in İstanbul | |
11) | Food Industry in İstanbul | |
12) | Civil Society in İstanbul | |
13) | Review 1 | |
14) | Review 2 |
Course Notes / Textbooks: | Ders Kaynakları 1. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1 2. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2 3. Hafta: Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104. Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75. 4. Hafta: Kentler ve Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987. 5. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişme 1 Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41. Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27. 6. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 2 Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205. Karakılıç, İ.Z. (2021). Fener, Balat, Ayvansaray: Haliç’ten Akan Belleğin İzinde, Spektrum, Tasarım Rehberleri, 4:90-93. 7. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 3 Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107. Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/ 8. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 4 Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/ https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M 9. Hafta: Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması 10. Hafta: Küreselleşen Kültür Endüstrisi Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168. Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent. Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/ Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/ https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw 11. Hafta: İstanbul’da Gıda ve Yemek Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw +90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575 Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu 12. Hafta: İstanbul’da Sivil Toplum 13. Hafta: Genel Tekrar 1 14. Hafta: Genel Tekrar 2 |
References: | -Ders Kaynakları 1. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1 2. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2 3. Hafta: Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104. Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75. 4. Hafta: Kentler ve Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987. 5. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişme 1 Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41. Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27. 6. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 2 Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205. Karakılıç, İ.Z. (2021). Fener, Balat, Ayvansaray: Haliç’ten Akan Belleğin İzinde, Spektrum, Tasarım Rehberleri, 4:90-93. 7. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 3 Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107. Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/ 8. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 4 Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/ https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M 9. Hafta: Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması 10. Hafta: Küreselleşen Kültür Endüstrisi Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168. Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent. Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/ Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/ https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw 11. Hafta: İstanbul’da Gıda ve Yemek Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw +90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575 Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu 12. Hafta: İstanbul’da Sivil Toplum 13. Hafta: Genel Tekrar 1 14. Hafta: Genel Tekrar 2 |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Quizzes | 2 | % 20 |
Homework Assignments | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Paper Submission | 1 | % 20 |
Total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
Total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 3 | 42 |
Application | 2 | 2 | 4 |
Project | 2 | 4 | 8 |
Quizzes | 3 | 6 | 18 |
Midterms | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Total Workload | 92 |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | To be able to apply theoretical concepts related to mass communication, consumer behavior, psychology, persuasion,sociology, marketing, and other related fields to understand how advertising and brand communication works in a free-market economy. | 1 |
2) | To be able to critically discuss and interpret theories, concepts, methods, tools and ideas in the field of advertising. | 2 |
3) | To be able to research, create, design, write, and present an advertising campaign and brand strategies of their own creation and compete for an account as they would at an advertising agency. | 2 |
4) | To be able to analyze primary and secondary research data for a variety of products and services. | 3 |
5) | To be able to develop an understanding of the history of advertising as it relates to the emergence of mass media outlets and the importance of advertising in the marketplace. | 2 |
6) | To be able to follow developments, techniques, methods, as well as research in advertising field; and to be able to communicate with international colleagues in a foreign language. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | 3 |
7) | To be able to take responsibility in an individual capacity or as a team in generating solutions to unexpected problems that arise during implementation process in the Advertising field. | 2 |
8) | To be able to understand how advertising works in a global economy, taking into account cultural, societal, political, and economic differences that exist across countries and cultures. | 3 |
9) | To be able to approach the dynamics of the field with an integrated perspective, with creative and critical thinking, develop original and creative strategies. | 3 |
10) | To be able to to create strategic advertisements for print, broadcast, online and other media, as well as how to integrate a campaign idea across several media categories in a culturally diverse marketplace. | 2 |
11) | To be able to use computer software required by the discipline and to possess advanced-level computing and IT skills. (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level) | 1 |
12) | To be able to identify and meet the demands of learning requirements. | 2 |
13) | To be able to develop an understanding and appreciation of the core ethical principles of the advertising profession. | 3 |