GMS5007 Gastronomi ve Kültür TarihiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GMS5007 Gastronomi ve Kültür Tarihi Güz 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KEREM İLASLAN
Dersin Amacı: Dersin amacı yemek tarihi ve kültür ilişkisini açıklamak, kültürlerin yeme-içme davranışlarını ne yönde etkilediğini ve günümüzde nasıl değiştiğini ortaya koymaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Kültür ve gastronomi kavramlarının bağlantısını kurabilmek
2. Yemek kültürünün tarihsel gelişimini açıklayabilmek
3. Kültürün yeme-içme davranışlarına olan etkisini açıklayabilmek
4. Yemek kültürünün değişimini anlayabilecek ve geleceğine yönelik öngörülerde bulunabilmek

Dersin İçeriği

İlk insanlardan modern zamana kadar olan süreçte kültürün gelişimini sağlayan en önemli sebeplerden biri, insanoğlunun yaşamını sürdürebilmesi için gıdaya erişim çabalarıdır. Bu süreçte insanlar bir yandan doğayı gözlemlerken bir yandan da doğanın koşulları ile mücadele etmek zorunda kalmışlardır. Yemek üretmek için ateş, çanak, çömlek gibi çeşitli aletler ve araçlar üretmişlerdir. Bu derste geçmişte oluşan bu kültürün anlaşılarak öğrencilerin geleceğe dair perspektifler oluşturmaları sağlanacaktır. Gastronomi-kültür kavramları tarihsel bir süreçte incelenerek günümüz uygulamaları ile ilişkiler kurulacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş Yemek kültürünün gelişimi
2) İlk insanlarda beslenme
3) Anadolu mutfak kültürü
4) Mezapotamya mutfak kültürü
5) Antik Yunan-Roma mutfak kültürü
6) Antik Mısır-Uzak Doğu mutfak kültürü
7) Orta Çağ ve Rönesans mutfak kültürü
8) Makaleler hakkında konuşma
9) Modern Çağ mutfağının gelişimi
10) Endüstri Devrimi’nin mutfak kültürüne etkisi
11) Gastronomide yeni akımlar
12) Final Projeleri Sunumları
13) Final Projeleri Sunumları
14) Yılbaşı tatili

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Gastronomi Tarihi, Hakan Yılmaz, A. Dündar Arıkan, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını, Açıköğretim Fakültesi Yayını
2. Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Atilla Akbaba, Neslihan Serçeoğlu, Detay Yayınları
3. Ders notları (“It’s Learning” sitesine dönem içerisinde yüklenecektir.)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 30
Projeler 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Proje 1 60 60
Ödevler 5 3 15
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 205

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanma 3
2) Alanındaki kavram ve fikirleri bilimsel yöntemler kullanarak analiz etme ve değerlendirme. 3
3) Alanına yakın disiplinlerdeki bilgileri, kuramları ve geliştirilen modelleri kullanma ve yorumlama 4
4) Alanında proje yürütme veya yürütülen projelerde katılımcı olarak görev alma 2
5) Toplumun gastronomi alanını da etkileyen sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma 5
6) Bireysel öğrenme yeteneklerini geliştirme 5
7) Alanındaki karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme 4
8) Alanındaki akademik bilgiyi araştırır ve alanındaki bilimsel araştırma sürecini bilir 4