DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DKT1003 | Bireylerarası İletişimin Dilbilimsel Temelleri | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bireyler Arası İletişimin Dilbilimsel Temelleri dersi için opsiyonel program bileşenleri, öğrencilerin iletişim süreçlerini dilbilim perspektifinden daha iyi anlamalarını sağlayacak ek etkinlikler ve materyaller sunar. Bu bileşenler arasında vaka çalışmaları, grup tartışmaları, dil kullanımının kişilerarası iletişimdeki etkilerini analiz eden projeler ve simülasyonlar yer alabilir. Ayrıca, bireyler arası iletişimle ilgili güncel araştırma makalelerinin incelenmesi ve uygulamalı atölye çalışmaları da programın bir parçası olabilir. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı dilbilimin temel kavramları hakkında bilgi kazandırmak, bireyler arası iletişimde dilbilimin rolünü fark ettirmek, dilin tüm bileşenlerine dair temel bir alt yapı kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Dilbilim hakkında temel düzeyde bir bilgi öğrenir 2. Dil bileşenlerini ve dilin biçim, içerik ve kullanım özelliklerini betimler. 3. Sesletim ve sesbilgisi hakkında bilgi edinir. 4. Temel biçimbilgisel özelliklerinden bahsedebilir. 5. Temel sözdizimsel özellikleri betimler. 6. Temel anlambilimsel özellikleri anlatabilir. 7. Temel edimbilgisel özellikleri tanımlar. 8. Dil edinim kuramları ve müdahale programlarına yansımalarını anlatabilir. 9. Tipik ve tipik gelişmeyen bireylerin dil çıktılarını analiz edebilir. |
Kişilerarası iletişim tanımlanması, Kişilerarası iletişime süreci ile ilgili kavramların tanımlanması, kişilerarası iletişim sürecinde dil kullanımın rolü |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı | ders slaytları |
2) | Dilbilim hakkında temel kavramlar | ders slaytları |
3) | Sesbilgisi | Ders slaytları |
4) | Sesletim ve Sesbilgisi Bağlantısı | ders slaytları |
5) | Biçimbilgisi | ders slaytları |
6) | Biçimbilgisi | ders slaytları |
7) | Sözdizimi | ders slaytları |
8) | Sözdizim | |
8) | Arasınav | |
9) | Sözdizimi | ders slaytları |
10) | Anlambilgisi | ders slaytları |
11) | Pragmatik ve Anlambilgisi | ders slaytları |
12) | Dil edinim kuramları | Ders slaytları |
13) | Normal dil gelişiminde dil yapısı | Ders slaytları |
14) | Gelişimsel dil bozukluklarında dil yapısı | Ders slaytları |
Ders Notları / Kitaplar: | • Topbaş, S.; Yavaş, M. (ed) Communication Disorders in Turkish, Multilingual Matters (2010) • Topbaş, S. Dil ve Kavram Gelişimi, Kök Yayıncılık (2005) • Topbas, S. Sesletim ve Sesbilgisi Testi Manueli, Kök Yayıncılık (2005) • Toklu, O. Dilbilime Giriş, Akçağ yayıncılık (2018) • Kıran, Z. & Eziler Kıran, A. Dilbilime Giriş. Seçkin Yayınevi (2013) |
Diğer Kaynaklar: | • Topbaş, S.; Yavaş, M. (ed) Communication Disorders in Turkish, Multilingual Matters (2010) • Topbaş, S. Dil ve Kavram Gelişimi, Kök Yayıncılık (2005) • Topbas, S. Sesletim ve Sesbilgisi Testi Manueli, Kök Yayıncılık (2005) • Toklu, O. Dilbilime Giriş, Akçağ yayıncılık (2018) • Kıran, Z. & Eziler Kıran, A. Dilbilime Giriş. Seçkin Yayınevi (2013) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 108 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 2 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 2 |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | 1 |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 5 |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 3 |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 2 |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 2 |