İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BA4453 | Kurumsal Sosyal Sorumluluk | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ELİF OKAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. BİLGE UYAN ATAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | In this course, students will learn to evaluate how CSR initiatives align with corporate strategy and contribute to sustainable business practices. This course introduces students to the concept of corporate social responsibility, which involves an examination of whether organizations should expand their focus from serving stockholders to also considering the impact of the firm's activities on diverse stakeholders. Practicing corporate social responsibility requires that a corporation meld business goals with societal expectations. To do so means addressing complex questions such as: What obligations do businesses have to the societies in which they operate? Can the interests of corporations and their outside stakeholders be aligned or are they in inherent conflict? This course examines these and other questions without prescribing simple solutions. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu kursu tamamladıktan sonra, şunları yapabilmelisiniz: 1. Kurumsal sosyal sorumluluğun (KSS) kapsamını ve karmaşıklığını inceleyebilme. 2. KSS konularını incelerken çok paydaşlı bir bakış açısı sergileyebilme. 3. Şirketlerin toplumdaki rolünü anlayabilme. 4. Kurumsal strateji ile KSS arasındaki bağlantıları ve misyon ve vizyon gibi temel kurumsal ilkeler üzerindeki etkiyi analiz edebilme. 5. KSS alanında var olan çoklu bakış açılarını ve ödünleşimleri karşılaştırabilme 6. Kurumsal liderlerin KSS programlarını geliştirirken karşılaştıkları karmaşık sorunları analiz edebilme. 7. Çeşitli kuruluşların KSS'ye bağlılık düzeyini değerlendirebilme ve bunun nasıl bir rekabet avantajı kaynağı olabileceğini açıklayabilme. 8. KSS uygulamasının kurum kültürü üzerindeki etkisini, özellikle sosyal konularla ilgili olarak analiz edebilme. 9. Sürdürülebilirlik, KSS raporlarını inceler ve okuyup anlayabilme. 10. Şirketlerin KSS stratejileri hakkında değerlendirme yapabilme. |
Bu ders, eleştirel yaklaşımın dünyadaki toplulukları iyileştirmek ve potansiyel tuzaklar hakkında farkındalık yaratmak için sahip olabileceği büyük potansiyeli gösteren vakaları araştıran KSS'deki teori ve pratik çalışma kavramları hakkındadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | - Dersin sunumu - Ödev sunumu KSS'ye Giriş Eleştirel düşünme nedir? KSS için neden önemlidir? | Şirketlerin web sitelerine bakın ve bilgisayarınıza KSSraporunu indirin. İlgi duyduğunuz şirketlerden biri hangisidir ve KSS'lerini nasıl tanımladıklarını kontrol edin. KSS örnekleri yazın. |
2) | KSS Tanımı - GRI'ye göre insan hakları nelerdir? | GRI web sitesini ziyaret edin https://www.globalreporting.org/standards/standards-development/topic-standard-project-for-human-rights/ - GRI'yi tanımlayın, rolü nedir, GRI'nin CSR stratejilerini tanımlamak için neden önemli olduğunu öğrenin |
3) | İş Yaşamında Sürdürülebilirlik | BM sürdürülebilir kalkınma hedefleri Web sitesini kontrol edin https://sdgs.un.org/goals/ - Web sitesinden 17 sürdürülebilir kalkınma hedefini analiz edin ve bunlardan 17 tanesini yazın ve her hedef hakkında fikrinizi yazın. |
4) | Sürdürülemez Kurumsal Uygulamalar - Şirketler Nerede Yanlış Yapıyor? & Uzun Vadeli Yönetim | Şirketinizin sürdürülemez 3 stratejisini yazın |
5) | Etik ve ekonominin kesişimi - Etik, ekonomi için nasıl önemli olabilir? Sürdürülebilir ekonomi ve dünyanın istediği gelecek. - Etik bir ekonomi inşa edebilir mi? | |
6) | Çevresel ve Sosyal Eğilimler - COP26 -BM İklim Değişikliği Konferansı Hakkında Bilgi - Kurumsal etki nedir? | |
7) | Sürdürülebilirlik Raporlama ve Sertifikasyon Standartları - Her şirketin bu standartları nasıl işlediği | Her öğrenci, projeleri için yapacakları listeden (Fortune 500) şirketini seçecektir |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Müşteriler ve sürdürülebilirlik - Derste çevreye yönelik tehditler ve bunların ne kadar ciddi olduğu hakkında tartışacağız. | Müşteri paydaşlarını analiz edin. |
10) | Çalışanlar ve sürdürülebilirlik - Çalışanlar kimlerdir? Neden önemlidirler? Faydaları nelerdir? | Çalışan paydaşlarını analiz edin. |
11) | Hükümet ve lobicilik - Hükümetin şirketlere etkisi nedir | Hükümetin şirketler üzerindeki etkilerini açıkla |
12) | KSS ve tedarik zinciri ilişkisi - Tedarik zinciri için küresel standartlar nelerdir? | Aşağıdaki alanlardan örnekler ver: dış kaynak kullanımı, çalışma standartları ve koşulları, işyeri çeşitliliği ve eşit fırsat, çocuk işçiliği, insan hakları. |
13) | Çevresel Sorumluluk - Paydaş olarak sürdürülebilir çevre politikaları - Çevre neden en acil paydaşlardan biri haline geldi? | |
14) | Toplum, Hayırseverlik projeleri ve STK'lar - Topluluk projeleri aracılığıyla toplumla ilişki - Şirket projelerini anlamak, değerlendirmek ve yorumlamak. |
Ders Notları / Kitaplar: | Changing Business from the Inside Out: A Tree-Hugger's Guide to Working in Corporations Mohin, Tim (2012) |
Diğer Kaynaklar: | Lecturer's slides (itslearning) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 7 | 91 |
Ödevler | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 149 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |